han gör mig orolig!
Hej. Vi har upptäckt något nytt med min valp. Det senaste dagarna har han, när han kommit in till mamma och pappa eller här hemma, sätter han sig vid ytterdörren och ser allmänt olycklig ut. Sätter vi honom i soffan somnar han nästan direkt. Men ute och hemma hos andra är han glad och uppspelt. Han äter sämre också men tar gärna emot gottiheter. Man får liksom truga i honom mat. Ibland går det bra och ibland inte. Ungefär varannan gång. Nu börjar vi bli allvarligt oroliga. Han tappar tänder osv. Är 4 månader nu. Borde vi oroa oss eller är det "normalt" beteende? Han är oftast hemma eller hos mina föräldrar. Kan det vara att han känner sig trygg och kan slappna av här eller är det något fel? Är han "olycklig?" Kan det vara så att han helt enkelt inte trivs? Vi har aldrig gjort honom illa men en gång fick han ett kompost galler över sig och blev jätte rädd. En gång hos mina föräldrar hoppade han och slog huvudet i vardagsrumsbordet. Utöver det har han inte varit med om något som verkligen skrämt eller gjort honom upprörd. Kompostgallret tog vi bort idag, iallafall det var det som störde. Kan det vara att han inte trivs? Orolig matte och husse
Anna och taxen Max
Du säger att han oftast är hemma hos dina föräldrar, men inte hos alla andra. Hur många gånger har han egentligen gått från hus till hus? Kan det vara så att han inte vet vart han bor riktigt, och känner sig förvirra och isf stressad?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är lätt att oroa sig för sin lilla valp, jag känner igen mig :) Oftast är det inget fel utan hunden kanske bara är lite uttråkad. Har du provat att lägga mat/godis i olika aktiveringsleksaker? Det älskar de flesta hundar och då får de samtidigt något att göra :) Sök på Google, bilder, aktiveringsleksak hund så får du upp en massa olika sorters aktiverings leksaker till hunden :) Både som man kan ha inomhus och utomhus ^^ Ibland lägger jag även maten i någon sådan leksak ifall jag inte har hunnit träna/aktivera hunden riktigt ordentligt på dagen, och är dessutom kul för hunden att arbeta för belöning :D Ett enkelt sätt är annars att bryta godisar i småbitar och sprida ut i en långhårig matta tihi, funkar ungefär som att lägga godis på en gräsmatta fast det är lite varmare ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Nej han vet eller ja borde veta. Vi har iofs bara haft honom i en månad men eftersom jag har varit sjuk så har vi varit hemma en del. Vi sover alltid hemma med. Har aldrig sovit över hos någon. Fast hur menar du med "gått från hus till hus"? Om jag eller min sambo ska iväg så följer han med. Hittills har han varit hemma hos oss, mamma och pappa, mormor och morfar, bilen, valpkurs, min svärmor, min sambo mor och farföräldrar samt en tur till en kompis till min sambo (idag). Vi har ju självklart varit iväg på lite miljö träningar när vi har honom ute när vi gjort ärenden eller så. Men alltid sovit hemma hos oss, med oss. Han ligger faktiskt i sängen med oss. Sen har han ju de mesta av sina leksaker och även sina bäddar, filtar och ben här hemma. Vi har en ryggsäck med grejer som är hans som vi alltid har med när han är borta, två leksaker, filt, mat, mat och vatten skål, godis och ett ben. I bilen har han en mjuk leksak, filt, dyna och ben. Vi har bara lämnat bort honom hos mina föräldrar kanske 10 gånger men bara ungefär 3gånger mer än någon timme. Annars är han alltid med mig eller min sambo när han är hemma. Jag är den som är hemma mest eftersom jag inte jobbar.
