Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1447 ggr
[helenal]
0

Hade han rätt?

Igår skulle jag köpa nytt koppel till hugo och va i djuraffären. Jag berättade lite för honom att jag alltid brukar gå en långpromenad med hugo om han ska vara hemma själv några timmar så att han blir trött så att säga. men han i djuraffären tyckte att de gav en negatvi effekt, att hunden blev ännu mer stressad och tyckte istället att jag skulle köpa en aktiveringsboll och aktivera den en stund innan för att då får han mer "hjärngympa" och blir tröttare på det sättet..?

kerstinjoh
0

Ja, det var ju också ett försäljningsknep! Fortsätt du med dina långprommenader.

Malin-A
0

en aktiveringsboll kan stressa det också.. tycker också att du ska fortsätta med en långpr. innan du ska iväg..

Faxlin
0

Ja så kommer jag tvärsemot hela världen (som vanligt).
Jag anser att en lngpromenad är bara, men ärligt talat en hund är inte trött länge efter en sådan heller. Så under promenaden så kör man med träning där hunden får anvånda huvudet. Då blir den båda psykiskt och fysiskt trött.

En aktivitetsboll kan vara ett bra kompliment till hundar som har svårt att vara ensam, de som hittar på sattyg- Då har de något annat att göra än att tugga på soffan eller vad de nu hittar på.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[helenal]
0

okej. jag vill gärna ha lite hjärn gympa med hugo typ när man e utomhus så han får använda sin hjärna lite:P va för bra tips har ni flr utomhusträning?

Faxlin
0

Du kan själv bestämma vad du vill träna in. det kan vara allt ifrån att spela död till att krypa eller rulla.
Att lära in något oavsett hur onödig saken är att kunna så får de använda huvudet och det gör dem trött.

Tips:
Rulla runt
Krypa
Backa
Spela död

Audiatur et altera pars

minja
0

Håller med dig Åsa. Hundens stresshormoner ökar när den är ute.

Och när man kommer in och lämnar hunden har den en massa enegi som den inte vet vad den skall göra av.

Det bästa är väl att gå ut en långis tidigare och låta hunden spåra eller söka något, och sedan när man skall gå så går man bara och kissar den lite snabbt. Att göra en hund trött på vanliga promenader är nästan omöjligt.

[helenal]
0

omkej tack för era svar:) jag hade hugo lös lite ute nu(där jag vjag hålla utkik över honom=¨) för ser han en hund så springer han fram… så man blev lite nervös. men han går jätte fitn lös nu han lysssnar på mig när jag vill att han ska komma till mig osv.jag sprang med honom och kastade pinnar och en boll som han skulle hämta.. kanske bara var ute en kvart men han ligger och sover nu:)

Malin-A
0

ja aboslut måste man ju aktivera hunden mer än att bara gå.. d framkom bara inte i min text..  =)

Zebben
0

ÅsaF: Du är inte tvärsemot hela världen. Jag håller fullständigt med Dig. Ska man lämna en hund ensam så är det hjärngympa och lite motion som ska göras innan man lämnar den, inte långpromenad. En pigg hund måste få springa av sig också, men framförallt så ska den bli psykisk trött och det blir man inte av promenader.

Så det är inte fel med aktiveringsleksaker, men det går minst lika bra med någon inlärning av något nytt trick eller moment.

10 min psykisk träning = 1h promenad har jag hört. Det kan nog stämma ganska bra.

Kristina-
0

Jag brukar promenera ut i skogen med mina hundar , där dom får springa fritt och nosa. Dom blir nöjda och trötta och sover gott medan jag jobbar. Jag har aldrig hållit på med aktiveringsbollar och dyligt till någon av mina hundar,och ingen av mina hundar har haft problem med att vara hemma själv några timmar.

Faxlin
0

#9: Vad bra, jag vet att jag har rätt. men många andra sa ju tvärs emot :-)

Audiatur et altera pars