Retriver koppel..
Ett hunddagis jag var intresserad utav har sådana på hundarna, stor hund som liten, på promenader.
Vad tycker andra om sånt koppel? Ser ut som stryp.
Det är ett strypkoppel, helt riktigt, och mycket praktiskt.
…kom att tänka på hissvideon i det andra inlägget - hur hade det gått med ett retriever koppel? Finns ju inte en chanc att knäppa loss ett sånt i den situationen, och smala är de också..skär nog rejält…😮
…fast man kanske förutsätter att man inte fastnar i en hiss med hunden.
Ser inget större fel i kopplet om det är en lydig hund och man inte åker hiss. Ett ''bra att ha i fickan för att det är smidigt'' koppel, men gillar inte stryp som träningskoppel. Halvstryp som är precis så stora att hunden inte kan backa ur men ändå är lätta att bara dra över huvudet och sitter utan att trycka när kopplet är slakt (till skillnad från ett fast halsband som sitter så hårt att hunden inte kan backa ur) - de tycker jag är bra till träning eller om man ska använda det en längre stund.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 Fy vad obehagligt tänkt och även sant! Då hade hunden blivit strypt/hängd!! Usch!!
Skulle inte vilja att min hund hade retriever koppel på dagis, jag föredrar sele på min hund har det typ _alltid_ och skulle direkt tacka nej om de tvingade på honom ett helstryp, dock kanske du ser annorlunda på det! Men min hund drar och blir väääldigt stark i halsband :)
#2 åhh andra sidan är ett retriverkoppel så mycket kortare än ett flexikoppel så chansen att en sådan olycka sker med ett sådant borde vara mindre (men håller du lite koll så bör risken vara näst intill obefintlig iallafall :)).
Jag föredrar inte det och kommer aldrig använda det till mina om det verkligen inte kniper.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 4 jag har samma syn på det och blev därför besviken på de tre dagisen då de använder det, för de ligger bra till geografiskt för mig.
Kanske för en hund som går jättefint ute..
Big no no för mig. Jag sätter inte på mina vänner stryp.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Eller så lär man sina vänner att gå i koppel så blir som inte strypta av ett retriver koppel :)
#8 spelar ingen roll, sätter inte på mina vänner snören med strypeffekt då det inte finns anledning till det.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 En hund som går rätt i koppel blir inte strypt = ingen strypeffekt? Det finns anledningar till att använda retriver koppel.
#10 nej, och då sätter jag hellre på hunden ett vanligt fast halsband eller sele. Ser ingen annan anledning att använda stryp/retrieverkoppel än för våran bekvämlighet.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag anpassar mig efter vilken hund jag har. Retrieverkoppel använder jag vid tex bilresor där det ska gå lätt och smidigt att ta av och på koppel/halsband vid kisspauser. Men har jag en hund som ogillar stryp eller drar mycket eller annat så väljer jag nåt annat, typ halsband med klips.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
hemma skulle jag kunna använda det på pink promenader, men inte på dagis, det kan bli såå fel,.
Jag använder halvstryp till hundarna som kan gå i koppel.
Aldrig mer stryp än så, då jag inte vill riskera att strypa hunden utifall det skulle bli något plötsligt ryck (som faktiskt kan ske hur bra hunden än går i koppel).
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#14 precis så tänker jag med 👍
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag använder det bara på kvällen när jag har Jason lös. Enkelt att ta på om någon kommer. Inte annars.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Det är helstryp men de är lätta och enkla att förvara i fickor och så så jag kan förstå valet men varför inte använda hundens egna saker? 🤔
Tycker att dem är mycket praktiska. Jag har de till mina när vi ska göra en in och ut kiss. Är inga koppel jag har på utevistelser längre än 3 minuter, då det både är opraktiskt/obehagligt för mig och (tycker jag) för hundarna. Dock så ljuger jag lite, för Tillas (som är känslig i halsen, hostar lätt vid tryck) är inget riktigt retrieverkoppel i den bemärkelsen att det är ett stryp, då den har ett stopp, så det blir som ett vanligt halsband+koppel i ett istället för stryp+koppel i ett. Även om du kan välja vilket du vill ha. Äh, jag länkar till det så kan ni se själva…ska köpa ett till Flora också när jag får pengar till det, tills dess får hon ha det "gamla hederliga" XD
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundkoppel_hundhalsband/hunter/koppel/250057
Jag använder också dessa på agilitytävlingar vid uppvärmning och start, smidigt och enkelt och hunden har ändå fokus på mig hela tiden så det blir inget drag i kopplet.
