Koncentration
Eros är väldigt lättlärd och arbetsvillig. Men han är också den största gottegris jag nånsin träffat..
Ibland när vi tränar så är han alldeles för fokuserad på godiset, istället för på mig och vad jag säger. Vissa gånger gör han alla trix han kan, istället för att lyssna efter vad jag ger för kommando eller vänta tills jag gett ett. Om jag sitter lugnt och väntar på att han ska göra det jag ber om kan han ibland börja krafsa på mig eller leta efter godbitarna.
Hur får jag honom att koncentrera sig på mig och inte på godiset? Håller jag godis i handen eller har det så han ser det så stirrar han bara på godiset och har ingen ögonkontakt med mig.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag märkte, igår när jag visade en ny konst ecko lärt sig för husse, att när jag har godisen i handen och visar vad han ska göra blir han så till sig och vill bara ha godisen så han lyssnar inte helt ens. Men när jag lät godisen ligga kvar i påsen och sa åt honom med handrörelse och gav honom godis efter ist så gick de mycket bättre:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jaa det kan ju vara värt att testa nästa gång. Men jag måste väl gömma hela påsen.. :/
Fick precis ett tips om att ha godiset i munnen (=ögonkontakt) istället för i handen och sedan spotta ut det till honom. Det låter bra, ska prova det imn :)

ett annat tips är att inte ge godis alls, förrän han har gjort alla de moment han ska, utan bara berömma efter varje, jag gjorde så med snodden och han söker min ögonkontakt hela tiden då vi tränar , och när sista momentet är klart och han får sin godis, då vet han att det är hopp och lek efteråt ;-).