Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3303 ggr
Mapel
0

Valp som gör illa sig

Vi har en liten sheltievalp på 13 veckor som hela tiden lyckas göra illa sig och vi börjar bli lite oroliga för att det skulle vara nått fel på honom. Det är bara framtassarna som han gör illa och det händer typ 3 ggr i veckan att han typ snubblar till eller leker för häftigt och gör illa sig så att han skriker till och sen haltar i typ 3 min sen är det över, samma sak om vi råkar trampa på honom. Vi klämmer och känner men då reagerar han inte. Och nu ikväll så kom han travande över vår 1cm höga tröskel, iof ganska uppspelt efter att ha lekt och snubblar till och börjar sen skrika rakt ut i säkert 10 sekunder och hoppar omkring på tre ben. Denna gång reagerade han lite när vi klämde men stödjer på tassen. Vi är väldigt noga med att inte ömka honom när detta händer och tittar inte på tassen förrän han lugnat sig men funderar ändå på om han är lite känslig av sig, eller om det kanske är nån nerv som kommer i kläm som gör att han tycker det är obehagligt men inte direkt gör ont… Är detta något man får räkna ned när man har valp? Någon mer som varit med om skadebenägna valpar?

sholani
0

Hej gud vaz bra att jag hitta den här tråden. Min valp är likadan och är jätteklumpig. Hon slänger sig ner från soffor springer in i saker slår volter! Börjar bli öite läskigt för man vet aldrig när någor kan hända

[postmortum91]
0

Jag tror en del valpar är klantigare än andra. Min hund var aldrig direkt klantig när han var valp, han gjorde kullbytta ibland, men skrek aldrig till. Min systers förra hund var väldigt klantig som valp, sprang in i träd när hon lekte etc. Jag tror helt enkelt att det beror på hur energisk valpen är och kanske även vilken ras. Det är nog inget att oroa sig för, valpen är klantig, så håll tummarna för att den håller sig fri från benbrott och dyligt. Min hund är eurasier, och han var relativt lugn som valp, visst sprang han runt, men syrrans vita herdehund var ett riktigt yrväder, och då skadar de sig lättare också.

tjoopa
0

Min hund var och är fortfarande rätt klantig :P Han har dock aldrig skrikit till när han slagit sig. När du säger att det är tassen han verkar "skada", det kan inte vara för långa klor som gör ont om han slår i dem i något? Det kan ju vara vrickningar men det kan ju också bero på benvärk, får han hoppa upp och ner från saker så att han kanske anstränger lederna lite för mycket?

Hiro
1

Valpar kan vara klantiga, en golden som jag känner körde huvudet in i allt som stod i vägen för honom vilket var allt från människor till väggar och bilar.

[elmaek]
0

När Molly var valp så var det mycket slag och diverse saker :P Hon slog huvudet i en dörrkant och skrek i seriöst en minut så mitt hjärta stannade till. Nu är hon lite försiktigare ;) Hon var klantigare som valp helt klart.. idag kan man råka stampa på henne och hon viftar bara på svansen och tycker om uppmärksamheten när man ber om ursäkt, haha.

Men om du är orolig så skadar kanske inte ett veterinärbesök? :)

minbebis
0

Tror skriket också beror på individ. Min hunds kullsyskon och hennes mostrar och morbröder har alltid varit tysta av sig vid vaccinering och allt möjligt och gnällde aldrig till medans en annan söt valp jag vet skriker till jätte lätt :)

russin
1

Haha - kompisens sheltievalp var en riktigt klant som valp och kan vara fortfarande vid 1 års ålder😃

Gronstedt
0

TS, hade det varit en häst hade jag kollat att den inte hade lösa benbitar någonstans eller uttänjda/för långa senor. Men det kanske inte hundar kan ha?

Wellcraft
0

Kompisens sheltie är precis likadan, har väldigt låg smärttröskel och därför verkar det som han gör illa sig hela tiden, då han skriker till för minsta lilla.
För övrigt är han 6 år och han har alltid varit känslig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mapel
0

Oj, detta var ett tag sen, åtminstone när man har en valp som växer snabbare än blixten ;P Detta är inte ett problem längre och anledningen som vi är nästan helt säkra på är, som flera av ni skrev, att han helt enkelt är en kinkig valp :) Han hade en valpkompis som bodde här i ca 2 veckor för ett tag sen och de lekte rätt vilt och i början var Damien rätt känslig när den andra valpen bet för hårt men blev tuffare och tuffare med tiden. Han har inte skrikit till eller haltat efter att han gjort illa sig i stort sett sen jag skrev detta inlägg. Så problemet kvarstår inte helt enkelt :D 

Men tänkte ändå att jag skulle svara lite på det som ni skrivit :) 

Han är inte särskilt klantig och relativt försiktig, så det var snarare att han reagerade onödigt mycket på småsaker som kanske gjorde lite grann ont. :) 

#3 Vi klipper klorna på honom var 3e dag och de är väldigt korta så det är inte problemet. Vi funderade på om han var känslig för att klorna var för korta men det verkar inte vara problemet det heller :) 

#8 Vet inte om det är ett problem hos hundar, men jag antar att det är möjligt :) 

#6 & 9 ja, jag tror att det är precis det! Jag hoppas att hans nyvunna tuffhet från den andra valpen håller i sig även till vuxen ålder!