Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2392 ggr
[MyCassie]
0

Hur mycket mat?

Har sökt och sökt men hittar inte någon info så frågar er om ni vet. En hund på 25kg , exakt hur mycket Bozita våtfoder skall den äta varje dag?

[fabienne]
0

Är det dessa du menar? I sådana fall - typ 1500 gram… Det är ju enorma mängder! 🤔

[MyCassie]
0

#1 Nja, jag köper älgkött i pateform i plåtburkar om 635g/st.

Ellenor123
0

Ger du blötmat som huvudfoder? Varför? *nyfiken*

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[fabienne]
0

#2 Okej, då vet jag tyvärr inte. Konstigt att det inte står på burken!

[MyCassie]
0

#3 För att Bozita är spannmålsfritt, hon är spannmålsallergiker och färskfoder skulle kosta mig 2000kr/månad.

[fabienne]
0

Tror jag hittade. Här. Är det rätt? Känns som att du skulle komma billigare undan med färskfoder. Det behövs väldigt mycket - 1300 gram om dagen av det fodret.

[MyCassie]
0

#6 Tack. Nej, färskfoder (VoH ) skulle som sagt kosta 2000kr /månad. Bozita betalar jag ca 1100kr för i månaden om hon ska ha 1300g, något billigare med rabatt.

[fabienne]
0

#7 Hur kommer du upp i 2000 kr? Väger din hund 25 kilo ska hon ha omkring 500 gram om dagen. 500 gram VoH kostar ca 18-19 kronor ca. 19 gånger 30 dagar = 570 kronor. Jag har väl räknat rätt nu? Nu blev jag osäker… Men 2000 lät i alla fall väldigt mycket för mycket. :)

[MyCassie]
0

#7 1kg har jag fått höra hon ska ha från diverse BARFare och VoH kostar 28kr/korv och uppåt beroende på innehåll här.

Hildgrim
0

Man brukar utgår ifrån att en hund ska äta 2% av sin kroppsvikt när man ger råkost (men sen är det såklart individuellt så det kan bli både mer eller mindre). Så 500g som #8 skrev låter rimligt.

#7 Det låter sjukt att en korv på 500g kostar 28kr hos dig när dom vanligtvis ligger på 19 kr. :/ Finns även 5kgs korvar som blir ännu billigare. 

Har du möjlighet att köpa hem en större mängd fryst? I så fall finns det säkert företag som erbjuder hemkörning till bra priser.

[fabienne]
0

#9 2 % av vikten brukar rekommenderas vid färskfoder, men sedan får man såklart öka/minska efter hull. Så behöver din hund det dubbla, 4 %, blir det 1 kilo om dagen.

Oj, låter dyrt! 18-22 kronor för en 500 gramskorv verkar vanligt. Vissa säljer även 5-kiloskorvar och då blir kilopriset lägre. Jag köpte en gång 10 stycken 5-kiloskorvar och fick ner priset ännu mer. Kanske kan vara värt att titta på i alla fall.

Hur som helst, du fick i alla fall svar om Bozitan! :)

Edit: Oj, någon hann visst före. 🙂

[MyCassie]
0

#10 Ok, BARF are säger 1kg. 5kgs korvar finns inte här och de tar inte in det heller. Hemkörning görs inte hit upp. Priserna är skyhöga på allt här uppe i norr så mig förvånar det inte.

Hildgrim
0

#12 Det låter jätte konstigt att dom sagt så till dig. Jag barfar också sedan några månader tillbaka och har läst jätte mycket om det innan. Alla säger ett man ska utgå ifrån 2% för vuxna hundar.

[MyCassie]
0

#12 kan kanske ha och göra med att hon är slädhund och kör mil flera gånger i veckan. Jag BARFar henne utöver Bozitan och ger VoH ibland men gå över helt till VoH skulle vara kostsamt.

[fabienne]
0

#14 Då är det nog rimligt att hon skulle behöva 4 % av vikten i färskfoder om hon är så aktiv. Fast då skulle hon å andra sidan nog behöva dubbelt av Bozitan också så då blir det ju 2600 gram om dagen av den. Tror inte de räknat på slädhundar i sin rekommenderade giva. :)

[MyCassie]
0

#15 Får kanske räkna lite på alternativen. För mig är dock 28kr/korv dyrt och då pratar vi priset på en sort, andra sorter som tex lax kostar ca 32kr. Exklusiv vet jag kostar 39kr/korv.

[fabienne]
0

#16 Gör så. När jag köpte 50 kilo exklusiv betalade jag 30 kronor kilot. Otroligt vilken stor skillnad i pris det kan vara!

[MyCassie]
6

Undersökt VoH biten närmare i dag och hittat en privatperson som säljer 500g och 5kg korvar väldigt billigt och dessutom kör hem maten till en utan kostnad. Så nu blir det VoH på menyn här hemma. Har även hittat bönder jag kan köpa mer kött av i samma veva. Börjar se ljust ut.