"Du har dödat min hund"
hej. känner att jag måste skriva av mig detta har jag gått och haft med mig i flera år nu. Jag var 11 år gammal och jag älskade att gå ut med grannars hundar när jag var i den åldern. Det var jag och en äldre tjej hon var 14 år ungefär som ringde på min klasskompis och frågade om vi fick gå ut med hans goldenretriver. Hans mamma sa att vi fick det men jag fick inte hålla i hunden utan det fick den äldre flickan göra.
Allt går bra till en början sedan händer det mest hemskaste jag upplevt och som jag burit med mig, "vår" hund fick syn på en annan hund över gatan och den började dra och skälla och hade sig och den äldre flickan skriker åt mig att hon inte vågar hålla hunden och hon vill springa därifrån och jag sa att jag inte får hålla hunden då ägaren sa det till mig och tjejen släpper hunden som springer tvärt över gatan och flyger på den andra hunden och biter den i nacken:( Det var då ett par andra små tjejer som var ute med den andra hunden .
Det hela slutar med att den hunden som blev påflugen fick åka till blåstjärnan och den klarade sig men tyvärr så klarade sig inte den hunden vi hade, vet inte om det hade med hundslagsmålet att göra men den fick avlivas några veckor efteråt pga av skador i benen och detta har jag fått höra av min klasskompis i flera år, han gick runt och sa till alla i klassen att jag dödat hans hund.
Jag vet att så inte var fallet men jag bär fortfarande med mig hela händelsen och alla i klassen som kallade mig för hunddödare osv.
ville bara skriva av mig hur fel det kan bli om minderåriga går ut med en större hund, olyckor kan ske som de gjorde i detta fall.
Ansvaret ligger helt och hållet hos ägaren av golden retrievern, dvs din klasskompis mamma. Hon borde inte låtit er gå ut med hunden ensamma och hon borde förklarat för sin son att det inte var ert fel. Tråkigt när vuxna inte lever upp till sin roll som just vuxna utan det får gå ut över barn som får tråkiga upplevelser. 😕
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
ja det sa min mamma också och hon ringde även hans mamma, saken är den att hans mamma skyllde ju inte på mig men han gjorde det och det hjälpte inte om hans mamma förklarade utan han sa att jag dödat hans hund, kan tillägga att han då var min pojkvän men de var vi ju inte efteråt såklart. men kändes ändå hemskt att alla i klassen trodde på honom.
Då gjorde hans mamma inte ett vidare bra jobb med förklarandet är jag rädd. Kanske skönare för henne om han skyllde på dig istället för på sin mamma. 😊
/Sjöis
3# ja det kan nog vara så. men jag bär fortfarande med mig det faktiskt, både hela upplevelsen och även smärtan efteråt.
Huvudsaken är att DU och dina närmsta vet sanningen! En sådan hemsk händelse ska ingen egentligen behöva bevittna, speciellt inte ett barn. Och u gjorde allt vad du kunde gjort, och skulle gjort. Riktigt dåligt av mamman som släppte iväg er med hunden när hon visste att hunden var aggressiv!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
5# ja precis, hon sa till hon den äldre flickan att det gäller att hålla i honom för han är mycket stark och den flickan jag var med sa till mamman att hon har erfarenhet osv vilket hon tyvärr inte hade.
Det borde inte spela någon roll vad den 14 -åriga flickan sa, jag skulle aldrig släppa iväg min hund med en 14-åring, hur mycket erfarenhet hon än sa att hon hade. Faktum är att jag förmodligen inte släppt iväg honom med en tonåring överhuvudtaget, inte på grund av deras brist på mod eller styrka utan pga deras brist på omdöme och förmåga att hantera oväntade och obehagliga situationer.
/Sjöis
7# håller med
En som är rädd för hunden ska ej gå ut med den. Det var faktiskt oansvarigt att släppa kopplet, hon var faktiskt 14 år. :/ (min åsikt)
9# hon blev rädd och sen var ju hunden väldigt väldigt stark så tror inte hon heller hade kraft att hålla i den
Jag går ut med en schäfer som jag inte är rädd för (inte min) och ja.. det går bara bra ^^
Synd att det där hände :( <3
11# handlar inte om att vara rädd mer att man som ung kanske inte kan klara av om eventuella situationer uppstår, för det kan de faktiskt göra.
Vad jag inte tycker om folk som ska ta på sig en massa ansvar med att hålla i ett djur och när en situation uppstår så kastar man ifrån sig allt och springer.
Min kusin (som är 21) gjorde samma sak i våras när jag skulle rida på min unghäst som endast är ryttarvan och behöver att någon går med rep och leder henne. Min kusin ville göra detta men mitt inne i skogen så blir hon förvirrad och vet inte vart vi ska, unghästen blir otålig av hennes velande fram och tillbaka och råkade gå på henne och visade också missnöje över min kusins sinnesförvirring. Min kusin kastar då repet PÅ hästen och springer iväg. Där satt jag på en oinriden, förvirrad och rädd unghäst med ett långt rep runt benen på den stackars hästen. Lämnad att lösa situationen själv.
