Irriterad brud!
Haha måste få skriva av mig lite. Min sambo skämmer bort *sin* hund väldigt mycket. Alltid är det att mata vid bordet. Hon får sitta och tigga men absolut inte min hund då blir han arg. Hon får alltid godis först och ska alltid gå ut före min hund för att ''hon är äldst'' hon får ligga i soffan men inte min hund>_<
Han småmatar henne med ALLT från mackor till chips och pommes. Hon är överviktig och har täta luftvägar. Jag har försökt att säga till honom att hon låter när hon andas för att hon är överviktig. Han menar på att hon inte gjorde det innan hennes tandoperation. Han vill liksom inte inse att han måste sluta ge henne en massa onyttigheter exakt hela tiden. Han tycker att det inte är så farligt att hon har lite hull. (hon är en pitbull som har kroppsformen ganska exakt som en gris)
När vi hämtade henne från veterinären så har dom både sagt och skrivit att hon måste gå ner i vikt för att kunna leva ett hälsosamt liv. Läste papprerna högt på väg hem. Han sa något i stil med ''idioter''
Det första han gör när vi kommer innanför dörren med henne är att ge henne ostbågar.
Jag håller på att få FLIPP!!!!!! Rent ut sagt!
Skäll ut honom ordentligt, vem är det som äger hunden egentligen?
-
Jag skulle definitivt försöka prata seriöst med honom. Det handlar ju om en överviktig hund, vilket i längden kan ses som djurplågeri om djuret blir alldeles för tungt! 😐
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#2 tro mig jag har argumenterat mycket. Jag tror han har blivit ''kärleksblind'' om jag säger så. han ser inte bristerna på sin hund för att han älskar henne så mycket och tycker hon är perfekt.
Fast om han nu älskar sin hund så mycket så vill han väl hennes bästa? Hon skulle må mycket bättre av att gå ner i vikt. Han vill väl inte att hon ska få problem med lederna pga att han övergöder henne? Mina svärföräldrar avlivade sin överviktiga tik med artros förra året, i slutet släpade bakbenen i marken - dom höll henne vid liv för länge. Tycker det är väldigt egoistiskt att ha en överviktig hund utan att göra något åt saken.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
INTE OK! Inte okej någonstans. Visa honom den här tråden så han inser att det han håller på med är helt fel.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag ska göra allt jag kan. Det komiska är att ena hunden måste gödas upp pga undervikt och den andra måste banta. Perfekt kombo!!
Men i alla fall. Jag var tvungen att skriva av mig då jag blev riktigt arg över domdär ostbågarna när vi till och med har skriftligt från veterinären att hon måste gå ner i vikt.
#7 Jag förstår att du blev arg! Han måste ju förstå att hon kommer få ett betydligt kortare liv om han göder henne sådär.
Hahahaha kom och tänka på det nu. Undra hur våran barnuppfostran skulle bli om vi skaffade barn ;)
Nämen jag ska fortsätta vara på honom om det där. Jag menar hon är en sjuårig pitbull som låter som en mops i andningen. Nånstans måste han inse att kärlek kanske går via magen på män men inte på hundar ;)
#9 Kärlek går via magen på en hund också, en liten tibetansk terrier/sv. lapphundskorsning blev min bästa vän i lördags genom skinka ;)
-
Det är två olika problem, dels hundens osunda övervikt, dels hans märkliga särbehandling av hundarna.
Jag hade nog övervägt att bli särbo o tagit mig en riktig funderare på om huruvida han duger som pappamaterial, om jag nu skulle vilja ha barn o bida familj, samt hur det kommer att bli med framtida hundar i relationen.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Anmäl honom till länsstyrelsen så kanske han inser allvaret i att göda hunden :/
minavitas.wix.com/kennel
jobbig situation du hamnat i. Men måste ni ha massa godsaker hemma då? ni kanske kan ha det hemma på en lördag och då kan du ju vara observant och ha koll om han ger hunden någonting. Motionerar den tillräckligt då?
