snälla hjälp
jag har ett riktigt stort problem med min hund dixie, hon är verkligen en hund som DRAR i kopplet, hon gör allt för att bara ta sig framåt snabbare än vad jag vill. Hon är väldigt rastlös. när man stannar upp så står hon och trampar på ett ställe går runt och gnäller, ber man henne sätta sig gnäller hon otåligt. Jag har försökt lära henne att gå fot men det går inte så bra dåhon verkligen stänger ut mig då jag försöker få kontakt med henne, hon kan vända huvet snabbt till mig ta godiset och dra jätte mycket igen. Jag har även prövat en metod då man stannar helt enkelt upp då hunden drar, att det inte lönar sig att dra för hon kommer endå inte fram och efter hon slappnat av går jag igen. men det hjälper inte heller, hon drar lika mycket för det. jag behöver verkligen hjälp med detta!
Har du funderat över orsaken? Vet du varför hunden drar? Får den tillräckligt med motion och mental stimulans?
#1 jag tränar väldigt mycket lydnad med henne och går flera promenader om dagen med hon, så tror inte det kan ligga i det.
men i det förra hemmet hon bodde i så gick hon aldrig i koppel, eftersom dom bodde ute i skogen och öppnade endast dörren när hon behövde gå ut sen ropa in henne igen. så det kan sitta där att hon inte är van att gå i koppel.
#2 Hur mycket är mycket? Det är väl en bruksblandning du har, bara några promenader och lite lydnad ibland kanske inte räcker, tål att funderas över.
Kanske du kunde testa träna ordentligt med hunden ett tag och se om det blir bättre? Hur gammal är hunden? Du kunde ju börja cykla t.ex. gällande motionsbiten och varför inte prova på spår när det gäller den mentala biten.
Om det inte funkar att stanna upp, prova vända och gå åt andra hållet. Ett tips jag sett.
http://www.grizzlyzoo.se/lydnad-Petsafe/easy-walk-sele-svart-l-66-91-cm/
Har själv en sån sele till min tik och hon började dra fruktansvärt mkt i sele och vägrade lyssna under promenaderna, hade ont i armar o rygg efter varje promenad. Köpte den selen och hon drog inte ett dugg med den på!
Min vän köpte till sin hane då han va likadan och hon är super nöjd! Kan tillägga att selen användes bara för träning av att gå bra i koppel :)
först blir det en snabb promenad på morgonen, sen far hon till skolan med mig och får vara där hela dagen i en hundgård, på rasterna går jag några korta promenader där med, släpper även lös hon med andra hundar för att springa lös. sen när jag kommer hem går jag en lång promenad sen två till lagomt långa promenader. räcker det?
hon är en blandning mellan schäfer, rottwiler och collie.
träna menar du typ då tex fara ut och cykla/springa med hunden? tills hon blir slut? det är ju det också att hon aldrig verkar bli trött. kan hålla på hur mycket som hellst, apporterar även mycket med henne då hon verkligen älskar det! det skulle hon kunna hålla på med och göra dagarna ut och in.
spår tränar jag lite redan men det kan jag faktiskt öka med också.
Annars kan du pröva att köpa en sele som är som en vanligt halsband och har två remmar som träs under frambenen.
Kommer inte ihåg vad det heter nu men den selen gör så att hunden drar mindre eftersom remmarna under benen dras åt när hunden drar.
Det är mycket bättre än helstrypkoppel eller andra strypkoppel.
#4 har även prövat det men det har inte heller gett några framsteg tyvärr..
#5 tack för tipset det ska jag absolut kolla in!
#6 Du har en blandning av 3 olika bruksraser, mycket aktiva raser, bara promenader räcker sällan för en sådan hund. Där kan du helt klart ha orsaken. Börja cykla/springa/dra med hunden t.ex. i motionsväg om du vill öka på motionen, men det är sällan man får en aktiv hund trött och nöjd enbart med motion, så satsa på någon vettig mental aktivering, spår brukar vara en alldeles utmärkt aktivitet som du kan hålla på med helt själv också. Googla ex. viltspår eller personspår.
