Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1765 ggr
nitisen
0

Terapihund?

Jag är sugen på att i framtiden utbilda min hund till terapihund. Nu är han lite för liten för det då han är endast 9v.
Förhoppningsvis har han fint psyke och klarar av detta.

Som jag har förstått det så ska man först göra ett lämplighetstest/prov för att se om hunden är lämpligt. Låter klokt.
Men sen då? Hur lång är utbildningen? Är man där 5 dagar i veckan, 7 dagar i veckan? Hur går det till? Någon som vet och kan hjälpa mig?

Tycker detta verkar intressant och det är en utbildning som kompletterar den utbildning jag tänkt ha. Vill utbilda mig till specialpedagog. Har dock 1år kvar på min förskollärarutbildning. :)

Jax <3

felzena
0

Svenska terapihundar utbildar terapihundar. http://terapihundskolan.se/utbildning/terapihundsutbildning/

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

nitisen
0

Har varit in där och kollat men inte hittat hur lång utbildningen är. :/

Vore roligt om någon med erfarenhet berättar också.

Jax <3

nitisen
0

Ahaaaa! Du hade länkat till precis rätt del av sidan. :) Tack!

Jax <3

nitisen
0

Känner mig dum men är det först så att man måste utbilda hunden till besökshund och sedan till terapihund? Såg även att de kunde bli barnhund. Någon som vet vad det innebär?

Jax <3

felzena
0

Barnhund/fadderhund är en hund som är utbildad att arbeta men barn under 13 år med speciella behov.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

nitisen
0

Jag är assistent till en tonåring på snart 17år, det är min brukare som är min stora inspirationskälla till detta.
Kanske ska slå till på både terapihund och barnhund om han lämpar sig. :)

Jax <3