Ge honom tips på andra typer av belöningar. Han vill antagligen vara snäll med hunden men mat blir ju till slut en ovana och ohälsosamt. Försök hitta andra sätt han kan "vara snäll" mot hunden utan mat.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Åh jag vet hur det känns! Skälla ut har aldrig hjälpt mig när killen redan är i försvarsläge. Funkar bättre att låta ödmjuk och ställa frågor med självklara svar tills de målar in sig i ett hörn ^^ Eftersom hon är så bortskämd låter det som att han ändå har dåligt samvete för henne på något sätt.
OT - Vad är den andra huden för ras? Den är jättefin!
Ibland behöver den hårda sanningen komma från nån utomstående. Ett tips är att ta med både sambo och hund till t ex en dietist. Denne lär tala om hur överviktig hunden är, vilja få veta vad och hur mycket hunden äter/rör på sig samt konkreta tips på hur kosten ska läggas om för just denna hunden för att förbättra hundens hälsa. Denne kan säkert även berätta ganska detaljerat om vad som händer om man göder en hund likt en broiler - en sanning som både kan bli jobbig att få svart på vitt men som kan ge en knuff åt rätt rriktning. Att sambons beteende skulle ge en sann bild av hur han skulle bli som barnafader kan man nog ta med en skopa salt.
Han har väl börjat insett nu att hunden är tjock. Jaa godsaker har vi väl inte så jätte ofta hemma men då blir det mackor, matrester, ost och massa annat gott.
#15 Det är en Cane corso :) Tack så mycket! hon är jättefin:)
Hon får dålig med motion. Det är jag som går ut med hundarna men just nu är det fokus på min hund och hundmöten så jag hinner inte riktigt jobba lika mycket med hans hund. Kan inte ta båda samtidigt på grund av min hunds problem. Han följer väl med ut i bland med hundarna. Oftast blir svaret nej för att han är trött. Han jobbar natt. Jag får gå med en hund, komma hem och gå med den andra^^,
#17 Tycker att du ska fråga varför han behandlar hundarna så olika.
Sen om det är hans hund tycker jag att han också borde motionera henne! Låter väldigt orättvist att du måste ta två promenader för att han inte orkar. Hans hund hans ansvar! (eftersom han inte lyssnar på dina råd dessutom)
Jag hade sagt typ "Om du göder hunden får du banta henne också" och gett honom kopplet 😇
Aut viam inveniam aut faciam
#18 haha det var lite kul skrivet^^, Jag har inget emot att ta båda hundarna men det vore ju kul att ha med honom någon gång ibland.
Okej, tänkte att det blev lite irriterande med två promenader sådär! Men då är inte det ett problem :)
Antar att du redan bett honom följa med. Kanske locka med att det är en "kortis" eller nåt? Och typ "Då kan vi ta en varsin hund, jag är lite trött och vill helst inte gå två gånger." Så kanske han hänger med ut! Men vet att det är svårt att få med nån på promenad som hellre sitter i soffan eller nåt ;)
#20 Haha jo det är helt omöjligt. En gång skulle vi till ett ställe där vi brukar släppa hundarna. Det tar väl kanske 20 min att gå dit och det är en lugn grusväg hela vägen så det är inte så långt. Han menade på att vi skulle ta BILEN dit!
Jag sa att jag tänker gå i alla fall. Han får väl ta sin hund och bilen om han vill det men jag ska gå med min hund i alla fall!!
#21 Haha det låter som min pojkvän alltså!
Men hoppas han börjar hänga med dig ut mer. Mycket trevligare då ju :)
#22 jaa det är det verkligen.
Jag har dom senaste dagarna börjat bara tagit min hund på promenad. Bara för att han ska inse att det är hans hund och hans ansvar. Jag bryr mig om hunden det gör jag men någon måtta får det vara.