Anna och taxen Max
#3 du skrev att han oftast var hos dina föräldrar, men nu är han oftast hemma hos er… kan du förklara lite? Jag tycker det låter som om han behöver tid att landa, och att han är lite stressad för att han inte fått den tiden. Åk inte runt till alla så mycket, utan ta er tid att vara hemma och mysa, leka, bygga kontakt, gå mysiga skogspromenader där han kanske får springa lös. Låt han vara valp, tio gånger är ganska mycket (speciellt på en månad) :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tycker det låter som ni är borta och flänger för mycket med valpen. Håll er hemma ett tag och låt bli att lämna bort honom. Första veckorna behöver valpen få stadja sig hemma. Är valpen pigg och glad för övrigt bör det inte vara några allvarliga fel. Så tycker bara ni ska vara hemma och ägna mer tid åt valpen, massa bus och gos :) Men är ni väldigt otroliga så tycker jag ni kan ringa och rådfråga en veterinär.
#2 ja vi har gjort lite aktiverings leksaker men dom senaste dagarna har han inte varit jätte intresserad av varken träning eller aktivering inomhus. Har försökt att vara ute en del när vädret har haft uppehåll. Funderat i banorna att han helt enkelt tycker det är tråkigt inne och vill vara ute och upptäcka på vi försöker vara ute en del iallafall mer än den senaste veckan då vädret varit pyton och jag har varit dålig. Har lånat lite böcker på biblioteket om aktivering :) ska prova lite mer och leta upp någon lurvig matta :) det var en bra idé. Jag oroar mig för hel del. Vill ju att han ska gå det bra :) #4 Fast jag skrev "Han är oftast hemma eller hos mina föräldrar." När jag har lämnat bort honom har det ju inte varit för att jag inte orkar med honom eller inte vill ha honom utan just för att jag måste iväg någonstans där jag inte kan ta med honom. Tex läkarbesök som är en gång i veckan minst. Hade han inte reagerat bra på att bli lämnad, det vill säga lugnar ner sig inom 10min från det jag lämnat honom så hade jag ju självklart inte lämnat honom hos någon. Han brukar gnälla några minuter oftast inte mer än 5, kanske lite längre första två gångerna, jag ringer alltid och kollar. Sen brukar han leka eller lägga sig och sova med mina föräldrar eller lillebror. Sen älskar han människor vilket också gör att vi faktiskt känner att vi kan hälsa på folk och ha med honom. Det är liksom höjdpunkten för honom att hälsa på folk. Det är också något vi tränar på, hur man hälsar på rätt sätt. På veckorna är jag ensam hemma och jag kan ju inte bara sitta hemma ensam och uggla? Det tycker han är riktigt tråkigt och jag mår inte bra att vara helt isolerad i flera dagar. Vi är i väg kanske 2 timmar om vi inte åker till mina föräldrar och tex äter middag. Vilket vi inte gör varje dag såklart. Första veckan eller de två första var vi mest hemma han och jag. Men jag ska ha det du säger i tankarna. Tror inte heller det är bra att "flänga runt" för mycket.
Anna och taxen Max
Ibland är det svårt att förstå sig på vad de små liven vill, speciellt i början när man är ny i hundägandet och givetvis lite orolig för om hunden kanske är sjuk eller så (been there) men tror inte ni ska oroa er. Blöter ni upp hans mat så den blir sådär svampig? Märkte att min hund började efter nästan ett par veckor rata det svampiga maten och ville då ha mindre svampig mat men vet inte om man då ska ge torrt verkligen för min hund har alltid varit så noga med att ''äta, sen dricka'' det är hans rutin han har liksom, det gör han alltid, så då kanske det inte är lika viktigt att blöta maten men har man en valp som äter torrfodret och sen går iväg och vilar kanske så kanske det är viktigare att blöta maten :)
#5 tycker du det? Jag ska tänka på det du skriver. Jag gör så gott som allt för att inte flänga omkring utan ge honom en trygg situation. Vill som sagt att han ska må bra. Tycker själv inte att jag lämnat bort honom för mycket, tänker alltid efter innan jag gör det och lämnar honom absolut inte vill vem som helst. Men när jag är ensam och måste tex till läkaren (ungefär 1 gång i veckan minst) kan jag ju inte göra annat? Har varit "iväg" en gång och hälsat på min gudson som föddes för 2 veckor sedan i veckan som varit. Det är enda nöjet jag gjort. Annars har det varit pga olika besök för min hälsa. Men jag ska som sagt tänka på det.