Lärdom: Pilla inte med sånt du inte kan hantera :/
Till dig TS: Barn är hemska och elaka. Hoppas du finner ett sätt att släppa känslorna kring deras dumma uttalanden…
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Nej! Nej!! Är jag hemsk och elak?
Var du hemsk o elak? Ne!!!!!
14# skriv gärna vem du skriver till och förstår inte heller ditt svar?
#13 Du sa att barn är hemska oh elaka
16# hon menar att dom i klassen samt killen i min klass vars hund som dog är hemska som spred att jag var hundödare inte att barn rent generellt är elaka och hemska.
Jaha
JollyJustin: Som sagt, läs en extra gång innan du kommenterar..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#13 man sätter sig inte på en oindriden unghäst och "rider ut i skogen". TS, du har inte gjort något fel. Din fd pojkvän är omogen och typiskt "killig", dvs spelar tuff inför kompisar. Så försök bara att inge bry dig om vad han säger/har sagt. Numi, speciellt du gjorde inga fel.
Fast jag menar nog ändå att om det är några som kan vara elaka så är det faktiskt barn. Barn är hänsynslösa när dom hittat ett offer och hur många gånger sitter inte gravida par och har problem med namnval för att man inte vill att ens barn ska bli mobbat i skolan? Som barn får man höra saker och kastat saker på sig som man aldrig skulle drömma om att vuxna skulle göra (även om det givetvis förekommer).
T.ex så blev jag retad när jag gick i skolan för att jag satt i rullstol…betvivlar starkt att det är något en vuxen människa skulle kunna få för sig att göra.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Det beror inte på ålder, mycket handlar nog om mognad och hur van man är vid hundar. Med vana brukar man ju instinktivt veta hur man ska göra i olika situationer. Men att släppa iväg någon som man inte känner tillräckligt bra, med en hund som gör utfall och en då stor hund är väl mer kvinnans fel än tonåringens tycker jag :)

Du har absolut inte gjort något som helst fel! Det viktigaste är att du och dina närmsta vet om sanningen. Vad han säger är bara struntprat!
Sen vill jag bara inflika i #7 att "utan pga deras brist på omdöme och förmåga att hantera oväntade och obehagliga situationer." är att dra alla över en kam. Har gått ut själv med hundar (dock mina egna, men nu pratar vi ändå Kuvasz) sedan jag var runt 9 år utan problem. Jag kunde läsa av situationer och agera därefter. Beroende på situationen gjorde jag olika med hunden. När jag var runt 12-13 så tog jag ett bett i benet av en hund, enbart för att skydda min egen hund. Såg att hunden tänkte bita, gick igenom med benet utan att tveka. Så ALLA tonåringar har inte brist på omdöme och förmåga att hantera oväntade och obehagliga situationer.
Inget illa menat utan ville bara inflika då det är fel att dra alla över en kam.
Håller helt med #23!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#23 Självklart finns det undantag, men det är också ett medicinskt faktum att tonåringars frontallober ännu inte är fullt utvecklade och att de därför inte har samma förutsättningar som vuxna att hantera känslomässigt svåra situationer. Det är alltså inte rimligt att förvänta sig samma uppförande från en tonåring som man gör från en vuxen person.
/Sjöis
till alla! tror ärligt talat inte vi hade klarat av att hålla den hunden hur mycket erfarenhet vi än hade, den behövde sin ägare i den situationen,så är det bara.

#20 Jo det kan man visst göra. Inridning måste inte ske mellan fyra väggar. Beror helt på ryttare och häst. Ju tidigare hästen utsätts för olika miljöer, ju säkrare blir den. Detsamma gäller hundar.
Skynda långsamt så går det fortare.
#19 Jag läser!!!!! Okej!!?
Tycker inte att man ska skylla på ett barn! som ägare har man ett ansvar! om t.ex en liten tjej på 11 år plingade på och frågade om hon fick gå ut med vår hund så skulle jag säga nej för en 11 åring ska inte gå ut ensam med en hund som är så stor som en golden eller en amstaff t.ex!
men detta är min åsikt och barnet som håller hunden kan ju själv skada sig själv t.ex genom att ramla och då är det mitt fel för jag lät ett barn gå ut med min hund själv!
Jag anser inget fel i att gå ut med andras hundar, om man litar på barnet vill säga. Jag har gjort det sedan jag var 8 år, inga problem. Hon gick med mig i början för att se att jag klarade av hundarna. Började med mer lydiga, snälla och gamla hundar. Sedan blev det större hundar med mer ''go'' i sig. Men här var ju fallet inte så att hon först gick med er och kollade så allt gick bra, berättade problem med hunden/hundarna för er. Så.. Lite annorlunda.
Men tycker som de andra att det var dumt av ägaren till hunden att inte berätta för er, eller följa med. Inte ert fel, ni kunde inte göra mer i det tillfället! ❤️
Och detta var min åsikt.