#9 okej tack så hemskt mycket. hur mycket träning behöver en sådan hund? nu när det är dom raserna i henne, vad finns det för fler motions aktiviteter för en hund nu när det snart är vinter och blir rejält med snö? blir lite svårt att cykla..lär slå ihjäl mig :p
det ska jag absolut göra! vill ju att hon ska må så bra hon kan.. och just nu verkar hon inte må så bra så då måste jag ändra på det.
tipsa gärna om mer saker man kan få utlopp av hennes energi så att hon får ta och lugna ner sig lite.
#10 Några pass i veckan med ordentlig träning iallafall, har ni någon klubb i närheten? Du kan ju gå med där och träna och använda deras plan/utrymmen för träning på egen hand också. Vill du mest träna på egen hand kan du ju börja spåra, utmärkt aktivitet, inte behöver du mycket utrustning heller.
På vintern kan du ju hålla på med någon form av drag.
okej, ja jag ska kika vad vi kan ha. har ju även skolan som har en träningshall som jag säkert får låna.
tack igen för tipsen, ska se till så att hon får lite mer aktivitet så kommer jag att upptadera om det blir några frasmteg :)
Passivitet, det låter som något ni borde träna på eftersom hon blir gnällig och rastlös utomhus utan aktivitet. Sedan gäller det att vara konsekvent.
-
#13 Precis, passivitet är viktigt hos en del hundar, men innan man börjar med passiviteten måste hunden vara rätt-aktiverad, vilket inte ts hund verkar vara, så det måste tas itu med först.
#14 eller samtidigt, funkar helt utmärkt att börja både passitivetsträning och rätt aktivering samtidigt. (Inte sammtidigt på klockslaget, men hoppas ni förstår vad jag menar. Under samma period)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jag förstår, ska göra så gott jag kan och fixa så att dixie får mer aktivitet så att hon slipper vara så rastlös :)
Drag är en bra aktivitet, går att köra både på barmark o snö.
Spår är den absoluta favoriten anser jag, skallen får jobba så att de blir härligt trötta!
Uppletande är oxå bra, liksom sök, men då måste man ha figge.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men, ni har absolut rätt i vad ni säger om aktivering, men jag har aldrig hört talas om en hund som slutat dra om det är ett invant beteende för att den fått rätt stimulering. Är det invant lär ju hunden fortsätta även om den är nöjd och tillfreds. Eller hur tänker ni? Vgw- sele heter det förövrigt, en sådan där sele med knäppning fram på bröstet.
#18 Njä, en hund som drar p.g.a felaktivering brukar antingen sluta upp helt när den blir rätt aktiverad eller iallafall vara mycket enklare att gå att få borttränat beteendet hos när den får rätt aktivering.
#20. Okej. Tack för svar.
#20 Varför skulle en hund sluta med ett beteende där den fått vinning, för att den blir mer aktiverad? Hur skulle det hänga ihop?
#22 Om själva beteendet hänger ihop med understimulansen kommer det avta när hunden blir rätt aktiverad och bli lättare att jobba med.
#23 Jag försöker förstå resonemanget. Om min hund jagar rådjur så skulle jag kunna få henne att sluta med det om jag tränade spår oftare med henne?
#24 Fast det där är ju inte riktigt samma sak och det tror jag nog du förstår själv också. En hund som är understimulerad och drar p.g.a detta, så mycket överloppsenergi, kommer bli lättare att jobba med när denna överloppsenergi avtar.
#25 Och om den drar av andra anledningar? Som t.ex för att det är ett invant, självbelönande beteende?
#26 Det vet vi ju inte i detta fallet, men det lutar ju väldigt åt p.g.a understimulans, det skadar inte att låta hunden arbeta ordentligt ett tag för att se om det blir bättre och lättare att jobba med hunden.
