Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6437 ggr
EmelieSofia
0

Bra munhygien, hur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en cavalier som bor hos mig och han förpestar verkligen luften med hans hemska tandhygien. Så något måste göras även för hans skull.

Jag köpte mig en tandskrapa och har börjar pilla bort lite tandsten, det är mycket kvar men jag ska försöka få bort allt. Hur undviker man att tandstenen kommer tillbaka? Vad för "tandkräm" ska man ha? Hjälper verkligen sånnadär dentalsticks?

Aldrig förut haft detta problem med mina egna hundar…

Anibaz
1

Tandskrapning bör göras av veterinär, då det är lätt att förstöra emajlen. När tandstenen är borta så kan man förebygga genom att ge hunden ben, tex märgben. Det finns även tillskott, bland annat PlagueOff som många är väldigt nöjda med.

Wellcraft
2

Ge hunden råa ben.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

EmelieSofia
0

#1 Tyvärr är inte veterinären ett alternativ, därför blir jag tvungen att göra det själv. Det är genom ben och sånt som jag hållit mina tidigare hundar fina i munnen, men denna hund har så otroligt känslig mage så det går inte att ge honom ben.

Förut har de t.o.m blött upp torrfodret åt honom. Det har varit ett väldigt daltande med honom och mat.

Em_
3

Dentasticks är värdelösa tycker jag. De är inte gummiaktiga som reklamen ger intryck av, utan mer som halvtorr leverpastej. För min lilla hund (6kg) tog det 10 sekunder att äta en. Ett par snabba tuggor bara, den nuddade knappt tänderna.

Dålig andedräkt kan bero på inflammerade tonsiller eller förhudskatarr (hunden slickar äckligt klet från snoppen), så kolla så det inte är det. Olika foder ger väldigt olika andedräkt tycker jag.

[Tiara05]
0

#3 Varför är inte veterinär ett alternativ?

Ibland kan det vara nästan omöjligt att få bort tandsten själv. tandsten som får sitta kvar för länge orsakar tandlossning som leder till inflamation i käken.

Min gamla hund hade mkt tandsten som veterinären fick ta bort, blev verkligen stor skillnad. Även den dåliga andedräkten var helt borta :)

Nu ger jag mina hundar plaque off som ges i maten 1 gång per dag. När ingredienserna i pulvret lösts upp tas de upp av blodet och tillför sedan saliven en sammansättning som tar bort tandstenen och förhindrar att ny kommer. Tandstenen blir att lösas upp, alltså mjukna och man kan lättare skrapa bord det.

EmelieSofia
0

#3 För att det kostar. Hemskt att säga det, men ingen vill lägga pengar på denna hund. Han får bara lite extra tid på jorden genom att bo hos oss.

russin
6

Är det så illa att hunden förpestar hela rum pga tandhygienen, så kan man nog räkna med att det inte bara handlar om tandsten. Vill ingen lägga pengar på hunden så kanske avlivning är ett alternativ - infektioner i munnen gör ont och gör att risken för bakterier i blodet är stor. Då kanske hunden inte ska ha denna extra tid om ingen vill ge den vård…

russin
0

Tropiclean Clean Teeth är annars väldigt bra, men om det räcker för en hund som är illa däran i munnen vet jag inte.

http://www.foderexpressen.se/produkt/Fresh-Breath-Clean-Teeth-Gel

EmelieSofia
2

Jag tycker i alla fall att det är bättre och prova och göra vad man kan innan han får somna.

[Tiara05]
12

Om man inte vill lägga ner pengar på veterinärvård till en hund som behöver det oavsett ålder ska man inte ha hund överhuvudtaget tycker jag.

russin
0

#9 - men prova det jag skrev om i #8 - det har jag tom fått bort min egna tandsten med. Stryk på varje kväll innan hunden ska sova (får inte äta efter) så blir tandstenen lättare att få bort efter en tid.

Jag köpte på Gryzzly, men finns säkert på fler ställen.

