Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 714 ggr
1Dforeever
0

cykla

Ni som cyklar med era hundar, hur ofta gör ni det? på vilket underlag? och hur gammla var era hundar när ni började?

[Teddies matte]
0

Jag cyklar rätt ofta, några gånger i veckan iallafall, ibland flera dagar i rad, men inte så väldigt långa sträckor dock. Cyklar på grus/sandaktiga vägar eller på asfalt men då springer hunden på gräset som är vid sidan om vägen. Började först efter 1-års ålder när han var friröntgad.

felzena
0

Min var 18 månader då jag började cykla med honom och brukar göra det någon gång i veckan under sommar, höst och vår. Om vi och cyklar efter vägen så springer han i diket nästan och i skogen springer han lös.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

reverse
0

Loke var över två år när jag satte igång, men det var mest för att jag inte kommit mig för tidigare. Ibland cyklar vi flera dagar i veckan, när det är bra väder och man inte känner för att ta bussen. Han följer med mig till jobbet och det är 6 kilometer dit enkel väg, så fram och tillbaka är det en väldigt lagom sträcka för min hund. Jag cyklar såpass långsamt att han kan trava, det är inte meningen att han ska kuta hela vägen. 😛 Vissa sträckor går det inte att undvika asfalt, men till största del finns det gräs/sand/grus vid sidan av vägen och där får han trava.

//Lina

ratuoi
0

Jag cyklar med min ena hund minst 1-3 gånger i veckan och då ca 8 km. Det blir både grus, asfalt och gräs för henne att springa på vilket funkar jättebra.

Började cykla med henne när hon var ca 8 månader gammal.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Mia
0

Jag har testat cykla med min, men hon är rädd för cykeln och dessutom stannar hon mitt i allt för att klia/slicka sig så att jag måste tvärbromsa. Så nu cyklar vi inte mer, vilket är synd eftersom det är bra motion 😐

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Trollhund
0

#5 har du prövat att cykla riiiiiiktigt långsamt och ta pauser relativt ofta i början så du dels lär dig läsa signalerna för "Nu stannar jag" och dels att hunden lär sig att det blir små avbrott där hon hinner klia sig?

Majken!
0

Min är tio månader, och jag cyklade med henne första gången när hon var 8 månader. Cyklar inte så ofta, kanske någon gång varannan vecka. Försöker hålla mig till skogsbilvägar och stigar, cyklar ca 5-10 km.

Mia
0

#6 ja hon vill inte vara nära cykeln så hon går/travar väldigt långt ifrån cykeln. jag har testat att bara gå med cykeln med henne brevid och hon totalvägrar.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.