Är det enbart p.g.a vinst så får man ju jobba med det, men nu verkar det ju kunna vara p.g.a understimulans.
#27 Jag har inte motsatt mig att hunden skulle skadas av att öka på aktiveringen, det jag motsätter mig är kommentarer om att en hund skulle sluta dra i koppel om aktiveringen ökar. Jag har aldrig ens hört talas om att när hunden är nöjd så skulle den plötsligt finna sig i att lunka vid sin ägares sida, och helt avstå sina gamla befästa vanor, och jag undrar verkligen vart du sett/hört att det skulle vara fallet?
Jag har inte läst hela tråden men vi gick igenom detta på valpkursen häromdagen. Hon har sagt något jätte bra som jag tog till mig. "Blir detta beteendet lönsamt". Du skrev att din hund aldrig gick i koppel i sitt tidigare hem. Har du provat att börja om från ruta ett? Vi började med att vi skulle gå mot en skål med korv i kort koppel och varje gång han drog så stannade jag. När han "drog" sig bakåt med huvudet eller gärna kroppen så gick vi igen. Vi står helt enkelt helt stilla tills hunden tittar bakåt eller kopplet slutar vara spänt. Min tränare kallade det glatt koppel :p. Sen belöning i vårat fall gjorde korv susen. Det går jätte bra för oss med den tekniken. Men om hunden inte ger efter efter tex 5min och du gör det så lönar sig ju beteende. Max kan också gnälla osv ibland men det blir lite "tuff love" som gäller.
Anna och taxen Max
#28 Om dragandet beror på understimulans så blir det helt klart lättare att arbeta med när hunden får rätt aktivering, dragandet behöver ju inte vara befäst utan helt enkelt bara en konsekvens av all överloppsenergi, att hunden verkar väldigt rastlös tyder ju också på att det kan ha med understimulansen att göra. Jag har både sett och hört talas om dragiga understimulerade hundar som blivit mycket lättare att arbeta med eller som slutat av sig själv när de fått rätt aktivering.
Jag måste ta tillbaka mitt uttalande, när jag tänker efter så känner jag faktiskt en hund som har gått från okontrollerbart dragmonster till harmonisk hund ute efter en flytt upp på landet där hundens behov är i första prio.
Innan gick de bara promenader och tränade lite lydnad. Hunden drog ohemult mycket även med vgw-sele.
De flyttade till norrland där hunden både får springa lös och träna mycket spår och liknande. De har honom fortfarande i koppel i bland och nu drar han inte alls.
För dem rörde det sig definitivt om en understimulerad hund.
Om hunden är rätt stimulerad och inte har en massa överskottsenergi kommer den att lyssna bättre på ägaren. Då kanske en promenad blir roligare och inte en chans att kunna springa.
Spåra med hunden, vilt eller personsök eller bara lägga ett godisspår brukar hundar tycka är jätteroligt och det är kul som ägare att se dem jobba.
Om hunden inte är så intresserad i godis är det enklare att motivera dem vid viltspår men det är svårare att gå från viltspår till godisspår. Lite tips :)
Om hunden älskar godis och/eller en viss leksak kan man gömma det i ett rum. Roligare med godis för då kan man gömma flera godisar på olika höjder och lite överallt, det brukar min hund älska :)
Man kan även gömma godisar i ett träd i lite olika nivåer.
Eller bara kasta ut en näve godis i gräs eller snö.
Kom ihåg att när ni tränar att gå fot ute på promenaden att berömma mycket med rösten och inte låta irritationen ta över, det är lätt hänt. MEn träningen går så mycket fortare när man föröker vara gladare och uppmuntra hunden att gå fot med rösten. :)
Jag har en hund hemma som är likadan, hon vägrar att gå fot. Också van med att vara lös.
Sele funkar mycket bättre än halsband och hon blir lugnare och trevligare att träna när hon blivit aktiverad innan :)
Det är en vit herdehund/laika.