Anna och taxen Max
Har du en tom toarulle så kan du ju stänga in godisar där och vika igen öppningarna och sedan ha en liten "dragkamp" med dem och kasta runt dem så att det blir som en lek. :) Då ser valpen det som något kul och spännande och fattar dessutom vad han ska göra sedan när man bara lägger en fylld toarulle mitt på golvet :) Mycket städning men samtidigt lite kul för valpen ^^ Något min hund älskar är att kasta studsbollar till sig själv, när han tappar dem så studsar de ju i all världens väg och det är ju superkul att fånga dem i luften sen :P Roligt material också då de är lite sega men ändå mjuka, perfekt för små valptänder! Men se till så att du har en stor studsboll att han inte kan sätta dem i halsen :)
#7 vi gjorde det förut men nu vägrar han äta maten som stått i blöt. Jag brukar, om jag inte tycker att han druckit bra, hälla ner vatten i maten när han börjat äta och då fortsätter han att äta glatt. Helst vill jag ha lite vatten i men huvudsaken känns vara att han äter. Har faktiskt, kanske är fel, matat honom via handen när han varit väldigt svår matad och då går det jätte bra. Tänkt att prova en annan skål med. Kanske är något så enkelt? :p Ja jag är väldigt orolig av mig. Har inte någon direkt erfarenhet alls om hundar och har läst lite för mycket. Känns som nästan varannan tanke är "gör jag rätt?" Eller "trivs han och mår bra både fysiskt och psykiskt?". Med tanke på att han ligger intill mig eller mitt i mellan mig och min sambo i sängen så kan ju inte allt jag gör vara fel, även om det oftast känns så.
Anna och taxen Max
#9 toarullen är hans absoluta favorit :) försöker att inte ge honom det för ofta men väldigt svårt när man ser en toarulle :) jag ska kolla efter någon stor och bra studsboll. På kursen på måndag ska våra tränare visa oss lite olika aktivitetsleksaker. Har funderat på en sån boll med godis i. Han har också fått ben som är fyllda att pilla med eller sån Kongo som jag fyllt med mat i. Försöker att variera. Vi gör ju också övningar från kursen så han får tänka och han är väldigt duktig och fattar väldigt snabbt. Det är bara som sagt dom senaste dagarna han har varit ointresserad av det mesta i tränings form.
Anna och taxen Max
#10 Man ska helst inte börja mata ur handen, ändra foder osv. Vill hunden äta sin frukost som kvällsmat så får den göra det, den kommer inte svälta ihjäl sig själv tihi :) Jag blev också sjukt orolig när min hund slutade äta men det var bara att låta honom äta sin mat när han ville det. För honom var det att tugga och svälja, den mat som serveras är den han ska äta. Sen kan man ändå ha lite aktivitets bollar osv under dagen även om hunden inte ätit sin frukost :)
#10 nej jag vet att man inte borde mata ur handen men ibland blir man ju så orolig :p försöker hålla mig även när han inte äter men när han knappt ätit på hela dagen kan jag bara inte låta bli. Ibland räcker det med att ge honom en från handen och sen äter han maten.
Anna och taxen Max
När ni väl är iväg till nya ställen, stannar ni såpass länge att han han hinner känna sig trygg? När jag har ny valp lämnar jag aldrig en plats innan min hund har somnat. Sitter jag ex på tåget åker jag fram och tillbaka tills valpen ligger i tung sömn, är vi nere i centrum så samma sak där. Om du i framtiden måste lämna bort din hund en stund så se till att du är där i god tid, ta en fika etc och se till att hunden är helt lugn innan du lämnar. Sitter den och piper vid dörren efter att du har gått får du backa och göra om..
