Skäms hundar?
Heej alla!
Jag har en liten fundering, men tänkte att jag berättar från början!
Jag och min sambo har en hund som vi passar, en briard. Han har problem med leder och är väldigt stel och blir skakig i bakbenen av och till. Idag när vi var ute och gick så var det ganska kallt och han blev så stel i lederna att han föll pladask på magen när vi skulle gå upp för trappan och både jag och vovven blev både livrädda och väldigt chockade av att han ramlade då han aldrig gjort det tidigare men sambon sa att det var för kylan och det var ingen fara. Därför sa jag till sambon att jag vill köpa ett täcke till vovven som håller honom varm om ryggen så han inte behöver bli så stel när vi är ute och det är kallt. Men sambon sa absolut nej för att vovven skulle skämmas om vi la på honom ett täcke, sa att vi behöver ju inte köpa nått puttinuttigt rosa med strass på utan ett praktiskt täcke som håller honom varm men han säger att vovven kommer skämmas och att han absolut inte behöver något täcke.
Kan hundar verkligen skämmas för att dom har ett täcke på sig? Ifall det nu skulle vara så att han skäms för det är det inte bättre att låta honom skämmas lite den halvtimmen vi är ute och går två gånger om dagen så han slipper bli så stel eller är det alldeles för elakt?
( Vovven är klippt och har inte sån superlång päls utan den är nog ca 5cm lång och ska klippas snart igen och då har han nog 1cm lång päls. )
Nej, hundar kan inte skämmas imo.
-
Nej, hundar skäms inte. Skaffa ett täcke du om han behöver det, hunden kommer bara må bra av det.
jag tycker absolut att ni ska skaffa täcke till hunden!
sålänge ni inte ömkar eller skrattar åt hunden när täcket är på så vänjer den sig nog ganska snabbt.
Nepp. Dom kan inte skämmas =)
MEN Dom kan skämmas om Dom gjort något som är fel och man skäller på den. Då kan dom skämmas på det sättet
#4 Nej, då reagerar de på våra känslor och försöker lugna oss.
-
Tack så mycket för svar alla! 🙂
Då kanske det snarare är så att det är sambon som skäms lite för att ha täcke på hunden. 😃
#6 Precis! 😉
Exakt! ;)
Meh! Säg till din sambo att det är för hundens bästa som han skall ha täcke på sig. Blir han stel och kanske till och med får ont så är det självklart han ska få ett värmande täcke, och som de andra redan sagt, han kommer absolut inte skämmas. Såna känslor finns inte i hundarnas värld! 🤓
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#9 vi ska åka och köpa ett termotäcke nästa vecka när jag får pengar och sen får sambon säga vad han vill om det. :)
#5 Inte alltid. Vi märker tydligt på våran tik om hon har gjort något hon inte får göra, alltså som vi inte är medvetna om överhuvudtaget. Och nej det är inte undermedvetet heller, så att vi "sänder ut" till henne, för det händer sällan att hon gör något. (Hon får itne heller något straff när vi kommer hem och ser det, eftersom det är försent att säga till då).
Mina föräldrars ena hund gjorde precis samma sak.
TS: Köp du ett täcke! Hundar skäms inte, människans egna "beskrivning" bara ibland, när det kanske ser ut som att hunden skäms 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är sambon som lägger knepiga värderingar i ett täcke, hunden gör det inte. Men vissa hundar kan behöva vänja sig mer eller mindre att ha på sig täcke.
Tycker det är fint av dig att vilja skaffa ett täcke till hunden, man kan tycka att hans matte/husse borde ha ett när hunden är nedklippt och har ledbesvär.
≧◔◡◔≦
klart hunden ska ha ett täcke om den far illa av kylan!
Jag tycker dom kan skämmas, absolut. Min vavva gör det. Han blir helt stel när jag sätter på han ett täcke. kutar ihop med ryggen så han ser ut som en räka och ligger lågt med huvudet och vägrar röra på sig… (börjar bli bättre nu dock, med massor av beröm). Men tycker absolut att ni ska ha täcke på honom !! Speciellt om han har problem med leder !!
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#14 Han skäms inte, en del hundar tycker det är obehagligt, obekvämt eller helt enkelt bara känns lite märkligt med täcke på sig.
#14 Det är snarare att han tycker att täcket är obehagligt än att han skäms.
-
#15 & #16 Ska jag filma det någon dag så att ni får se ? Han ser endast ut så när han vet att han gjort fel ..
#17 Gör det, hundar har inte så pass utvecklad hjärna så de kan känna skam.
#18 han visar det tydligt att han tycker ju inte om det alls.
#19 Precis, han kanske inte tycker om att ha på sig täcke, men han "skäms" inte.
Hundar kan inte skämmas, alltså dom är okapabla till att göra det. Det som vi kallar för att skämmas, är i hundarnas värld att visa underlägsenhet eller visa att "detta var obehagligt". Ingen hund kan skämmas.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 ser ut som han skäms iallafall 🙂
Tack så jättemycket igen för alla kloka svar! 🙂
Det är min sambos föräldrar som äger hunden och både dom och sambon är väl lite av det tycket att det är onödigt med täcken på hundar och dom tror väll att om jag köper ett täcke till Sixten som kommer han komma hem med ett rosa täcke med blingbling på.
