Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 4839 ggr
Hiro
0

Muskler i mitten på ryggen

Kan jag få något tips hur jag bygger upp muskler mitt på ryggen på min hund? Jag tycker jag känner ryggraden för mycket på ett ställe och det skadar aldrig med muskler

vallhund
1

Drag, simning, springa upp o ner i grustag, skritt i blåbärsris, cavaletti med hjälp av stege på marken som successivt höjs med t ex tegelstenar (beroende på hur stor hund man har).

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hiro
0

Finns det inget som specifikt bygger upp musklerna i mitten på ryggen?
Vi har ej möjlighet att simma och vara på grustag men snöhögar kommer och djupsnö. Jag bor på internat och det finns inte så jättemycket saker här som jag kan använda än det jag tar med mig hemifrån.

kodex
0

Min kompis cyklade med sin hund för att bygga muskler "runt ryggraden". Den blev mer synlig/kännbar när hon i perioder inte cyklade med henne.

Thaisilk
2

För att bygga upp ryggmuskulatur bör hunden naturligtvis få arbeta så mycket som möjligt med de muskler som böjer och sträcker ryggen. Det sker bäst om hunden får galoppera, både snabbt och saktare och helst på olika underlag, gärna i kuperad terräng. 

När det blir snö är träning i djupsnö utmärkt, t.ex att springa/hoppa fram i djup snö med en hundkompis.

Är ni två som kan hjälpas åt kan ni ställ er långt ifrån varandra och låta hunden springa mellan er några gånger. Det ger träning i inkallning också. :-)

Hiro
0

#3 Jo det har jag planerat men vågar inte cykla med henne då det är snö och is, hon är inte van att springa bredvid cykel som gammelhunden är :)

#4 Tack för tipsen, Delta springer lös så mycket som det går och hundkompisar har hon :)

russin
1

Förslaget att skritta långsamt i högt gräs/blåbärsris (allting beror på hur liten/stor hund man har) mm är ett väldigt bra sätt att stärka både ryggen och benmuskler. Att skritta med höga benlyft är jobbigare än man tror för en hund, men ett mycket bra sätt att bygga upp och stärka muskler🙂

Hiro
0

#6 Det är svårt att få henne skritta i skogen då hon gärna springer runt ;)

Cahira
2

Hur gammal är hunden? 

Om du kollar hur ryggraden ser ut så ser du att kotorna är rätt så stora så även om dom känns så kan hunden ha rätt så bra muskelatur. :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Dog_anatomy_lateral_skeleton_view.jpg

Men att galoppera fort (typ springa lös så ryggen flexar och används i varje språng) har gett mammas o pappas hund samt min unghund en rygg av stål när dom står upp (spända muskler, känns annorlunda då hunden är avslappnad såklart). Båda är fullt ös/medvetlös typ av hund.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hiro
0

#8 hon är ett år och sex dagar

Cahira
1

Då kommer det nog med tiden, unga hundar kan det ta en stund att "hinna ikapp kroppen" med muskelaturen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
1

Man brukar säga så att fram tills 1 år skjuter de på höjden och fram tills 2 år breddar de sig(då oftast med muskler) så håll ut ;)

-

russin
1

#7 - man får använda koppel och träna in ett kommando för "skritta" 😉

vallhund
0

Mig veterligen bygger vallisar på sig bredd, muskulär så väl som skelett tills de är ca 4 år.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hiro
0

Okej, men jag tycker det har blivit sedan hon blev "äldre" sedn hon var nio månader har jag speciellt känt ryggraden…

russin
2

I övrigt så är 1-åringar rätt rangliga. Det tar tid innan bredden kommer.

Hiro
0

#15 Jag tycker att hon känns ganska "fast" men det är just fläcken på ryggen…