#14 jag försöker med det. Vill inte lämna honom orolig och har som sagt bara lämnat honom hos mamma och pappa eller med lillebror som bor där. Där sover han utan problem både med mig där eller inte även om han är lite orolig just när jag gått. Oftast lämnar jag när han är lugn och antingen leker eller gör något annat. Jag sitter inte och klappar honom och gör han uppmärksam på att jag ska gå men säger alltid att jag strax kommer tillbaka precis som när jag springer in på Ica eller går på toa. Lämnar honom inte om han gnäller eller står och hänger på dörren när jag ska gå.
Anna och taxen Max
Det är rätt normalt att valpar matvägrar, hunden kommer inte svälta ihjäl. :) Om ni hela tiden ger godare och godare så belönas matvägran.
Ställ ned skålen, låt stå 15 minuter, ta bort. Mata sen igen nästa tillfälle.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#16 nej det får han inte. Han får den mat han har. Ger inte någon annan än den han får. Brukar testa efter en stund med godis (i träningsform) för att kontrollera att det inte är någotpriktigt fel. Har hört att när en hund inte tar emot godis eller något annat som den tycker om så är något fel men att den inte behöver vara dålig bara för att den inte äter.
Anna och taxen Max
Så länge valpen dricker och inte har påverkat allmäntillstånd (typ hängig, kräkningar m.m.) så behöver du inte oroa dig. :)
Vår valp började också matvägra i ungefär samma ålder. Vi testade med allt möjligt, mata med handen, stoppa maten i aktiveringsleksaker, gömma den i hemmet, kasta den över golvet så att hon fick jaga den, lägga köttfärssmulor över den. Visst, det funkade ett tag men i längden var det ohållbart. Men för oss var det inte ett alternativ att vänta ut henne. Fast vi tog bort skålen och ställde fram den igen senare åt hon inte, inte på flera dagar. Vi har en släktings hund, också en spets, som är lite äldre än vår, hon matvägrade och var mager som ett benrangel och väger fortfarande, nu tre år senare, alldeles för lite.
För oss var det inte ett alternativ att vår växande valp, som skulle växa upp till en jakthund och med mycket fysisk aktivitet, inte skulle få ordentligt med näring medan kroppen utvecklades därför att vi var envisare än hon. Vi insåg att hon inte åt torrfoder därför att hon inte tycker om det och det är onaturlig föda för hundar. Först bytte vi till färskfoder, sedan gick vi över till BARF. Nu ger vi en kombination av båda. Vår hund har inte matvägrat en dag sedan dess, hon ser fram emot måltiderna och de råa, köttiga benen är en viktig berikning i sig. Hon är så frisk och fin i kroppen, med rejäla muskler och god kondition. Vi har aldrig ångrat att vi tillät henne att vara hund och gav henne riktig hundmat :)
Tycker fortfarande det låter som om han är stressad pga att ni åker runt så mycket. Och att han inte landat. Oavsett hur mycket han älskar människor, så är det ju tydligen någonting som är fel. Och jag tror svaret är att han är stressad pga all flytt från olika platser. Speciellt när det bara är korts stunder, själv skulle jag aldrig åka runt så mycket med min valp.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är en liten taxeluring du har. Dom är som alla andra valpar smarta och klurar ut hur man lättast får Matte och Husse på fall. Får dom inte som dom vill så gör dom det i alla fall. Blir du orolig så märker taxen det direkt och påverkas. Var pigg och glad i hans sällskap och skratta och busa så kommer han hänga på. Gör han inte det så är det kanske dags att ta en sväng till veterinären för en allmän koll. Du behöver nog inte vara orolig. Har han fått sin vaccination?
Hälsning från en stor djurvän

Om man måste iväg på tex läkarbesök kanske det är bättre att nån kommer hem till er o passar honom i början istället? Då blir det ju bara "ny" person…inte både "ny" person och nytt ställe. :)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Grannens vuxna hund äter inte om inte matte är med, våran Enja äter bara färskfoder när inte jag (matte) inte är hemma är jag hemma så slinker annat i med. Så de kan vara lite knepiga ;)
Själv tycker jag det är bra om man har ett par ställen som valpen får lära sig att vara även utan matte och husse.
