Nosig valp
Går det att träna bort nosighet - att t.ex. ha ett kommando för "nu tränar vi och det betyder inget nosande på marken"? Hur gör man då?
🤔
Hunden brukar ju ha fokus där det är mest intressant. Är marken roligare än dig så får du väl se till att övergränsa marken. Är det en väldigt doftorienterad hund så se till att ha riktigt väldoftande (för oss betyder det ofta stinkande) godis.
Om hunden lätt blir uttråkad är det också viktigt att träna korta korta pass. Att vara i en störningsfri miljö, till exempel ert egna vardagsrum hjälper ofta. Att träna bland massa störningar är svårt.
Är det en valp?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Ja, det är en valp på 5 månader.
Man kan ju inte alltid träna i vardagsrummet. Ibland tränar man där det finns en MASSA lukter, som på brukshundklubben. Och går hunden som en dammsugare blir det svårt, kanske omöjligt, att träna där.
Jag känner att jag inte kan överglänsa lukterna på marken.
#2 Fast ibland är det bra att bara träna i vardagsrummet. Gör dig intressant, ha gott godis som valpen älskar. När ni sen går ut gör samma sak, du måste göra träningen rolig och intressant. Försök distrahera valpen med att ha nosen i marken, börja träningen så fort ni går ut genom bilen.
Jag började i vardagsrummet sen gick jag ut och då var det svårt för min valp att koncentrera sig pga alla lukter ute. Så fortsatte inne i vardagsrummet och gjorde träningen rolig, tog fram klickern (som hjälpte mig bra ute) och börja klicka in han. Så fort jag tar fram klickern idag så vet han att nu ska det tränas och har all fokus på mig, hela tiden.
Ha koppel på hunden när du tränar utomhus, och hindra den från att nosa.
#4: genom att rycka i kopplet?
#5 Nej, genom att hindra hunden att nosa.

#6 det är inte så lätt om huvudet sitter nära marken 🙂
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Ett sträckt koppel är väl ett sträckt koppel, oavsett vart huvudet är i förhållande till marken?
Vi kan inte förvänta oss att våra unga hundar ska kunna motstå alla störningar som finns, innan de fått lära sig detta. Att locka hunden genom att hela tiden vara "rolig" genomskådas enligt mig ofta av våra hundar. Det man kan göra är att a) jobba med att öka värdet av sina belöningar, och b) att visa hunden vilka ramar den ska arbeta inom.
Att öka värdet i belöningen görs inte vid störning, det gör man hemmavid. När man sedan ger sig ut att träna där hunden är mer lättstörd så rekommenderar jag alltid att ha ett koppel på. Om du bestämt att ni ska träna så ge hunden bra förutsättningar. Är det så att hunden bara nosar, koppla den, hindra den från att nosa och belöna så snart den tar kontakt med dig. Det kan vara nog så svårt!
Det kanske är bättre att träna någon annanstans än hundklubben om hunden blir väldigt distraherad? Går ju bra i trädgården, skogen eller någon annan lugn plats. Vi tränar oftast med vår valp, 4månader, så lugna platser som inne i hemmet, trädgården, området omkring (vi bor på landet), på valpkursen och i skogen. Det är lättare att vara viktigare om man inte har jätte mycket som kan distrahera hunden. Om jag är tex inne i samhället är han jätte svår att träna när massa annat roligt folk springer omkring. Men nu går det bättre eftersom när vi tränat på lugnare platser har han lärt sig att det lönar sig att uppmärksamma mig istället för allt annat och då är det lättare på svåra platser.
Anna och taxen Max
Nu har jag testat en grej på promenaden. Jag tog fram klickern och en köttbulle, klickade varje gång hon tittade och var fokuserad på mig och sa tydligt "nej" och drog upp huvudet med kopplet när hon skulle nosa. Efter varje träningstillfälle sa jag "slut" och då stack hon iväg med nosen i backen.
Det kändes som jag försökte hänga min hund… 😕Den metoden kommer att ta tid kan jag säga.
#11 Vilken metod tar inte lång tid, menar du? Min hund är tio månader gammal, tränas för tävlingslydnad och våra pass med störning ser ut såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=_VQgccmzSKw&feature=youtu.be
Det är INTE rimligt att förvänta sig att våra hundar klarar störning! Acceptera det.
Jag har aldrig tänkt träna min hund för tävlingslydnad. Klicker brukar ge ganska snabba resultat.
#11 Ingen metod fungerar om man inte är konsekvent, och känner du dig obekväm med att hindra din hund från att nosa med kopplet är det troligtvis ingen bra metod just för dig.
Med min Fidel kan det räcka att bryta, med något kort, skarpt ljud. Någon form av smackljud eller en handklapp. Då brukade han stanna upp och titta efter ljudet (på mig) och då kan jag snabbt kräva något väldigt enkelt, belöna och på så sätt rikta om fokusen till mig.
Hur länge tränar du åt gången? Du kanske ska bryta upp träningspasset i väldigt små segment, kanske bara någon minut åt gången. Vissa hundar blir uttråkade väldigt snabbt.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#13 Jag menar inte att din hund tränas för tävlingslydnad. Jag menar att min gör det, jag har en hund som tränar flera pass varje dag, och ändå beter hon sig som hon gör på filmen, nosar, självbelönar med att tugga mossa osv. En hund som tränas ofta skulle man kunna tycka borde hålla ihop bättre, men faktum är att unga hundar behöver massor med träning på hur man uppför sig, och ramar att förhålla sig till. En klicker är inget mirakelträningsverktyg som fixar alla problem snabbt, släpp den tanken.
#15: Men vem har påstått att klicker är ett "mirakelträningsverktyg"? Inte jag, det gör du.
Ja, vi tränar också flera korta pass om dagen. Jag är mycket medveten om att en valp inte orkar koncentrera sig länge.
#16 Din kommentar om att klickern ger snabba resultat var det jag syftade på. Jag pratar heller inte om koncentrationstid, jag pratar om att din valp behöver hjälp med att undvika att nosa. När din hund är tillräckligt gammal och säker på vad dina kommandon betyder så kommer han att utföra det utan att ha näsan i backen, men tills dess behöver han hjälp med det. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det på något annat vis än med hjälp av det jag skrivit och länken jag lade upp.