Jag skulle dock aldrig sätta mina hundar på ett dagis som utövade obligatorisk användning av retrieverkoppel på alla hundarna! Alldeles för smala + strypeffekt för vardagliga promenader.
# 17 Hundarna går väl bättre i sånt här strypkoppel, dvs de är lättare att styra då de kan strypas om de avviker från tempot och så.
Det var ju tur att många hunddagis har bilder på sina sidor, annars hade man kanske inte ens fattat vad vissa använder på hundarna. Inte den första frågan jag skulle ha ställt.
Men den här bilden bland annat fick mig att fråga dagiset. Liten vovva också med retriever koppel. https://plus.google.com/photos/107089609018236076860/albums/5713917053816973201/5713917340018892258?banner=pwa&pid=5713917340018892258&oid=107089609018236076860'
Det ser ju väldigt mysigt ut på det där hunddagiset, men jag gillar faktiskt inte att alla ska ha retrieverkoppel…jag hade inte velat att mina hade det. Då tycker jag att det var en bättre idé som ett annat dagis hade, att alla hundar skulle ha sele på sig, personalen skulle alltid ha baggenbälte och koppel med stötdämpare i.
#19 Har man hundar som drar och man använder ryck metoden så antar jag att det är praktiskt men använder man mjuka metoder så går det lika bra med andra koppel/halsband
Jag har mycket min ena hund lös och då tycker jag det är praktiskt med Retriever koppel i så fall jag behöver koppla min hund. Annars är jag inget fan så av den typen av koppel.
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag använder ett retriever koppel på mina lugnaste hund, men han går också exemplariskt vid sidan och drar aldrig. Mycket praktiskt, går lätt att ta av och på, tar lite plats och är bekvämt.
Den stora använder jag sele/halsband och vanligt koppel på, då han är en slyngel än 😛
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
23 det låter inte alls bra, undrar om deras kunder känner till det.
Retrieverkoppel är helt okej på hundar som kan gå i koppel och som går mycket löst. Kommer antagligen själv använda retrieverkoppel senare, beroende hur bra nästa hund kommer gå i koppel.
-
Säger det igen, som svar på din fråga TS. Det handlar inte om retriever koppel funkar på en maioritet del av hundarna utan att det inte är passade på ett dagis. Går man med 7 hundar på samma gång och alla hundar har retriever koppel när en katt flyger upp blir det strypkalas på dagis (inte så kul) eller helt tvärt om, de kan även lossas lite ibland oc vissa hundar är ju grymma på att ta sig ur sin utrustning, vinthundar speciellt brukar ju ha en egen vinthunds anpassad sele för att de är så duktiga på att krypa ur all annan utrustning, och små hundar kan också vara duktiga på att dra sig ur koppel utan en sån där säkerhetslänk mellan halsband och selen.
Jag skulle inte känna mig trygg att lämna min hund på dagis om jag vet att han inprincip kan bli hängd om en 30kgs hund får för sig att dra med sig hela gänget.
Jag använder det gärna ibland, just för att det är så lätt att ha i fickan. Kanon att ha till kisspromenader eller när man ska ut i skogen och vet att hunden kommer gå lös nästan hela tiden.
Min hund drar normalt sett aldrig, mer än när han blir mycket stressad i folkmassor och så. Av den anledningen använder jag alltid sele när han ska vara kopplad en längre stund.
Skulle inte vilja att han hade retrieverkoppel på dagis (nu går han inte på dagis men…). Har sett hundar krypa ur dem och sticka, och som #27 skriver så är det väldigt lätt hänt att det blir otäcka ryck när flera hundar går samtidigt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#29 Jag hade aldrig lämnat våra hundar på sånt hunddagis kan jag ärligt säga. Låter skumt och konstigt och inte särskilt seriöst :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vi använder retriever koppel både när vi bara ska ut och kissa och när vi åker ut och ska låta dom springa lösa, tycker det fungerar jättebra, enkelt att både ta av och på. Förvisso har vi hundar som inte drar eller sliter heller :-)
#29 Tycker inte heller att det låter seriöst. När man betalar flera tusenlappar för en tjänst, så tycker jag att det minsta man har rätt till är att komma in på dagiset och bli visad runt, få veta hur en dag ser ut, vilka som jobbar på dagiset och vilken hantering som gäller.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
# 33 jo jag förstår ang dagiset.