#19 jag ska fundera på det där med foder. Blir det inte bättre snart så finns det inte mycket annat att göra än att byta. Han ska ju också bli jakthund så det är ju viktigt att han mår bra. #20 ok. Jag ska tänka på det du säger. #21 ja det har han :) hade har även fått en avmasknings kur, i samråd med veterinär, då han var sporadiskt avmaskad. Det är efter det som matproblemen började. Innan kom han springandes i full fart vid jakthornet men nu kommer han inte alls. Han fick inte avmaskningsmedlet i samma mat som han äter till vardags men det var samma skål.. #22 det gjorde jag i början. Körde jag 2mil enkel väg, hämtade lillebror, körde 2 mil hem och lämna vovve och lillebror, såg till att vovve var lugn och glad innan jag körde 2mil (till samma ställe där jag hämtade lillebror) för läkarbesök. Hem igen, 2mil och sedan hämta och köra hem lillebror alltså 4mil. Det blev 12mil för ett läkarbesök.. 12mil × 14kr = 168kr och 2 timmar bil färd för ett lärbesök. Jag kanske är en dålig ägare när jag inte känner att det funkar även om jag gjorde det tills han varit hos mina föräldrar flera gånger och kände dom. Det är in min värld onödigt flängande Vore ju bra om någon annan här kunnat passa honom men nu när han är så liten vågar jag inte lämna honom hos min hundrädda svärmor eller sambos farmor och farfar som i mina ögon kan vara hårdhänta och gapiga mot sina hundar även om dom inte varit de mot cåran vill jag inte riskera någonting. Visst finns min sambos syskon också men dom jobbar när jag behöver hjälp och det är bara den ena litar jag på med min hund. Min pappa och lillebror jobbar på olika skift så det är alltid någon där hemma. #23 ja dom kan ju ha lite ideer för sig. Har funderat på att kanske flytta matskålen eller något. Det känns som jag är orolig i onödan men känner mig osäker på det lilla jag tros mig kunna att jag inte vill riskera att missa något tecken och vill gärna inte göra massa fel. Vill ju bara att han ska må bra…
Anna och taxen Max

Min grabb "matstrejkade" när han tappade tänder, inget ovanligt vad jag har hört. Jag är starkt allergisk mot att mata ut handen.. Min svärmor gjorde detta när Zeke var valp för. "Han är ju bebis och så söt!!" Fick ett litet helvete för de lär sig snabbt. Jag väntade ut honom så när han va hungrig fick han så snällt äta själv ut skålen men det tog lite tid innan han slutade sätta sig vid skålen och vänta på att bli matad, ni gör självklart hur ni vill men jag tycker inte om den metoden :) Det är väldigt individuellt tror jag detta med att "flänga runt" med Zeke va jag hemma två dagar sen följde han med till jobbet (jobbar på demensboende) och det gick kanon enda ställena han inte fik följa efter mig var in i badrummen och på de boendes rum och då satt han utanför dörren och vänta eller gick till dagrummet och charma till sig ett knä han kunde ligga och gosa i haha och det var väldigt bra miljöträning för honom samtidigt, Men märker man att det stressar hunden så ska man givetvis inte tvinga de på hunden, utan vänja in den successivt :) Vet inte om det var till någon större hjälp detta men hoppas det ordnar sig för er :)
#25 ja det hjälpte mycket. Har känt mig ganska hemsk som tydligen flänger runt men jag vill ju att han ska följa med. Tror själv att mycket är att det är "tråkigt" att vara hemma och att jag inte varit ute och aktiverat honom tillräckligt när jag varit hemma. Ska försöka att bli roligare för honom. Självklart om han inte ändrar sitt beteende eller att det blir värre är veterinären nästa.
Anna och taxen Max
Att du har med dej valpen överallt är bara bra. Den allra viktigaste tiden för socialeisering är fram till valpen är 4 månader. Han har ju dej hos sej så det behöver du aldrig vara orolig för. Valpen ska vara i så många olika miljöer det går. Bara den känner din trygghet. Och det verkar den ju ha.
