Barf!
Vad tycker ni om barf? Varför tycker ni som ni gör? Vad ger ni era hundar för mat? Mina äter fodax färskfoder.
Vad tycker ni om barf? - Det är de bästa man kan de.
Varför tycker ni som ni gör? - För att de är de ända naturliga som både är berikning, variation och inte fullt med massa skit eller upphettat.
Vad ger ni era hundar för mat? - Självklart BARF.
Vad tycker ni om barf? Att det är super. Varför tycker ni som ni gör? För att det är naturlig, rå föda som hunden skulle käka i de vilda. Dessutom att hunden lättare bygger muskler, får fin päls och jag själv vet vad jag stoppar i hunden är ju ett superplus. Vad ger ni era hundar för mat? Barf.
-
Barf är ju det mest naturliga, men jag ger färskfoder, Fodax. Varför? - för att jag inte har kunskap nog att Barfa.
Jag tycker BARF är ett närmast idealiskt utfodringssätt för friska hundar, men det passar inte alla.
Varför jag tycker så är för att kosten kan anpassas efter individen och man kan själv styra vad man väljer att ge sin hund för att inte tala om att det är artanpassat och går att berika med.
Att det inte passar alla är för att det är betydligt bökigare än att öppna en fodersäck och hälla upp en skopa pellets, ju fler kontakter/inköpsställen desto bättre pris annars kan det säkert bli ganska dyrt, det kräver tid och engagemang och framför allt…det kräver kunskap i näringslära och även hygien.
Råfodring och i synnerhet BARF är i dagsläget mycket trendigt vilket bidrar till att många vill hoppa på tåget (gärna testa) och BARFa sin hund, men okunskap som leder till en dåligt/ensidigt komponerad kost kan vara betydligt värre än ett sämre färdigbalanserat foder (sk. helfoder) oavsett om det är rått eller torrt.
Jag utfodrar med "hemmalagat" med överkokt ris/grönsaker och färskfoder som utgångsläge. Min hund blir dålig av för mycket protein och behöver en del mineraler, att försöka BARFa med den utgångspunkten gör jag inte.
≧◔◡◔≦
Jag tycker att BARF är det bästa sättet att utfodra djur. Anledningen till att jag anser att BARF är bäst för ALLA djur är för att: Det är mest naturligt Man kontrollerar själv vad djuret får i sig Det går att individ anpassa maten Djuren mår bättre Maten blir inte bara en näringskälla för djuret, det blir en berikning Det är kul att BARFa Mina hundar är naturligtvis BARF
minavitas.wix.com/kennel
Vad tycker ni om barf?
Jag tycker att det är en fantastiskt bra kost för djur.
Varför tycker ni som ni gör?
För att man kan artanpassa samt individanpassa kosten. Sen vet jag hur de eventuella foderdjuren haft det, samt kan välja ekologiska produkter och producera ingredienserna själv.
Vad ger ni era hundar för mat?
Mycket barf, men även hemlagat.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vad tycker ni om barf? Det är nått relativt nytt och hett ämne, har både hjälpt och skjälpt många hundar redan, precis som med alla foder finns det posetiva och negativa saker med allt och BARF för mig tillhör ett foder jag inte under de närmsta åren jag kommer stoppa i min hund, vill se med egna ögon lite resultat först innan jag börjar pula i min hund massa nya saker. Varför tycker ni som ni gör? Just för att det är "nytt" somsagt och hetare än nånsin nu, diskussionerna pågår som en löpeld och tänker inte börja BARFA bara för att första bästa självutnämnda proffs på internet säger till mig att börja. Vad ger ni era hundar för mat? Magnussons meat&biscut, funkar perfa på min hund som alla foder, han äter vad som helst och skulle inte värdera rå föda högre än sitt foder nu, han äter som sagt va som helst så länge det är mat som serveras i skålen ;) Detta är alltså mina åsikter och min hund, ha det i åtanke om man planerar att kommentera svar, alltså min hund inte din, olika vovvar :) (riktat till alla inte nån speciell eller TS)
BARF är väl ändå långt ifrån nytt?
Jag känner folk som bar BARFat i över 20år. Att det däremot har blivit en modefluga på senare år kan jag helt och hålla med om, men nytt är det knappast.
Vad tycker ni om barf?
Jag tycker att det är det bästa man kan ge, om man har kunskapen. Självklart finns det hundar som inte mår bra på BARF men eftersom man anpassar maten efter hundens behov så är det lätt att få det att passa till många hundar, och jag gillar att det är det mest naturliga sättet att utfodra på.
Att det är den bästa maten just för att man kan individanpassa. Och för att man kan ha mer koll på råvarorna, de är inte heller "förstörda" som de är i torrfoder. Jag har en hund som haft akut pankreatit och inte kan äta spannmål eller för mycket fett och då funkar BARF bra eftersom jag anpassar kosten till henne. Jag ser även hur bra mina hundar mår på barf. Har en snart 15-årig vovve som verkligen blivit piggare och fräschare sen han började äta rått. Och tiken har lättare för att bygga muskler, fått jättefina tänder och mer ork.
Tiken äter som sagt egenkomponerad BARF då hon har lite specialbehov. Hanen får Mush Vaisto som är typ BARF i färdig form, då det är det enda han äter och orkar dessutom inte krångla med att göra eget då han dels ändå inte kan tugga ben pga dåliga tänder och inte har några direkta specialbehov.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#9 Hur kan rått kött vara "massa nya saker"?
#9 Jag har BARFat hundar i flera decennier så det är knappast en ny fluga http://www.rawmeatybones.com/
Naturligtvis kan sk BARF vara farligt att utfodra med om man inte vet vad an sysslar med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
För MIG är det nytt, bara stått på denna jorden i 16 jordsnurr och för mig är det väldigt nytt och konstigt att ge då familjen alltid gett torrfoder till våra hundar och även daghundar vi haft
#15 Mao är det inte nytt, möjligtvis relativt hett i din värld. Förklara gärna vilka hundar som skälpts av BARF?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vad tycker ni om barf?
Kanonmat. Väl utförd råfodring är det absolut bästa vi kan erbjuda våra djur. Det gäller även andra djur än rovdjur, Biologiskt Aanpassad Rå Föda är ju ett tankesätt man kan använda även till herba- och omnivorer. Det blir nästan lite enklare med sådana, eftersom det då bara handlar om att ta bort pellets och dylika foder och ersätta dem med hö och färska växter.
Har alltid sett det så med mina andra djur, det har varit naturligt för mig att tänka "Vad skulle de här djuren äta i det vilda?" och sedan utgå ifrån det. Tycker helt enkelt att det är självklart att göra på det viset. Klart ett djur ska äta mat som det är skapt för att äta! Lägg sedan till alla hälsofördelar, att hundarna älskar det och att det ger toppen med berikning… och mindre illaluktande bajs 😃
Vom og hundemat. Bor i en etta med pytteliten frys och kan inte köpa på mig en massa kött vid extrapris osv. så det är en fungerande kompromiss för min del. Min hund får dock köttiga ben som berikning ett par gånger i veckan.
Och så är han förste kyl- och frysstädare 😃 När man hittar något stackars frysskadat fiskblock eller två ensamma broccolibitar i en bortglömd påse så serveras det också till middag. Eller om man tinade kött i kylen och sedan glömde bort det ett par dagar. Det är kanon att ha någon i hushållet som glatt äter allt man serverar, vi slänger nästan aldrig mat.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg