Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1810 ggr
[sorbel]
0

Hundmat

Min hund är en blandras (pudel och maltes) och 11 år gammal (4-5kg). Hon äter Magnusson meat & biscuit. Hon började vägra att äta det så jag la till varm vatten och hon åt i flera dagar. Nu har hon slutat äta igen. Borde jag byta till en annan mat? Burkmat kanske?

EmelieSofia
0

Om hon inte är sjuk äter hon när hon är hungrig…

[sorbel]
0

#1 Jaså äter hundar när de är hungriga? 😃

Jag kan höra hennes mage morrar och hon äter inte. Hon skippar upp till 3 måltider och kanske äta halv på den fjärde och gör det igen.

Hon verkar bra annars. Glad, klara ögon, lugn. Men hon har tappat lite vikt nu.

EmelieSofia
0

Ja, djur äter när de är hungriga. Det är ju en instinkt… Hunden svälter inte ihjäl p.g.a att maten inte duger.

Sugar Mist
0

Kika på färskfoder :) VoH, Mush m.m.

-

[sorbel]
0

#3 Hon har tappat vikt och ignorerar maten. Vi ligger ner den i 30 minuter på morgonen och kvällen så jag kan ju se att hon vill inte äta maten.

#4 Ska titta nu, tack. :)

Edit: Jag vill helst inte köpa råmat men jag vet att det funkar till andra.

[sorbel]
1

Jag borde kolla med veterinären istället. Kanske det finns nåt fel med henne.

[fabienne]
0

#5 När mamma köpte hem Standardt till sin hund började han plötsligt vakta fodersäcken, haha. Det hade han aldrig gjort förut. I början låg han och sov framför skåpet där den var… Kanske värt att testa. :) Bra mat till ett vettigt pris också. Nu blir han dock väldigt besviken om det ligger Standardtkulor i skålen istället för färskfoder. 

Annars brukar hundar tycka om Orijen och Acana men det vet jag inte om jag kan rekommendera. Högt pris och mycket konstig utfyllnad. 

Har hon under sina 11 år aldrig matvägrat förut? I sådana fall kanske det är dags att kolla upp så hon inte är sjuk eller har ont någonstans eller så. 

Edit: Oj, missade din sista kommentar. Det låter som en bra idé att låta en veterinär titta på henne. :)

[sorbel]
0

#7 Tack så mycket för rådet. Det är vanligt för henne att vägra äta- hon har gjort det i några år nu och hon har ju varit till veterinären mellan. Vi ger aldrig henne vår mat. Vi har inte heller gett henne hundgodis i ett år (men hon får saker att gnaga på) eftersom då ignorerade henne maten helt. 

Ursäkta för svenska fel, min modersmål är engelska.

[fabienne]
1

#8 Har hon ätit samma mat jämt? Saker som kan göra att hundar inte vill äta kan vara att de har ont i munnen, inflammerade tonsiller, magkatarr osv men om hunden är ordentligt kollad hos veterinär och de inte hittar något fel på henne så kan det ju helt enkelt vara så att hon inte tycker att maten är god. Det låter lite som det i och med att hon vägrar äta sin mat om hon får lite godis.

Om hunden inte tycker om maten så tycker jag inte det är fel att byta. Jag ser ingen anledning till att ge hundar mat de inte tycker om därför att "friska hundar svälter inte sig själva". Skulle jag bli serverad bruna bönor varje dag skulle jag inte svälta ihjäl, men jag skulle knappast vara glad i maten heller och skulle förmodligen hoppa över varannan måltid vilket såklart skulle påverka mig och min kropp negativt i längden.

Vill du absolut inte ge färskt så kan det kanske vara värt att köpa en liten påse Standardt och se om hon gillar det. Vägrar hon torrfoder i allmänhet finns det ju olika sorters burkmat du kan köpa men de har jag ingen koll på. Läs på innehållsförteckningen och titta om det är vettiga saker i (som kött…) och inte bara tillsatt vatten och spannmål. 