Jag har med mej min valp överallt. Hon är tre månader.
Lycka till med taxeluringen nu🙂
Att dom inte äter i perioder är vanligt. Han har nyss kommit till er också så gör ingen grej av maten. Så länge han tar godis är det nog ingen fara.
Ibland måste valpen acceptera att följa med. Så gör ingen grej av det heller mer än försök att låta honom vara på samma plats och ha en egen plats som han känner sig trygg på hos dina föräldrar. Kan vara en filt i något hörn eller under en hylla osv.
Försöka se över om ni är ute mycket, att det blir för mycket intryck. Bör ni vara hemma mer med honom? Utan att för den skull isolera sig.
Jag tror inte det är någon fara. det är säkert en fas han går igenom. han växer och det händer mycket i den lilla kroppen och knoppe. Var bara med honom och gör saker som ni tycker är roliga.
Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#27 jo jag tror han känner sig trygg med mig. Han ligger tex ofta och sover på rygg och har bara blivit rädd ett par gånger under tiden hos oss. Vi fick väldigt mycket beröm på valpkursen och hon tycker vi har fin kontakt och att jag gör rätt så något måste jag göra bra :) hon har varit med oss sedan första veckan. #28 jo han har alltid en filt med sig vart han än är och även om vi är med. Idag hade han knappt reagerat på att jag gick. Han va trött och hade krypit upp intill min pappa, lagt sig på rygg och somnat. Men oj va glad han blev när jag kom :) sen fortsatte han att sova fast hos mig jag tror att jag har hittat "problemet". Han gillar att vara ute och vet att om han sätter sig vid dörren och ser olycklig ut så får han komma ut. Vi har börjat gå lite längre promenader (max 30min) nästan varje dag om vi inte tränar lite hårdare. Sen jag började med det här allt gått mycket bättre. Han lyssnar på mig mer och är allmänt mer harmonisk. Jag jobbar på att bli roligare för honom och varje gång vi kommer in efter att ha varit ute leker vi lite så att det är roligt att vara inne också. Sen försöker jag att inte ta ut honom så fort att sätter sig vid dörren (när han rimligtvis inte kan behöva besöka toaletten såklart) utan gör så att jag säger åt honom när vi ska ut inte tvärt om. Han äter fortfarande dåligt. Ungefär 2,5dl av 4,5dl. Fast inte idag. Men vi får se. Han kanske kommer sig eller bara inte gillar maten. Är inte jätte orolig eftersom han inte är smal och tar godis. Men minsta viktnedgång blir det veterinären. Men han växer så det knakar :)
Anna och taxen Max
prova att sprida ut en del av dagsransonen på gräsmattan och låta honom leta reda på den så kanske det blir roligare att äta :)
#30 jag har tänkt att prova det faktiskt :) eller helt enkelt ge det som "belöningsgodis" då duger det iallafall inomhus men vill inte behöva mata honom via handen som någon skrev även om jag skulle tugga maten åt honom om det skulle vara något som krävdes :p men dom får ingen ökad tendens till att äta mer olämpligheter om man sprider ut den på gräset?
Anna och taxen Max
inte vad jag märkt… om du vill så kan du be han sätta sig innan du sprider ut det, säg vänta och sedan "varsågod" så lär du honom att vänta på godkännande
Matar ni 2 eller 3 gånger om dagen? Brukar läsa som rekommendation att om man ger 3 så kanske hunden inte hunnit bli hungrig till nästa utfodring och då så kan man dra ner på antalet matningar till 2.
(Eller om man nu ger 4 så ner till 3 först.)
Vi har en grön tuggboll som man kan fylla med hundmat eller större godisar. Den är härligt mjuk och luktar vanilj och vår kille älskar den. Så har han något att pyssla med som är roligare än att bara äta ur skålen.
Red. Vill bara påpeka att det är vanligt att valpar matvägrar. Dalta inte och byt inte foder i detta läget. Då finns det en stor risk att han kommer lära sig beteendet när han tröttnar på sin mat. Matvägran brukar ge sig säger de.
