Tappat förtroende
Min unghund stack på rådjur igår.. Hon har aldrig stuckit efter djur förut så jag blev livrädd och trodde inte jag skulle få se henne igen. Hon cirkulerade framför mig ett par gånger men hade bomull i öronen och hörde inte när jag ropade på henne. Tillslut efter mycket lockande kom hon förvirrat till mig.
Häromdagen fick hon upp en spår på en stor gräsplätt hon brukar vara lös på. Hon sprang då iväg en bit, jag ropar på henne och hon vänder sig om och tittar på mig. Då vänder jag på klacken och går ifrån henne(hon brukar kuta efter då) men jag hörde inget och när jag vände på mig hade hon satt av åt andra hållet igen. Hon tog då ett ärevarv runt hela plätten innan hon kom tillbaka.
Sedan har det även hänt små saker att hon inte vill komma fram till mig så jag kan fånga henne eller om hon fått tag i en leksak vill hon inte komma tillbaka.
Jag undrar nu hur jag någonsin ska våga ha henne lös i framtiden? Jag har tränat massor från början och sagt att hon måste kunna vara lös, men nu vågar jag inte längre. Är det unghunden i henne som fått fnatt? Antar att det blir mycket träning i långlina nu..
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Med unghund så tar jag det som att det är en tonåring?
Vad jag tycker om tonåringar så ska man inte ha de lösa under tonårsperioden då de helt plötsligt får knäck i öronen, "tappar minnet" och helt enkelt gör som de vill. Ser det som en risk och, beroende på var man bor, också en dumhet att ha en tonåring lös, att ha den i koppel under den perioden betyder inte att den aldrig mer kan vara lös sen. De landar så småningom på jorden igen och då är hörseln, minnet och förståelsen tillbaka.
En tonåring går oftast inte att lita på, därmed en anledning till att inte ha den lös, de kör sitt egna race och därför är det viktigt att grunderna sitter innan tonåren kommer.
Är det en hund som inte hunnit komma in i tonåren än så är det antagligen på grund av att du är för ointressant för hunden, rådjuret och spåren är mycket mer intressanta och roliga. Sedan har alla hundar, oavsett ras, mer eller mindre jaktlust då detta sitter i de naturliga instinkterna. Något man mer eller mindre kan jobba bort beroende på ras och individ.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Japp, den roliga slyngelåldern. Grattis ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hade en liknande incident med min hund i höstas, hade henne lös i en skogsdunge men hon satte fart mot sjön och tog sig ett dopp ist för att leka med mig. 😭😕😕
Hon satte sig på en udde och vägrade komma tillbakas när jag ropade på henne. Men efter ett tag så simmade tillbaka när hon såg att jag var i färd med att ta ut båten och hämta henne. 🥵
Dessa tonåringar….. 😈
Det är mer vanligt än ovanligt att unghundar mellan ca 10 månader till 1,5 år utforskar vyerna och vågar göra mer saker. Det är denna tiden man behöver ha stenkoll, för ju mer en hund lyckas jaga desto mer självbelönande är det.
På med sele och långlina så du kan "hala in hunden" när den inte lyssnar under några månader🙂 alternativt släpp endast där du vet att den kommer/inhägnat område.
#1 Hon är snart 11 månader. Ja det har eskalerat under ett par månader nu och det känns som att det räcker nu. Jag får ha henne kopplad som du sa och hoppas att det lugnar ner sig om ett par månader. Jag ska självklart även fortsätta träna på kontakt under tiden.
#2 😛
#3 Haha ja visst är dom roliga..? :)
#4 Ja hon är snart 11 månader och hon har blivit väldigt självständig.. Linan kommer åka på. Det är bara så himla tråkigt då jag tycker om att ha henne lös
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#5 - det kommer tillbaka🙂 Om du bara är envis under en period så hunden inte självbelönar sig, så kommer du ha bättre inkallning efter denna period.
#5 Jo, man kan hålla sig för skratt….🤪😊