Byt inte foder för ofta bara. Lycka till, jag håller tummarna för att vovven får tillbaka aptiten snart. :)

[tk1971]
1

En mage som knorrar högt tillsammans med matvägran kan vara ett symtom på olika mag- och tarmsjukdomar. Bra att du tar henne till veterinären för en koll. Jag tror inte det är bra att hålla på och byta mat när hunden vägrar äta.

Fridaaaa
2

Burkmat är inget bra alternativ. Kasst innehåll mm. Inte sett en enda bra.

Som andra sagt: Färskfoder är bra på många hundar.
#5 Varför vill du inte ge färskfoder helst, när du kan tänka dig att ge burkmat? Mest nyfiken.

Om hunden gått ner i vikt och så, hade jag kollat upp hos veterinär, bara för säkerhetsskull. Om den beter sig annorlunda och så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sorbel]
0

#9 Hon har ätit samma mat i nästan 4 år nu. Så det är kanske så att det smakar bara inte gott till henne längre. 

Men jag ska ringa veterinären och se vad de säger. :)

#9 #10 #11 Tack för rådet!

#11 Du har rätt där. Jag vet inte varför. Kanske eftersom det verkar ohygieniskt. Jag har inte missuppfattat, eller? Det är råkött som man mata sin hund med, eller hur?

Fridaaaa
1

#12 Varför skulle det vara ohygieniskt?
Det är nog BARF du tänker på. Färskfoder är i t.ex rullar som är i frysen, som man tar ut så att den tinar, och sedan ger hunden som den är.

Men BARF, där man ger rått kött mm är inte ohygieniskt, då skulle vi människor inte heller kunna äta kött. Så tänker jag i alla fall 🙂

[fabienne]
1

#12 Mush vaisto kanske du kan titta på. Det är färskt foder som är tillverkat som köttbullar som är enkla att dosera. Prisvärt för små hundar. Månadskostnaden för din hund skulle bli ungefär 190 kronor. :)

[sorbel]
0

#13 Jo men människor lagar köttet. Okej kanske jag förstår inte, svenska är ju inte mitt första språk. Är färskfoder en frusit blandning av råkött och andra saker eller?

#14 Det är ju ett jättebra pris. Jag ska googla lite. EDIT: Jaha, så färskfoder är råkött. Det vill jag inte köpa. :) Det verkar som det orsakar (constipation) också. Min hund är gammal nu och behöver inte det svårare att bajsa.

Fridaaaa
1

#15 Jo men säger ju ingenting, för det handlar inte om det hygieniska om man tillagar det eller inte 🙂

Jag kan ju inte veta att svenska inte är ditt förstaspråk?
Här kan du läsa bland annat om VoM: http://www.vomoghundemat.se/ ett slags färskfoder 🙂

[sorbel]
1

#16 Jag förstår inte riktigt. Det verkar som du är irriterad eller nåt. Vad är det för fel? 

Och jag skrev tidigare att svenska är inte mitt första språk. (#8)

Fridaaaa
1

#17 Jag är absolut inte irriterad, jag skriver helt normalt.
Hade jag varit irriterad hade jag inte skrivit glada smileysar och då hade jag skrivit på ett helt annat sätt 😉

Missade den kommentaren…

[FridaGenborg]
1

Har du kollat tänderna på hunden, så det inte är någonting där som gör ont?

[fabienne]
2

#11 Fast så himla illa behöver det inte vara. Det låter som att burkmat/blötfoder är katastrofdåligt det håller jag inte riktigt med om. Jag kikade på animails utbud av blötfoder av ren nyfikenhet. Visst är en del (rätt många) bedrövliga men till exempel detta foder skulle jag hellre ge än att se hunden matvägra:

Ingredienser: 87 % Kött och produkter av animaliskt ursprung (varav 15 % nöt, 10 % lever), 10 % fisk, spannmål.