#33 vi har precis bytt från 4 till 3. Idag har han inte ens ätit upp sin frukost än. Vi har tänkt att avvakta iallafall tills det börjar märkas på honom i vikt/humör eller hull.
Anna och taxen Max
Låter ni frukosten vara kvar eller menar du frukostransonen liksom? Ber om ursäkt ifall det skrivits, läst tråden och mins inte, vad får hunden för foder?
#35 jag brukar ge honom frukosten och låta den stå om han inte vill ha den just då. Han får Royal veterinär foder. Tydligen inte det bästa men fick liksom välja en riktlinje och ansåg att köpa hos veterinären var ett hyfsat bra kort att satsa på. Innan hade han doggy valp foder och fiskbullar. Det ansåg jag inte vara något bra val.
Anna och taxen Max
RC är knappast bättre än Doggy.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#36 Tyvärr betyder det inte att det är ättre än något annat foder för att det är köpt hos vetten. Vidare så låter jag vilket foder man ska ge vara ossgt, det finns de som är bättre än mig på ämnet. Men, till det du skriver. Av vad jag läst mig till så är det många som får problem med ätande om man gör som du beskriver när hunden tjinkr, dvs börjsr trixa med att ge ur hand och mata och/eller låter maten stå kvar. På så sätt behöver inte hunden gå hungrig utan kan gå och småäta hela dagen eller strunta i det för hen vet att hen får annat i form av godis eller uppmärksamhet som kan vara mer värt en mat. Har ni prövat med att låta det stå i 15 min och sedan ta bort maten? Vad händer då? Om hunden skiter i maten helt då hur många måltider har uteblivit? Att ni vill jaga med hunden och att hen matvägrar nu är inget ni behöver oroa er för. Hunden kommer fortfarande växa upp och kunna bli sund trots perioder av matvägran.
Lite OT om foder. Vi har en kennelverksamhet här och vi använder oss av Doggy. Har provar flera foder under åren men har hela tiden trillat tillbaka till Doggy. Doggy proff extra får dom dagligen och då gäller det även dräktiga tikar och valpar. Hundarna som jobbar hårt får vid den perioden Doggy kraft, tror jag den heter. Svarta säcken. Vi har aldrig någon med dålig mage och alla har fint hull och välkroppade. Inte skiter dom speciellt mycket heller. Man väljer givetvis vad man vill ha för foder. Men Doggy är inte sämre än något annat.
#39 Inget du säger är ett argument för varför Doggy skulle vara bättre än något annat? Eller varför det inte skulle vara sämre för den delen.
#40 Det är ju det jag skriver. Varken bättre eller sämre🙂
Doggy professional har bra fett och proteininnehåll.
#40 Jamen du skriver ju inte varför det är det. Bara att du tycker det är så.
Ang foderval så såg jag över källor och tog ett beslut. Hur framtiden blir vet jag inte med foder. Vi har inte provat att ta bort maten men idag har han ätit alla sina måltider med god aptit! Känns väldigt skönt. Vi misstänker att det eventuellt är så ett det var anmaskningen som gjorde honom lite dålig eller att han föredrog maten han fick med avmasknings medlet. Nästa gång ska vi göra det på ett annat sätt och se hur det blir.
Anna och taxen Max
Mmm, avmaskningen kan göra att dom får lite dålig aptit. Skönt att det vänt🙂
#44 skönt att det verkar bli bättre :)
#45 ja det verkar så. Nu har vi avmaskat honom igen med liknande resultat. Hoppas det går över snart bara. Har som tur är bara en kur kvar nu och han växer osv fortfarande #46 det är skönt :) mycket har blivit bättre av mer motion och att vi förstår varandra bättre. Jag var väldigt försiktig med motion eftersom man inte ska motionera valpar men nu har jag lite bättre koll på vad som är motion och aktivering :) Ni som vill kan fortsätta följa oss via instagram. Uppdaterar ganska mycket. Använder namnet "maxthatax".
Anna och taxen Max