Min valp har mask :S
Vår valp har mask i magen. :S Spolmask misstänker vi. Åh tycker det är riktigt vidrigt. hon sover ju i vår säng och så. Inte vanligt att det smittar till människor har jag förstått men jag är så äcklad av detta. Ska åka iväg och handla avmaskningsmedel snart. Någon som kan rekommendera något? Hur många behandlingar behövs? Hur snabbt hjälper det? Är dock lite fundersam över om detta är något hon fått från sin mamma. Borde jag ta kontakt med uppfödaren? Och vad säger man i så fall till henne? Så vitt jag vet måste hon ha avmaskat valparna. Hon verkade väldigt noga med allt annat.
Axilur använder vi men jag har hört att Milbemax också ska vara effektivt.
Hur gammal är valpen? De bör avmaskas hos sin uppfödare och sedan ska du som ägare göra det när den är 12 v igen.
Vi har nog kommit fram till att det är rundmask och efter lite forskning på nätet hittade vi detta:
Den vanligaste rundmasken hos hund är spolmask. Spolmask ses hos de flesta valpar, då de överförs med mjölken från moderdjuret. Valparna kan även födas med mask eftersom larver kan vandra från tiken till valparna redan i fosterlivet. I tarmen hos valparna kommer maskarna att växa sig stora, ca 6-18 cm långa, och om dessa är många till antal belasta det unga djuret.
Fasen så vidrigt!! Funderar ju över om uppfödaren har skött detta med avmaskning. Det var en ganska lång mask enligt pojkvännen som gjorde upptäckten.
Banminth är det enklaste (och snällaste) mot spolmask och tar enbart det. Räcker gott. Gör dock om avmaskningen efter 14 dagar för att få väck äggen som utvecklats.
En valp kan ha mask även om uppfödaren avmaskat efter alla konstens regler 🙂 inte så vanligt, men det händer.