Men jag har kollat upp lite täcken på Hööks, desvärre var det bara två st som fanns i killens strl men ni får gärna säga vad ni tycker om dom och ifall dom verkar bra! 🙂
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=045476&deptid=196&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Detta var det som jag tyckte verkade ganska bra!
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=045474&deptid=196&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Och detta som andrahandsval ifall det över inte finns i killens strl. 🙂
Vad tycker ni? Verkar dom vara något att ha? Det viktigaste är att han håller sig varm över ryggen och rumpan då det är där han oftast blir stel, spec i höfterna. 🙂
#23 Jag tycker det första täcket du länkade till är jättebra. Det behöver ju liksom inte vara något avancerat, utan bara så han håller värmen och slipper bli sådär stel! Jättebra initiativ av dig verkligen 🙂
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tycker det är lite konstigt faktiskt, labbemixen familjen passat sen hon var en valp och nu är hon 9år och hon har vid vissa tillfällen SKÄMTS. Det är ingenting vi tagit miste om, speciellt när hon löpt och det råkat droppa på golvet då har hon gått förläget med låg huvud när man tar hand om det. Kan inte tänka mig att de är okapabla till att skämmas, däremot väldigt unikt. Min egna hund skäms aldrig t ex, han bryr sig inte om nått, vare sig pinsamma täcken eller när han fisit. Medans labbemixens öron sjönk ner direkt när hon fisit och hon var snabb med att springa därifrån och bevaka avstånd om man märkt nått. Så skämmas ja, men kanske inte så vanligt.
#25 Fortfarande så skäms inte hunden! Det kan mycket väl vara så att det ser ut som att hunden skäms t.ex. när den blodat ner eller fisit, för att denne lärt sig att vi människor reagerar på detta.
En hund vet inte att det anses vara tabu och lite pinsamt att fisa bland folk. En hund vet inte att det anses pinsamt att droppa blod på golvet. Hur skulle hunden veta det naturligt? Som sagt, hunden kan ha lärt sig att detta anses "fel" av oss människor då vi reagerat på att hunden fisit eller droppat blod, men en hund skulle aldrig kunna veta detta naturligt, och skulle aldrig kunna få dessa egenskaper via generna.
#26 varför skulle vi gjort tabu över det? Aldri lagt vikt av det att hon blodar lite eller fiser t ex, jag är inte den typen av människa som skriker om det så gillar inte att du skriver "lärt sig att människor reagerar på det" när det är direkt fel.
#27 Jag har aldrig sagt att hunden lärt sig det genom att man skriker på den, för att skrika på sina djur är enligt mig helt fel.
Isåfall måste det vara rena sammanträffanden, för enligt forskning och etologer så kan inte en hund veta automatiskt vad som är anledning att känna skam för och inte.
Kan det inte vara de små signalerna då? Att hundarna som "skäms" är bra på att läsa sina människor? Fisar luktar inte gott och det är inte kul att torka upp. Även om man inte gör någon grej av det kan lite obehag eller irritation visa sig i kroppsspråket utan att man tänker på det.
#29 Precis så tror jag att det är!
Vi människor ser ju ut på ett sätt när vi skäms, men bara för det kan vi inte anta att hundar skäms bara för att de ser ut på det sättet som vi människor gör. När hundar "ser ut som att dom skäms" är de undergivna. Känslan skam finns inte i djurvärlden. Deras hjärnor är inte så avancerade att de har sådana känslor, dock är hundar så pass domesticerade att de snabbt känner av människans känsla och därifrån kan visa olika signaler (t.ex. undergivenhet/ledsamhet/besvikelse) och agera efter dessa.
altså tycker det inte är klokt, aldrig blivit irriterad för att en hund droppar blod, inte känner jag heller obehag. Visst läser våra hundar oss bra men är helt säker på att hon skämts vid vissa tillfällen, helt oberoende av hur jag eller nån annan var i för sinnesstämning.
Jag har själv studerat detta och nej, hundar skäms inte. För oss kanske det ser ut som att dom skäms, men för hunden handlar det inte alls om det.
Bra att du köper ett täcke åt hunden!
Det är din sambo som borde skämmas, o förmodligen skulle göra det om han går ut med en "fjollig" hund.
😂
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hallå alla! Skulle bara säga att nu har Sixten fått sitt nya täcke. :) det blev ett olivgrönt hurtta regntäcke och Sixten verkar tycka att det var helt ok att ha det på sig. Han stod och viftade på svansen hela tiden när vi provade det och verkade inte alls störd av det överhuvudtaget utan gick runt här hemma med det en stund så vi fick se hur han rörde sig i det. Sambon tyckte faktiskt att täcket var bra och att det var ett helt ok köp. Hans mamma däremot var inte lika imponerad av det men det bryr jag mig inte så mycket om. Ska se om jag får en fin bild på honom imorgon när vi inviger täcket så får ni se hur stilig han blev. :)
Vad roligt att det slutade bra, tummen upp till dig som stod på dig! 👍