Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 3634 ggr
Tiddelum
0

För stor för utställning? Chihuahua

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en Chihuahuakille som fyller 1 år 20 november. Jag.skulle jättegärna vilja ställa ut med honom. Men som det står i rubriken är han (väldigt) stor. Han väger 3,3 kg. Han är ABSOLUT inte tjock eller mullig. Däremot är han muskulös och har kraftig benstomme. Har aldrig ställt ut förr. Han har stamtavla och är 100% Chihuahua. Han har en väldigt fin pappa som fått priser osv. Han har ett mycket fint temperament och är inte ett dugg rädd för andra hundar eller andra människor, han är lät att hantera i munnen. Han gör de så kallade "kvarkljuden". Är detta negativt? Vad tror ni om vikten? Är han för stor för att ställas ut eller kan man dra till med att han inte väger över 3 kg..? Skickar lite bilder på honom. Men det är tyvärr dålig kvalité på dem eftersom att de är tagna med mobil.

Tiddelum
0

En till

Tiddelum
0

Svansbild. Svansen är mycket finare i verkligheten när han håller upp den själv. En riktigt självsäker hund må jag säga :D

Catta-
0

Gå på en inofficiell tävling till att börja med och testa vad du tycker. Det är inte lika stor press på hundarna och domarna är oftast snällare :)

Det värsta som kan hända är väl att domaren säger att han är lite kraftigt byggd men han kan mycket väl få bra resultat på övriga punkter.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Hiro
0

Det är ju bara att ställa ut, går det bra så går det bra, går det det dåligt så går det dåligt 😉

LinaK
1

Tycker du ska testa gå på en inoff-utställning som #3 säger, men jag tycker också du ska gå några gånger på olika uställningar och olika domare. Domare kan tycka väldigt olika, vissa föredrar små exemplar av en ras medans en annan domare kanske föredrar de lite större i rasen (tänker då raser överlag då och inte Chihuahua enbart)

Vänd dig till din hunds uppfödare och hör om denne kan ge dig tips och råd inför en eventuell utställning 🙂

Oavsett hur det går så har du en jätte fin vovve 🌺

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Tiddelum
0

#3 #4 #5 Ja jag ska nog testa att ställa ut honom, bara jag lyckas hitta en utställning som inte är för långt bort + att hitta en ledig helg :) Men jag har inte riktigt förstått vad som är skillnaden med inofficiella utställningar och officiella… Jag är ny på det här med att ställa ut :D Av uppfödaren har han fått många komplimanger och hon skulle vilja ha honom som avelshane :)

Trollhund
0

Frågan är väll om vikten är inom rasstandarden? Är den inte det så har jag förstått det som att det inte är någon mening att ställa ut i iaf i officiella tävlingar då man dömer efter rasstandard (det gör de i inoffer också men är inte alltid lika hårda?).

Catta-
0

#6 En inofficiell utställning är mest på skojj, så att säga. Resultaten bokförs inte och ses mest som en tränings tävling. En bra start att börja med då man brukar få en del hjälp av domaren att göra rätt och dom ser inte lika kritiskt på hunden om något skulle vara fel. 

#7 Det är väldigt individuellt mellan olika domare. Som sagt ovan gillar en del domare större vs mindre hundar.
Jag ställde en dubbelhelg för ett tag sedan. Ena dagen gick det hur bra som helst, andra dagen tyckte domaren allt var fel som den domaren dagen innan hade tyckt var bra.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Mahjong
0

Enligt rasstandarden så ska hunden väga mellan 500 g - 3 kg. Idealvikt är mellan 1,5 - 3 kg. Allt under eller över följer ju inte standarden och är diskvalificerande. 

Men sen är ju frågan om de verkligen väger hunden på utställningen för att kontrollera detta? 

Prova att ställa på några inofficella och se hur det går.

russin
1

#9 idéalvikt är inte detsamma som krav - det är ett ideal och något över eller under är inte diskvalificerande🙂

ChristineF
0

(svarar här också) 

Vad jag förstått (ställer ej själv) så brukar de inte vägas på så många utställningar (vilket det är delade meningar om..), kan väl vara både positivt och negativt. Själv tycker jag att det är lite konstigt med vikt istället för mankhöjd, eftersom en liten kompakt chihuahua som tränar mycket fysisk och har sunda muskler kan väga 3,2kg och vara över viktgränsen, medans en osund som inte får gå många meter som egentligen skulle vara för stor om den fick utveckla muskler håller sig inom standarden.
Men förhoppningsvis ser domarna och dömer efter både utseende, sund kropp och psyke :) Jag tycker absolut du kan prova ställa honom, inte alla som väger hundarna jämt och vet exakt. Man kan ju ställa för intressets skull och få bedömning på hur hunden är i övrigt. Vad är det värsta som kan hända? :)

Trollhund
0

Bra att ni förtydligar, har uppfattat det som att man blir diskad om vikt eller höjd går utanför rasstandarden. :)

Hiro
2

Idealet är det som rasen helst ska ha har man i övrigt en bra hund så kan man ändå komma långt ^^

Mahjong
0

#10 enligt rasstandarden så är allt under 500 gram och allt över 3 kg diskvalificerande. Det är vad det står iaf. Men sen om det efterföljs på utställningarna det kan jag inte svara på.

Thaisilk
1

Ur standarden:

Idealvikt: mellan 1,5 och 3 kg. Dock tolereras hundar som väger mellan 500 g och 1,5 kg.

Vikt under 500 g eller över 3 kg är diskvalificerande.

Tidigare låg idealvikten nånstans runt 2 kg och fortfarande är det inte många över det som går särskilt långt på utställningar.

Katti
0

Det är väl bara att ställa ut som flera har sagt! Börja med att åka på en utställning (eler flera) för att se hur det går till!

Det låter konstigt att uppfödaren vill använda en så stor hane i avel tycker jag. Chihuahuor har ju ofta förslossningsproblem, så jag antar att den tilltänkta tiken inte är speciellt liten i så fall. Och dubbla fel ska man ju aldrig göra…

russin
2

#15 - där såg man hela texten med ideal, vad som tolereras och vad som är diskvalificerande. Det framkom inte i ett tidigare inlägg där jag svarade (där stod bara ideal) Men då är jag med. Och är glad att vikt under 500 gram åker ut. Låter sjukt liten !