EmelieSofia
2

#10 Du får tycka så. Men just i detta fall stämmer det inte. Hunden är som sagt inte min. Han skulle ha avlivats men ägaren klarade inte av det så tillslut hamnade han här. Han har många beteendepoblem, han har enbart ett öga och på det ser han väldigt dåligt. Dessutom hör han dåligt.

Jag lägger inte flera tusen på en hund som ändå är dödsdömd. Speciellt inte när det inte är min hund. Det handlar inte om att vara snål, för det är jag verkligen inte. Jag la 50.000 i  veterinärvård senaste året på min hund som tyvärr fick somna ändå.

Därför vill jag göra så gott jag kan för att hjälpa och se till att hunden nu kan bli bättre i munnen. Jag vill ge hunden ett skäligt liv, kan jag inte det så får han också somna. Jag ÄR en bra djurägare och jag för allt jag kan med de möjligheter jag har.

EmelieSofia
0

11# Jag ska prova det. Tack för tipset!

Tror ni denna kan fungera också? Så kan jag köpa den redan idag. http://www.granngarden.se/product/dental-fresh-dog-473ml-

ratuoi
7

Nu när jag ser att du eventuellt funderar på att låta honom somna in så tycker jag att det bästa du kan göra är att istället omplacera honom till någon som är villig att kosta på sig den veterinärvård som krävs, för hundens bästa, inte för att du tycker att andedräkten stinker.

Har man hund så har man ett ansvar, man SKA ha pengar till veterinärvård oavsett hur mycket det svider i plånboken.

Hur gammal är han om man får fråga?

Medarbetare på Social fobi iFokus

nlinds
0

Min kompis fick hem en gatuhund för lite över ett år sen, hunden hade helt förstörda tänder och en hemsk andedräkt. Detta blev räddningen. Denna fick hon utskriven av en veterinär.

http://www.shopping4net.se/Common/PCCs/Products/Grpx/A4Net/Img-AGP0C-31-75_1.jpg

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

EmelieSofia
3

#14 Det är ingen som vill ha honom med alla hans problem. Han är 7 år. Och han ska inte somna in pga andedräkten…

Nu har jag en tandskrapa, tandborste och gör mitt bästa för att få ordning på det här.

Nicolina
0

Hade samma problem med en gammal vovve för nått år sen, till slut valde jag att själv gå till vet med honom där de sövde och drog ut alla de få ruttna tänderna han hade kvar, var och infektioner överallt. Men efter det så levde han i ett år till och var mycket piggare!

Oavsett vad andra tycker här ovan (och visst har de rätt, har man djur så ska man också ha pengar och möjlighet att ta dem till vet) men ibland ser inte verkligheten ut så av olika anledningar och kan man göra minsta lilla för att minska lidande hos djur så tycker iaf jag att man är fantastiskt!

Även om tandskrapa förstör emaljen på hunden så är den vad jag förstått gammal och har redan dåliga tänder så om du skrapar bort den värsta tandstenen vid ett eller två tillfällen så är det nog inte hela världen, jag skrapar också tänderna ibland på min hund.

När det gäller tandkräm så tycker jag att den man köper hos veterinär, Bucadog tror jag den heter, är bäst och det gäller att borsta tänderna varje dag för att det ska ge effekt.

Sen tror jag stenhårt på att ett bra kvalitetsfoder gör stor skillnad över på tänderna. Så inget foder från Ica om det är vad han äter idag. Sen är det ju tuggben som gäller, helst flera gånger i veckan och gärna varje dag men det fungerar ju inte på honom tyvärr :/
Dessa tre saker är vad som fungerat på min hund och det tog över ett år innan hennes tänder blivit bra så räkna inte med resultat direkt.

EmelieSofia
0

#17 tack så jätte mycket för dina ord!

Tyvärr fann jag en lös tand på honom och då törs jag inte skrapa mer. Jag har iallafall pratat med hans "ägare" och hon skulle höra med en annan veterinär om de hade lite bättre priser. Så skulle vi dela på det isåfall. 

