Blandras-lek
Tänk er att ni är tvungna att ha en blandras (inget fel på det enligt mig men detta är en lek).
Ni har inget annat val än att skaffa en blandras, ni får välja exakt vilka hundar som ska blandas så att ni får vad ni vill ha.
Vilka raser hade ni blandat och varför? 🙂
Min Apache. ❤️ Border collie/corgi.
Varför? Han är en fantastisk arbetshund, lagom storlek, lättlärd, följsam och ändå hårdhudad. Enda som jag gärna hade ändrat är att han är nästan lite FÖR vek. Rädd för ACn och sånna saker, men det går att träna bort. :)
Då han är lite äldre kommer vi troligen träna honom i vallning då han har fantastisk vallintstinkt.
Jag brukar kalla honom grävlingräv. Han är hård på utsidan som en grävling, envis som en grävling, men vig och slug som en räv. :)
Tillägg: Valde mellan honom och en australian cattledog/corgi som såg rätt så likadan ut fast blåtickad. Men då jag är bättre med veka hundar och alltid älskat border collies så kändes Apache som vårt val, även om jag fortfarande tänker på "Dukie" som fortfarande letar ett hem.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Alaskan Malamute blandat med Sibirian Husky ^^
Varför? För båda raserna är lika varandra och avlades fram för nästan samma arbetsuppgifter. Jag är även väldigt insatt i drag så det hade passat mig ^^
Leonberger/Kaukasisk ovtjarka. För att jag gärna hade blandat så själv.
#3 varför?
#4 för att det med stor sannolikhet skulle bli en hund som får de egenskaper jag är ute efter. Nu kan man ju inte veta vilka egenskaper valparna får från respektive raser. Men man kan ju hoppas på att få det bästa från båda. Kan ju tillägga att bara för att jag gärna hade blandat så, betyder det inte att jag kommer göra det :)
#1 Jag tänker i samma banor som du, fast hade nog gärna skippat border collien (pga för mycket vall) och tagit ACDn istället. >.< "Dukie" hade gärna fått flytta hem till oss om vi funderade på en andra hund. 😃
Jag älskar corgirasen. Jag tycker att den är helt fantastisk. Den är lätt att ha att göra med, otroligt anpassningsbar, frisk, långlivad, är inte alls könsaggressiva, charmiga, och jag älskar alla vallegenskaper man får på köpet. Dessutom är de lagom stora, sjukt snygga och kräver ingen pälsvård.
Däremot har jag fastnat för ACDn på senare tid, jag tycker det verkar vara en helcool ras, även om jag inte haft så mycket att göra med rasen att jag riktigt kan sätta ord på just varför jag gillar den. Den har lite mer driv än corgin, i alla fall. Nej, en sådan blandning hade jag gärna haft!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Hm…
norrbottenspets/finsk spets en bra komb om man frågar mig :p har träffat några stycken
Om jag skulle säga något rent utseendemässigt så hade en schäfer/laika varit ganska cool eller en schäfer/merle bc :)
BC/Aussie, jag gillar den kombinationen men har hellre renrasig, men om jag någonsin, trots allt, skulle vilja ha en blandras, blir det helt klar en BC/Aussie mix
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#6 han är såld nu men kolla så fin han är! Var så sjukt svårt att välja vilken av de två vi skulle adoptera.. men jag har alltid velat ha bc och corgi och ACD känns för hårda för mig, jag är rätt vek av mig som person. :) men åh vad jag ville ha båda!
http://shh.rescuegroups.org/animals/detail?AnimalID=4906999 (scrolla för fler bilder)
*kär*
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#9 Vilken snygging! 😍 Det förstår jag verkligen att ni hade svårt att välja.
Han har precis samma ansiktsuttryck som min Nelson! ❤️
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Svår fråga, men aussie/kelpie tror jag.
Irländsk röd setter med irländsk röd och vit setter.

Vit herdehund och Tysk schäferhund skulle det bli!
Jag har träffat några hundar som har varit blandning mellan Jack Russel Terrier och Shetland Sheepdog och jag har fastnat lite för den blandningen, så den får det bli Russel/Sheltie. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Skulle bli antingen Sheltie/papillon, eller en större sheltie med en kanske lite mindre aussie.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Border Collie o Flat Coated Retriever (om inte flatten var så cancerdrabbad), har haft en som blev 15 år, bästa hunden!! Raserna är pigga och arbetsvilliga, kan arbeta länge utan att krascha och vill hela tiden vara med på allt. Detta gäller dock en individ (utgår från den jag haft), kan säkert komma horribla hundar från samma blandning;)
Papillon/Chihuahua - Dom rätt lika i storleken och om man ska blanda Chihuahua med någon ras så tycker iaf jag att Papillon är bland dom bästa/den bästa. Sen så vill jag ha en sådan blandning som nästa hund :)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
lh collie/aussie, eller schäfer/aussie.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund