Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 2657 ggr
LitenPyssling
0

Oseriösa uppfödare

Vad är en oseriös uppfödare för dig och har du (eller om du vet av någon som råkat ut för det) någon gång råkat ut för att ha köpt en hund/valp och sedan fått veta negativa saker efteråt om exempelvis individen ifråga, föräldradjuren eller om uppfödaren?
Om ja, vad var din/dennes reaktion, känslorna som kom och hur hanterade du/denne situationen? Hur är det idag?

Ta gärna med vad för ras det handlar om oavsett om det är renrasig eller blandras.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Sugar Mist
0

En oseriös uppfödare är för mig en som medvetet avlar på idivider med större brister, som inte bryr sig om hälsa och/eller mentalitet.

-

Mischa
1

För mig är det nog lättare att beskriva en (för mig) "seriös" än att nämna alla punkter där det kan brista.

Men för att svara på frågan så får jag skriva kortfattat, "seriös" innebär ju ordagrant "allvarlig/professionell" och så kan jag tycka att även en uppfödare bör vara. 

Seriöst engagemang i sitt avelsarbete, sina hundar, sin ras, sina valpköpare och med ett "proffsigt" bemötande.

≧◔◡◔≦

russin
4

och man får även räkna med att även bra och seriösa uppfödare kan råka ut för skitsnackande personer, så tills man vet fakta så ska man ta skitprat med en nypa salt🙂

Belimas
2

En oseriös är för mig en som avlar på sjuka individer bl.a. då men det är det jag har råkat ut för själv. Fick avliva min hund endast 4 år gammal p.g.a. ett obotligt hjärtfel som fanns i dubbel uppsättning på mammans sida, uppfödaren väljer att ändå låta kullsyskon gå i avel och gick inte ut med den infon till de övriga valpköparna…. Samma uppfödare har nu även avlat på en hund med entropion (på både övre och undre ögonlocket), i mina ögon är inte det en seriös uppfödare.

Vill dock inte gå ut med ras.

Karmatarerskanise
0

Håller med #2

[tk1971]
0

Mja… en som inte har nåt genuint intresse för hundarna, utan som skulle ha kunnat valt en bransch vilken som helst om bara den var tillräckligt lönsam. En som skulle kunna sälja valparna till vem som helst som erbjuder tillräckligt med pengar och som inte intresserar sig till vilket slags hem hunden kommer till. En som går efter principen "först till kvarn", även om någon annan visat intresse för en valp. En som inte vill att potentiella köpare kommer hem till dem för ett personligt möte innan köpet, vilket är ett stort varningstecken för mig. Jopp, en sån uppfödare har jag haft kontakt med. Men det var INTE min valps uppfödare, henne har jag bara gott att säga om 🙂

nitisen
0

En oseriös uppfödare för mig är en som inte ser till föräldradjurens mentala hälsa och deras fysiska hälsa samt inte håller koll på inavelsrisken. Finns ju de som avlar på en hund med höftfel bara för att hunden i fråga ser fin ut på utsidan..
Samt de som inte bryr sig om de där standard vet.besöken. Finns ju en del som slingrar sig ur sånt, tyvärr.

Har en kompis som köpt en valp från en oseriös uppfödare. Hon hade inte hjärta nog att lämna grabben där och leta vidare. Vet inte riktigt vad hon menade med oseriös men hon har berättat att valparna bland annat inte fått vara ute någonting. Hennes valp fick vara ute första gången först då hon fått hem denne.

För mig är det viktigt att man har kontakt med uppfödaren en bra tag innan man köper valpen, speciellt om man inte har möjlighet att åka och hälsa på innan. Så både uppfödare och köpare får uppfattningen om hur seriös den andre parten är.

Jax <3

russin
3

Vad gäller blandrasuppfödning så har jag aldrig någonsin hört talas om någon seriös uppfödare…..däremot väldigt många som kör valpfabriksmodellen då det inte finns någon koll på dom 😡 Väldigt bra när man ska finansiera nya möblerna eller utlandsresan…..

hund_katt
1

En oseriös för miig är en som bara föder upp hundar hur som helst p.g.a pengar. En som inte bryr sig om hälsan, föräldrarnas sjukdommar, bryr sig inte om vilka raser som blandas och som inte läser på ordentligt om avel eller hundar överhuvudtaget.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

felzena
0

En oseriös uppfödare för mig är dom som inte bryr sig om hundarnas hälsa och välmående och i vissa fall ute efter att få in en extra slant på kontot. Lägger inget/lite krav på valpköparen och hör aldrig av sig igen efter valpen lämnat hemmet. De har heller inte skaffat sig någon större kunskap om ämnet. 

Som tur har jag aldrig köpt en valp av någon oseriös uppfödare.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~