Det känns faktiskt spontant som jag hellre skulle ge detta foder framför typ Ziwi Peak torrfoder som ofta brukar rekommenderas. Dock var infon om kalk/fosfor osv bristfällig (och jag hade ju gärna sett en mer preciserad info om innehållet) men jag tycker inte det verkar som att alla blötfoder behöver vara så himla dåliga att de inte ens är värda att titta på.

Fridaaaa
0

#20 Fast på sådan rulle räknar inte jag till blötmat/burkmat 🙂
Man kanske räknar olika men jag räknar inte det till det, därav att jag skrev som jag skrev 🙂

Hildgrim
2

#21 Vad är den där rullen då om inte blötmat? ^^

Fridaaaa
1

#22 Blötmat för mig är som sagt det som är på burk. Det i rullen är mer åt färskfoderhållet 🙂 Så man räknar kanske olika, men så räknar jag det i alla fall.

Hildgrim
2

#23 Fast den där korven är ju tillagad så det är absolut inte som färskfoder.

Jag tycker blötmat är blötmat oavsett det är förpackat i en plåtburk, tetrapak eller format som en korv. :P

Hildgrim
1

Kollar med sedan på något dåligt foder dom Doggy så har dom faktiskt blötfoder som består av: Kött och köttbiprodukter (85% kött i biten), fisk och fiskprodukter (lax 7,5% i biten), mineraler, grönsaker (morötter 2,4%, potatis 2,4%, ärtor 2,1% och tomat 0,05%).

Låter väldigt likt den där andra köttkorven. :)

[sorbel]
0

#24 Det var vad jag undrade-- om färskfoder är faktiskt lagad eller inte.

Hildgrim
1

#26 Färskfoder är alltid färskt, alltså rått. :)

Fridaaaa
0

#24 Jag skrev inte att det är färskfoder heller 😉
Jag skrev att det är mer åt det hållet. Inte samma sak.
Som jag skrivit: Man räknar det olika helt enkelt. That´s life 🙂
Det heter ju "våtfoder" sedan om man kallar det blötmat eller ej, är upp till vår och en

[fabienne]
0

#24 Okej, jag trodde inte det spelade så stor roll vilken förpackning fodret är i när det inte finns någon annan skillnad mellan fodret jag länkade och typ Vov eller Hills blötfoder. Blötfoder/våtfoder - same same för mig.

#25 Man kan naturligtvis mixtra med innehållsförteckningar på blötfoder precis som alla andra foder så det ser säkert ofta bättre ut än vad det egentligen är. Det jag tyckte såg bra ut var fett och proteinhalten som jag jämförde snabbt med VoHs exklusiv (de siffrorna som jag kan i huvudet) som ligger på fett 25 % och protein 15 %. Brits låg på 20 % fett och 16 % protein så det kändes som det låg ganska nära färskfoder, och att det kanske därför skulle kunna fungera bra som alternativ. Mycket mer har jag inte "analyserat" men jag tycker inte det såg helt tokigt ut och blev faktiskt positivt överraskad över att det ser ut att finnas ganska okej blötfoder också. :)

Jag såg att Doggyn (den va?) bara innehåller 8 % protein och 5 % fett och har ca 15 % mer vatten än Brit. Jag vet inte vad de pysslat med för att få ner proteinet så mycket. En snabb reflektion i blötfodervärlden bara! 😃

Fridaaaa
0

#29 Handlar inte om det, utan konsistensen främst för mig, om det är blötfoder eller ej 🙂
Man brukar ju inte ha sådan foder som är på burk i rulle direkt 😛

[sorbel]
0

Okej tack men jag vill helst inte mata min hund med färskfoder så vi behöver inte prata om det här. 🙂

Sugar Mist
0

#23 Fast färskfoder är just vad namnet antyder- färskt. Blötmat/Våtfoder är så vitt jag vet behandlat, oftast kokt.

-