Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2173 ggr
[Nelley]
0

lhasa apso

hej min familj hade tänkt skaffa en lhasa apso, jag har kollat runt lite men hittade inget av användning så tänkte att nån som har det här på forumet kunde informera lite hur dem är som hundar, pälsvård, kanske hur ni gjorde för att träna dem som små..? (vad vet jag) men lite om allt om just lhasa apso..

[Nalle-]
0

Min hund är en blandras, men han påminner mest om en lhasa apso både i utseende och sätt. Kan berätta lite om vad jag har läst mig till om rasen. 

De vaktar mycket, så vill man inte ha en hund som tokskäller mot dörren bör man ta tag i det redan när de är små. För att vara så små hundar så har de en ordentlig röst när de vill. De är träningsvilliga - när de vill. Lättlärda, men det ska ske på deras villkor. Fina familjehundar men kan vara avvaktande mot främlingar. Pälsvården antar jag är som med andra hundraser med liknande päls (typ shih tzu), bad 1-2 ggr i månaden och genomborstning av pälsen ett par gånger i veckan. Nerklippt behöver den antagligen borstas mer sällan, men runt året brukar de flesta raser som inte fäller komma in i en "tovperiod" när pälsen vaddar ihop sig något otroligt och jag gissar att det är samma sak med lhasa apson. Med en lhasa apso valp skulle jag träna på samma saker som med vilken annan ras som helst - mycket inkallning, lek och miljöträning. 

Jag är bara nyfiken, men varför valde ni just lhasa apso? :) Frågar bara för att det verkar inte vara en jättevanlig ras som familjehund, de olika bichonraserna eller shih tzun verkar betydligt vanligare.

[Nelley]
0

Vi har tänkt länge på att skaffa hund men visste inte vilken ras och så var det typ en vi känner som fick ungar och vi tyckte de var jättefina och deras(de vuxna) är helt underbara:) och det är inte som en barnfamilj den yngsta är tolv..,;) vi är såklart redo på all träning och vet vad som krävs och sånt (bara att tillägga så ni inte behöver fråga..)