Min vet. sa ju MINST 3000 och det finns inte ens på kartan. Om jag ska ha ett pris ska det vara fast.

Nicolina
1

#17 Det är svårt att döma någon över nätet och dessutom så äger ju du inte hunden och då är det svårt att ta beslut ex. om veterinärvård över ägarens huvud (om det ens är lagligt?) så då får man göra vad man kan helt enkelt på bästa sätt!

Just tandvård är ju så himla dyrt, för mig blev det inte mer än runt 2000 eftersom de bara drog ut de få tänder som fanns och inte rengjorde ngt. Hade räknat med iaf 4000 och det är nog vad man får förvänta sig vid tandvård :/

[Tiara05]
1

#18 när min ena hund var till veterinären gjorde de något som kallades munsanering och då tog de bort all tandsten samt drog ut fem tänder och för det fick vi betala 1600 kr och då var vi på en helt vanlig djurklinik som samarbetar med falu djursjukhus och därmed har samma priser som dem. Vad är det som de tänker göra egentligen när de minst ska kosta 3000 kr? :O

EmelieSofia
0

#20 OJ va billigt! Jag frågade vad tandstensborttagning kostar och då sa hon 3000 minst beroende på hur mycket det är. Han har asmycket.

Om jag och hon väljer att dela på kostnaden är ju inte 4000 så mycket. Det är han väl värd ändå. 

Om det kostar 1600 där du var är det ju billigare för oss att ta bilen dit. Vart exakt var du?

[Tiara05]
0

Ja, tycker 3000 låter lite väl, vi var i Ludvika, men det lär väl finnas fler ställen som har samma priser tycker man. Fast vem vet de är rätt vanligt att de ändrar sina priser stup ikvarten, vi var där i februari i år så det är ett tag sedan nu.

vallhund
1

Om man sederar hunden o skrapar tänderna kostar det inga fantasisummor, det är narkos o borttagning av tandsten medelst laser/ultraljud som kostar mycket, fördelen är att de då får bort tandsten som växer på tandhalsarna under tandköttet.

Bästa borste för att hålla efter när man väl fått bort det värsta är eltandborste.

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

sarae
1

Om ni har hittat en lös tand på honom så låter det som att han har parodontit, och då är risken stor att även andra tänder är drabbade, och det är ganska så troligt att veterinären kommer att vilja göra en tandröntgen för att avgöra hur det ser ut med de andra tänderna. Tyvärr är det dyrt att ha en parodontit hund då det ofta slutar med att alla eller nästan alla tänder förr eller senare behöver extraheras. Vilket blir väldigt kostsamt. Men å andra sidan så gör parodontit väldigt ont och går man med det obehandlat kan hunden få smärtsamma komplikationer, utöver den "vanliga" smärtan. Men glöm inte att tala om för veterinären att ni hittat en lös tand när ni hör er för om prisuppgift, eftersom det tyvärr kan påverka priset. 

Lycka till.

vallhund
0
[Tuulikki]
0

Var på munsanering med min vovve för någon vecka sen. Lämnade honom hos vet kl 9, efter vi sövt honom. Hämtade honom halv 12. Jättefin i munnen nu! Kostade 1200kr. Han är en omplacering och förra ägaren hade aldrig brytt sig om hans tänder, så han hade en del tandsten. Jag ger ben och borstar tänderna på honom :) andedräkten är mycket bättre och det är skönt att veta att han inte har ont!

Djurälskaren87
0

min hund har paradontit sjukdomen och vi besöker veterinären 2-3 ggr per år för undersökning.

Att bli nedsövd,ta bort tandsten samt dra ut tänder om de krävs brukar gå på 2-3 tusen kronor ungefär för mig.

EmelieSofia
0

Jag har ringt runt och det normala priset, om en enbart är tandsten och dra ut någon tand ligger på 1200-2100 kr. Billigt! Tyvärr vet de ju inte om han behöver mer behandling så som röntgen. 

Får se hur vi gör :)