Lycka till med träningen! :)
#24 Tänk så här: Du har en hund som drar på rådjursspår. Du börjar spåra med henne, dvs du bestämmer när det skall spåras o när det inte skall spåras. Hunden får utlopp för en del av sina spårbehov, det får den genom dig, alltså blir du en viktig resurs för hunden eftersom det är du som äger spåren o låter den spåra.
Jag skulle inte använda den selen som någon tipsade om, hunden slutar dra för att det gör ont på den!! Det finns annars jättebra dragselar som ser ut som vanliga men har ringar där man fäster kopplet framme på bröstet istället. Hunden drar = vänder sig mot dig. Sedan kan man byta sida varje gång man fäster kopplet så det blir samma belastning på båda sidor.
Något som jag tycker fungerar bra är att använda klicker. Drar min hund, tar jag en godisbit och lockar den några meter på andra hållet igen och klickar. Ger godiset och vänder sedan tillbaka igen. Hunden får alltså 3 belöningar, klick, godis och att den får gå dit den drog från början. Det har funkat för mig :) Det kan kanske funka även utan klicker och bara godis. Klicker är ju en förstärkare :) Lycka till!
#34 om du syfta på den selen jag tipsade om så är den bra och hunden slutar inte dra för de gör ont. Den gör bara så att hunden går åt sidan varje gång den drar. Hade den vart obehaglig för min hund och det gjort ont på henne när hon drog så hade jag märkt det väldigt snabbt då hon skriker varje gång hon får ont. Dessutom skulle hon få tikryck och försökt dra sig ur selen ifall det gjorde ont. Så nej hunden slutar inte dra för att det gör ont utan för den dras åt sidan.
Jag skulle också börja med att ge hunden mer aktiviteter i form av både hjärngympa och motion. Samtidigt målmedvetet träna passivitet men att bara träna passivitet är inte lätt om man inte först sett till att ge den det den behöver sett utifrån raserna.
Sen när du skriver långpromenad, kortare promenad osv är ju olika vad folk menar. En annan aspekt är i vilket tempo promenaden hålls i. Tycker en vanlig syn här där jag bor är dels väldigt korta promenader samt att det går i snigeltempo för många ekipage. Det är då väldigt frustrerande för en stor hund av aktiva raser som dessutom kanske är understimulerad att få gå fint i koppel.
Diskuterade detta med en vän och i hennes värld så är 2,5 km slingan vi har här en långpromenad medans det i min värld är en vanlig vardagsvända typ kvällsrundan. Jag vill gå en slinga på 6-8 km för att räkna det till långpromenad. Jag går dessutom väldigt raskt.
Så det är ju olika vad man har för referenser. Jag började använda runkeeper för att mäta mina vändor och sträckor jag trodde var ganska långa var inte så långa insåg jag 😉.
När du uppfyllt hundens behov så är det lättare att ställa krav på hur den uppför i koppel. Själv tycker jag att helt plötsligt byta riktning och gärna springa lite när jag märker att det börjar segdras gör att min hund blir mer uppmärksam. När jag återfår kontakten blir jag världens roligaste matte att gå bredvid 🥳 Spontana kontaktförsök eller spontana inbromsning (knappt synliga ibland typ halvhalt i hästtermer) när han kommer på sig själv och rättar sig belönas rikligt och som all annan träning handlar det om tajmingen.
Tränar också på skogsstigar med koppel där jag verkligen bestämmer mig för att jag går först och du går sist. På en smal skogsstig så är det inte lika lätt att tränga förbi. Min hund fattade väldigt lätt där.
Min skit har varit lätt att koppelträna men iom könsmognaden så har dofter blivit väldigt intressanta och vissa dagar är det hopplöst (förmodligen när det gått någon löptik före oss). Men vi kämpar på och jag är både envis men framförallt konsekvent och det tror jag är viktigt för annars blir det förvirrande att ena dagen få ligga på och dra för man själv inte orkar träna just idag. Medans nästa dag blir man irriterad på att hunden drar.