Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3963 ggr
[Daniela1983]
0

Näst bäst?

Ja vet, ännu en tråkig färskfoder tråd. :) Men jag tänkte mig höra vad andra tycker är det NÄST bästa färskfodret efter VoH?

Vad tycker majoriteten? Pga allergiproblem funkar inte VoH här hemma.

Fråga 2, eller VoH Exklusiv ska jag inte räkna ut än, vet inte om vovven tål nöt än. Men, kan man ha Exklusiv som helfoder? http://www.vomoghundemat.se/färskfoder/exklusiv Min hund har varken dålig aptit, eller behöver gå upp i vikt, men känslig mage. Om den är så fet kanske man kan spä ut det med morötter eller ris/potatis?

Sugar Mist
0

Det bästa "färskfodret" man kan komma över är MUSH.

-

[fabienne]
0

Ja exklusiven är ett "helfoder" enligt VoH men innehåller dock inte bara nöt. Benmjölet kommer från nöt, gris och även lamm om jag minns rätt.

Hildgrim
1

Jag tycker inte VoH är bäst. Det bästa är väl ändå MUSH även om det egentligen inte är ett färskfoder utan barf. Men eftersom det finns färdigkombinerade malda varianter så nämner jag det då det ut hundägarens perspektiv blir lite samma grej vad gäller jobb.

Nästbäst tycker jag personligen är Emmzo. Visst det är en liten mängd fibrer i det fodret men med tanke på att det finns så många olika köttsorter så tycker jag nog ändå det blir bättre än t ex VoH där man i princip bara ger kyckling samt innanmäte från gris eller nöt. Sen utöver deras färskfoder har dom ett stort sortiment med olika barf/köttkorvar och ben.

Majken!
0

Klass duger finfint här hemma.

[Daniela1983]
0

# 2 Jasså, tack för den tankeställaren. Ska ev kontakta tillverkaren vid senare tillfälle för att dubbelkolla det om benmjölet.

[fabienne]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar svar av Carl från VoH-gruppen. Man kan alltså inte använda exklusiven som "elimineringsdiet". Jag har själv gjort misstaget att tro det.

[Daniela1983]
0

# 6 Vad synd. Hade velat ge VoH.

russin
0

Du kan alltid prova VoH lamm och ris. Där får du tillsätta benmjöl alternativt kalcium själv. Då kan du ge av Standardts proteinfria kalk för att sippa ev reaktion.

[Daniela1983]
0

#8 han verkade inte tåla standarts produkter.

Mischa
0

Vad som är "bäst" kan variera beroende på vad man prioriterar (innehåll, pris, tillverkningsland etc…).

Är det spannmålsfritt du vill ha så finns Nordic, Emmzo, Priima NK (måste tillsätta kalcium), Mush vaisto.

≧◔◡◔≦

[Daniela1983]
0

Priima NK är det första gången jag hör talas om, kan kolla.

Vet inte varför jag räknat bort Emmzos vilt (helfoder). Det kan passa i dagsläget, vilt tål han tror jag då han inte ätit så mycket utav det. Man är bara orolig för vad tusan det är för kalk de tillsätter. Om det är benmjöl eller kalciumkarbonat. Ingen hemsida har de heller. :(

Maja2
2

Håller med #10, vad som är bäst kan variera beroende på vad man prioriterar.  Det kan åxå variera pga hunden, vad den tål och inte. Tycker en att ett färskfoder med kyckling är bäst, och en annans hund är allergisk mot kyckling, så är ju inte Det att rekommendera som det bästa.

Jag ger Fodax färskfoder, har inte exprimenterat med andra, utan började med det för nåt år sedan, och hundarna verkar må prima på det, då finns det lixom ingen anledning att byta till nåt annat :)

[elmaek]
1

Mush Vaisto har jag! :) Älskar variationen och insåg att Mush blir billigare för mig än VoH + rött kött. Jag menar.. en påste Mush Vaisto kostar mig 49 kr. En korv VoH kostade mig 19 kr + nötfärs på 49 kr. OCH så hade jag behövt köpa andra köttslag också (då jag ville ha VoH Lax som 100% bas). Dyrt dyrt :) Mush Vaisto vart billigare för mig!

russin
0

#13 - varför köpa nötkött till VoH. VoH finns redan med nötkött…..

Mush Vaisto kostar 49 kr för 800 gram. Det är 60 kr per kilo🤐

Så hur du än vänder och vrider på det så kan aldrig Mush Vaisto bli billigare😉 Sen om man vill ge Mush av andra skäl är en annan sak, men billigare lär det inte bli.

Hildgrim
2

#14 VoH finns inte med nötkött, endast innanmäte från nöt.

[elmaek]
2

#14 För mig ÄR det billigare då jag slipper köpa kött på sidan av för en bra variation 🙂 Så hur mycket du än vrider och vänder på det så blir det billigare för MIG.

minbebis
0

Jag tycker inte vom og hundemat är bäst, men det är det färskfoder jag gillar bäst :) kommer inte sluta med det men hade jag varit tvungen hade det nog blivit Mush, fast det räknas inte som färskfoder :)

Mischa
0

#11 Nk varianten verkar vara något som priima själva inte skyltar med eftersom den enligt de själva inte är ett helfoder (med brist på kolhydrater) tydligen innehöll den kalcium också, stod bara inte med på produktbladet (!)

Innehåll: Muskelputs och inälvsmat ( lunga, strupe, vom, lever, hjärta) från nöt. Köttbiprodukt och inälvsmat ( hals, lever, muskelmage) från kyckling. (vitaminiserat)

≧◔◡◔≦

russin
0

#16 - Bra där😉 Själv om jag köper nötkött till hundarna så köper jag relativt billigt Nordic eller Bravos rena kött. Inte speciellt dyrt🙂

#15 även nötvom är nötkött - nötkött är inte enbart rent muskelkött🙂

#17 - Mush har vissa sorter som är helfoder.

minbebis
0

#19 jag sa aldrig att det inte är ett helfoder, det räknas bara inte som färskfoder eftersom färskfoder är vitaminiserat osv och Mush behöver inte det eftersom det innehåller allt en hund behöver :) Vanliga mush korvarna är ju meningen att man ska blanda och mush vaisto har ju tre sorter i varje påse :)