Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1739 ggr
[fantasi]1
0

Hemmiljö!

vi var några som kom i diskussion i en annan tråd (sorry för trådkapningen) ang. hur olika hemmiljöer kan påverka en hund positivt och negativt och jag tycker det är en bra fråga att lyfta!

så, tror du att en viss hundras eller hundtyp mår dåligt av att bo i ex lägenhet?

[Teddies matte]
2

Många raser kan fungera alldeles utmärkt i lägenhet, men för mer "extrema" raser, raser som verkligen är avlade att jobba på gård, ex. BC och WK samt många jakthundar och polarhundar som trivs bäst ute är ju inte det optimala lägenhet, men om inte så ser jag inga problem med hund i lägenhet så länge den får rätt mängd aktivitet efter sina behov.

[fantasi]1
3

jag tror bestämt att en hund oberoende av ras kan bo i lägenhet, sålänge de får utlopp för sina mentala och fysiska behov. 

givetvis finns det undantag, ex om man tidigare bott i en annan miljö och det absolut inte går att träna hunden att acceptera lägenhetsljud men det är en annan femma. eller om man har ett 12-spann huskys som är vana att bo i hundgård. men det är ingenting som har med rasen att göra, det är en individanpassning.

Emelie
2

Jag tror precis som dig #2. Har man t.ex. en BC, Anatolisk Herdehund, Alaskan Malamute eller liknande ras som verkligen kräver aktivitet så tror jag det funkar att få dem att trivas i lägenhet så länge deras aktiveringsbehov tillgodoses fullt ut. 

Sen skulle jag aldrig själv placera en Alaskan Malamute i en lägenhet då jag faktiskt tycker att de ska få alla sina behov tillgodosedda fullt ut (när det kommer till denna ras vistas ute så mycket det går t.ex).

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[fantasi]1
1

#3 precis vad jag menar! om man brinner för en ras och deras egenskaper, arbetar med hunden och ser till att den mår optimalt, vad spelar det då för roll vart man sover?

jag har en vän som har 2 stora hundar av högst arbetande "typ" och hon bor i en minimal 1:a, inget någon av dem lider ett dugg av.

Anibaz
2

Jag tror att det är väldigt individuellt. Visst tycker jag att det finns raser som inte hör hemma i lägenhet, men man bör alltid se till individen. 

Emelie
0

#4 Nej precis. Jag tror verkligen de flesta hundarna kan må 100% bra av att bo i lägenhet, men det finns ju såklart undantag. 

Om man däremot tänker t.ex. på vissa vakt/herdehundar, vi kan säga rasen Sarplaninac så tror jag absolut inte att den skulle må bra av att bo i en lägenhet då den vill kunna vara utomhus dygnet runt och inte trivs på liten yta.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
0

#5 👍

Em_
2

Tycker det har större betydelse var lägenheten ligger. Har aldrig förstått hur någon kan trivas mitt i en storstad så jag skulle aldrig få till en härlig hundpromenad där.

vallhund
0

Jag har bott med 2 BCs i en etta på 42 kvm, fåren bodde inte där.

Skulle nog inte sätta en Ovtjarka eller Tibetansk mastiff i en liten lägenhet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ratuoi
0

Som jag tidigare sagt, vallhundar eller t ex alaskan malamute skulle jag inte sätta i lägenhet till att börja med. Låta de i sin egen takt vänja sig vid lägenhet (hälsa på familj, vänner etc) och tillgodose deras behov av motion och aktivering FULLT ut, det skulle säkert funka alldeles utmärkt.

Det har funkat bra för min collie som nu trivs jättebra i lägenhet och vi kommer att flytta från hus och en stor gård ute på landet till lägenhet inom ett år.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Crazzysazza
0

Jag har bott tillfälligt i en halvstor 1a med 3 dvärgpinschrar och en bc. Gick finemang jag tränar aktivt med dom och var noga med långa promenader. Nu bor vi i hus med stor tomt. Visst bc´n trivs bättre här då, om han själv fick välja skulle han ligga ute hela dagarna. Tyvärr har vi inte hunnit med att sätta staket runt tomten eller fixat en hundgård. Men det kommer och då blir han nog ännu gladare. Det tråkiga är att det finns mindre promenad stråk här en vad det gjorde i 1an så de blir ju lätt uttråkade på miljön att det inte blir så mycket miljöbyten och nya lukter.

vallhund
0

#11 Tips till lantisar. Sen jag flyttade ut i skogen så har jag tagit för vana att alltid ta med mig jyxen när jag skall någonstans, då får de en långtur på vägen bort o en annan på ett annat ställe på vägen hem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[fantasi]1
0

Givetvis är det svårt att ha boskapsvaktarna i lägenhet eftersom det då är i stort sett omöjligt att låta dem utföra sina naturöiga beteenden, därför räknade jag inte riktigt in den från början, trodde inte det behövde förtydligas ;) Att däremot ha ett 4 spann huskys som jobbar aktivt på dagarna är helt och fullt möjligt att ha i lägenhet, då jag endast ser bostaden som ett övernattningsställe. #10 jag tyxker fortfarande att du är ute och cyklar nr du säger att vallhundar (grupp1) inte kan bo i lägenhet, att det är djurplågeri? Du måste förtydliga dig med vad du menar där..

russin
2

Vad gäller aktivering så tror jag ingen hund bryr sig om hur litet eller stort man bor - man rör på sig ute.

Däremot finns det raser som pälsmässigt kan ha väldigt svårt att trivas inomhus utan möjlighet att kunna ligga utomhus. Raser som är gjorda för att kunna leva utomhus i stränga förhållanden.

FritZzJävel
0

#10 Har läst dina inlägg i den andra tråden också. Min kompis har en långhårig collie som nu är ca 1,5 år, han bodde i hus hos uppfödaren och flyttade direkt till min kompis lägenhet när han var 6 månader och det har aldrig varit några problem. Han har funkat precis som "vilken hund som helst". Så alla collie är tydligen inte som du beskriver.

~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~