Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 1217 ggr
AnneN
0

Register för djurförbud!

Hittade detta inlägg på Shetlandsponny ifokus

Fråga: Vad tycker du - är det rätt med ett centralt register över alla med djurförbud i Sverige, som blir en allmän handling?

Ett utdrag från Jordbruksaktuellt 070803:

_Jordbruksminister Eskil Erlandsson utlovar ett centralt register för alla med djurförbud. Det finns idag ingen nationell samordning av djurförbud, en person med djurförbud kan flytta till en ny kommun och därigenom byta tillsynsmyndighet.

Eskil Erlandsson uppger enligt DN att de fått ett förslag till register i maj och det bereds just nu i regeringskansliet. Det kommer att bli klart någon gång under hösten.

Under 2006 fick 145 personer i Sverige djurförbud. Majoriteten av dessa rörde sällskapsdjur, framförallt katter._

_- Antalet djurförbud som gäller lantbrukets djur minskar rätt kraftigt, medan däremot antalet djurförbud för fritidsdjur ökar, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson till DN.
_

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

jag tycker att det är bra, skulle d va så att man ska sälja ett djur så kan det va bra o kolla ett sånt register för o se så man inte säljer till fel person..

AnneN
0

Precis min mening, för det finns ju tyvärr folk som inte bryr sig om sitt djurförbud

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lotta
0

Tycker också att det låter bra, man kan känna sig säkrare på att djuret kommer till ett bra hem…

kerstinjoh
0

Egentligen så undrar jag varför det inte har funnits ett centralt, rikstäckande register tidigare.

Som det är nu kan en djurägare dömmas tll djurförbud av sin hemkommun, men flyttar djurägaren till en annan kommun så är det fritt fram att återigen skaffa djur.

Ett flertal ggr har det framkommit att en djurägare som har dömts för vanvård/djurförbud tidigare har dömts för liknande brott i en annan kommun.

Så välkommen till ett centralt register!!

[Quellii]
0

Jag tycker verkligen att det ska finnas!