Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 20220 ggr
jollycox
20

Knorrande mage

Vissa morgnar så börjar vår ena hunds mage knorra och gnälla. Jag förstår att den är tom men jag förstår inte varför för han har ätit bra i flera dagar. Förut åt han dåligt men det var ändå bara ibland magen knorrade. Det värsta är att när den knorrar så vill han inte äta något! Inte ost, färskfoder, godis som han annars nästan biter av fingrarna för att få osv.
Imorse när magen knorrade provade jag med lite olika saker men som vanligt så ville han inte ha, tills jag stoppade in lite färskfoder i munnen på honom och höll igen, så han skulle känna smaken. Efter det så åt han en klick färskfoder till. Totalt max 1 msk och det räckte för att magen skulle vara lugn två timmar tills dom skulle äta. Det är så himla störande när man väcks av en knorrande mage och den blir lugn efter så lite.

Varför blir det så? och bara ibland.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

mingman
1

Min Fidel kan ha en lite "knorrig" mage. Han har ofta hicka och spyr ibland galla på morgonen. Han har haft ett par-tre mornar när hela magen gurglat och låtit som en smärre orkester i flera timmar.

Som jag förstått det, om Fidel;

I magen finns det syror som har till uppgift att bryta ner maten. Dessa ska gå jämnt ut med det hunden äter. Alltså, när maten är nedbruten ska syrorna "ta slut" (väldigt, väldigt enkelt beskrivet, det finns nog alltid en del syror i magen). Men när Fidel äter något väldigt processerat (tex torrfoder, han är jättekänslig) börjar magen producera för mycket syror. När maten då är färdigsmält finns det massa syror kvar i magen som ligger och irriterar, dessa spyr han upp.

Gurgel och knorr från magen vet jag inte exakt vad det beror på, men jag kan tycka att de (hos Fidel) hör ihop med dagarna då jag slarvat med maten, och gett honom saker han inte riktigt mått bra av. Det är väl helt enkelt massa syror och gaser som far runt där inne och låter. Antagligen är det ganska obehagligt, och ingen vill väl äta när magen känns obehagligt.

Om det skedde ofta, skulle jag kolla på vad han äter. Inte bara foder, utan allt han äter, dvs även träningsgodis och saker han får i sig under promenader etc.. Fidels största problem är ju att han spyr, men det kan räcka att jag tränar med en näve kattfoder på kvällen för att han ska spy nästa morgon. Försök leka lite detektiv och fundera på vad det kan vara!

Nu blev det jättelångt med massa svammel. Haha, det blir lätt så.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

russin
0

Låter lite som magont/magkatarr eller liknande. Vad äter han för färskfoder ?

mingman
0

Och ungefär hur ofta?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

jollycox
0

#1 Förut kräktes han ibland men det gör han inte längre. Jag kan inte koppla det till då han ätit något speciellt men ska börja skriva upp när magen knorrar och vad han ätit dagen innan.

Han äter både standart torrfoder och VoH färskfoder. 2ggr per dag, vid 10 och vid 18.
Hans mage knorrar typ en-två gånger i månaden. Han sover inte alltid med mig så jag vet inte exakt men mamma har aldrig sagt att hans mage har knorrat på morgonen.

[tk1971]
0

Min förra hund hade en kronisk tarmsjukdom och ett av symtomen var att magen ibland lät väldigt mycket, den "skrek" jättehögt. Ett annat symtom var kräkningar, och att hon slickade väldigt mycket på textilier. Jag säger inte att din hund har nåt sånt, men det KAN ju vara nåt om det håller på en längre tid…

Djurälskaren87
0

min hund knorrar ibland i magen och jag har märkt att det beror på att han då är lite lös i magen… för han vill inte äta och när han gör nummer två är han lite lös.

russin
2

Mina får kokta grönsaker tillsammans med VoH (fast inte alltid den ena vill ha). En av hundarna äter mycket gräs om hon äter enbart VoH, så tydligen behöver hennes mage lite fibrer. Det var därför jag undrade🙂

jollycox
1

Imorse har hans mage knorrat igen. Det är inte så länge sedan vi började ge honom mer färskmat. Han fick tidigare 2-2,5dl standardt per mål, nu får han ca 200g VoH och 1dl standardt per mål. Han ska väga 18-19kg men är mager nu, det är därför vi ger färskfoder också för då äter han. Tidigare när han bara fick torrfoder åt han inte så bra och det var då hans mage knorrade, när den var tom, men inte alltid utan bara ibland.
Så min tanke är att det har med färskfodret att göra.. eller att han äter mer och alla mål nu?

imsuchadiva
0

Ge flera mål/dag. Minst 3 gånger, helst fyra. Så slipper magen gå tom.

jollycox
0

#9 Jag tänkte det också, att vi ger ett mindre mål senare på kvällen.

jollycox
0

Sen vi började ge lite senare på kvällen så knorrar inte hans mage. Om han inte matvägrar förståss. Han äter inte gärna på mornarna så då får man truga honom. Vi skulle gärna köra på 'ät när du är hungrig' men då börjar han mage knorra och då kan man varken fokusera på något eller sova.