Kroksvans?
Läste Mayas besiktningspapper och där stod det att hon inte hade kroksvans. Har läst lite vad kroksvans innebär, har kännt på hennes svans och den verkar normal. Men hon lägger den över ryggen som en Samojed när hon springer. Visst har hon svansen rakt ner ibland när hon nosar på saker, men den åker alltid upp i en lätt snurr åt höger när hon är i walkning-mode. Hennes husky-kompis har ju alltid sin nere, alternativt rakt upp. Är det vanligt med huskys som har svansen över ryggen?
golf.ifokus.se
Ja det är rätt vanligt, dock ett fel enligt rasstandarden om den rör vid ryggen eller hänger ner över sidan. Hade hennes föräldrar också svansen böjd över ryggen? Hon är ju inte färdigväxt heller 🙂
Tycker jag ser det till och från, speciellt bland de aktivt "slädande" slädhundarna, kan vara så att jag bara minns fel här men ändå. Grannarnas husky har den över ryggen om jag inte minns fel. Kan dock inte garantera att detta är helt renrasiga/skk-reg. hundar.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Kroksvans är en defekt på svansen. Den har alltså en kota som gör svansen sned eller i en riktig vinkel. En krok. Många oseriösa uppfödare skyller på att valpen fastnat med svansen i en dörr.
Det är skillnad mellan kroksvans och kringlad svans. Spetsar har svansen kringlad.
Hälsning från en stor djurvän

Tror inte den ligger platt över ryggen, utan att bara spetsen nuddar ryggen. Men den vrider sig alltid åt höger. Har för mig att föräldrarna hade rak svans. Ska se om jag hittar några bilder så jag kan kolla efter hur föräldrar/syskon såg ut.
golf.ifokus.se

Hmm.. Kroksvans är väl när den ligger på annat sätt.
Tycker inte hon ser ut att ha kroksvans men jag har bara lösa kunskaper om rasen. Har dock lite koll på svansarna hos andra raser.
(källa finns icke)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Det är ganska vanligt att min ras kan få lite ringlad svans (ibland mer ringlad), fast det handlar ändå inte om kroksvans.
Kroksvans är ett vedertaget namn för en defekt svans som har två eller flera sammanvuxna eller snett hopvuxna kotor, Den går inte att räta ut eller leda i kroken/krokarna pga sammanväxningen. Kroksvans känns/syns oftast redan på den nyfödda valpen. Engelska och franska bulldoggars korta "skruvade" svansar är en ganska avancerad sorts kroksvansar som består av flera felväxta kotor. Hundar med kroksvans har relativt ofta även kotförskjutningar och/eller kalkpålagringar i ryggraden som stör ryggens böjlighet och orsakar smärta förr eller senare.
En ringlad svans är ingen defekt svans och den går att leda i alla kotor. Kroksvans är en oftast ärftlig defekt medan ringlad svans är typiskt för flertalet spetsar och även för en del andra raser.
Sett många slädhundar med ringlade svansar men då de drar och springer springer de ofta med sänkt svans (vissa med svansen uppe men ändå avslappnat) eftersom det är nästan meditativt för hunden. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Hon är dock väldigt stel längst in på svansen. Har iofs inte kollat hur andra hundars svansar känns, så det kanske ska vara så :)
golf.ifokus.se