är Zingo aggressiv? sjuk?
hej!
var ute med våran storpudel, Zingo, och körde lite med spårlinan.
jag hade lagt ut ett enkelt spår med an av våra vaktlar(för er som inte vet, en hönsfågel) som hade dött igår. första söket gick jättebra, utan några bekymmer, andra gick med bra… förutom en sak… när jag sa 'loss' och stäckte fram handen lite lätt(för att han ska lägga den i handen) så morrade han och lyfte lätt på överläppen. jag sa loss igen, lite bestämdare, han slutar medan han lyssnar på mig men börjar sedan morra igen. jag puttar lätt till han och då morrar han och släpper den på marken. jag böjer mig ner för att ta upp den… han skäller och biter i min hand som jag tar upp vakteln med, jag släpper den automatiskt och reser mig upp. Zingo står på huk (som om han är på väg att lägga sig ner) och morrar innan han skäller och 'anfaller'… kan inte säga det anfalla direkt kanske… men han liksom kastade sig mot mig och försökte hugga i mig. jag sätter armen som skydd och han hugger i armen. hade jacka på mig så det kändes inte… han lägger sig sedan ner på rygg som han gör när han gjort något dumt, svansen mellan benen, ögonvitorna 'tittar' på mig och framtassarna håller han hårt jämte varandra och lägger dom över bröstet.
det är som han får 'black out', som om han är en annan hund och i nästa sekund sig själv igen, men vet vad han gjort och försöker säga förlåt…
detta har hänt tidigare, nästan samma sak. jag hade tagit på han regntäcket, och gick ut. men gick sedan in igen för att hämta ficklampan(det var mörkt ute) och min lillasyster(4 år) kom och knäppte upp runt magen på täcket, och jag sa 'varför tar du av honom? han har inte varit ute ännu' och så knäppte jag igen. men banden som sitter runt bakbenen för att den ska sitta bättre hade hamnat runt kulorna. han gick lite konstigt, jag kollade vad det var och såg vad som hänt, så jag sa åt han att stanna och drog sakta handen mot bakdelen. då skällde han och attackerade mig… jag tog reflexmässigt tag runt pälsen för att hålla i honom för att inte bita mig igen, då han bet hårt i handen så det gjorde ont, och det var mörkt så fick inget bra grepp, plus att jag hade ont kunde jag inte hålla i så hårt. så han morrade och högg i armen och kom loss…
jag är rädd, och har stängt min dörr till mitt rum för att han inte ska komma… jag har ingen jacka nu som skyddar, utan bara en t-shirt.
det är bara jag och min stora syster hemma… mamma jobbar flera dagar i rad(sover på jobbet) och min plastpappa jobbar just nu, men han pratar jag så sällan som möjligt med… vi har väldigt dålig relation(så dålig att när han är dum får jag upp bilder i huvudet om att jag… att jag dödar honom, slår ner honom, eller biter honom i halsen…) så har ingen möjlighet att säga till om honom, och vågar inte säga till heller…
han är aprikosfärgad, om det har någon betydelse, då färgen inte är så vanlig och aveln är väldigt 'tajt' avlad. om detta beteende kan ha något med det att göra?
han är 8 år ungefär. blev överkörd(överkörd, inte påkörd) i vintras men klarade sig bra. tappade de flesta framtänder och skadade skulderbladen… tur att vi inte hade klippt honom och att det var på morgonen så bonden hade inte plogat vägen ännu…
men vad kan det vara? så fort jag hör Zingo gå utanför rummet stelnar jag till av rädsla…😭HJÄLP!
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Din hund är inte agressiv, han har resursförsvar. Det betyder att han tyckte att fågeln var hans, och han försökte visa dig att han ville behålla den.
Är hunden undersökt hos veterinär? Låter som en väldigt osäker hund, men samtidigt kan denna osäkerhet/rädsla och beteenden bero på smärta eller sjukdom.
Den första situationen låter som osäkerhet kring fågeln, kanske ni inte använt detta tidigare? Och fågeln var något extra spännande som han ville ha ifred. Men om hunden inte mår helt bra kan reaktionerna också bli överdrivna.
han har sökt efter vaktlar innan. även rådjurs klövar och andra fåglar.
han blir även sur när jag säger åt honom att inte tugga på vakteln när han har den i munnen. då morrar han bara. att han förstör den är en sak, vi kan skaffa nya hur lätt som helst då vi har vaktlar. bara så han inte lyckas tugga fram benen och får i sig dom… han tuggar så det knakar i den…
#3 Är han uppkollad hos veterinär nyligen och vad undersöktes han för? Han börjar ju bli lite äldre så kan ju vara något som inte är helt bra.
Jobba på relationen och tilliten, läs på om resursförsvar.
Tass
Du är för ung för att handskas med jaktträning/spår med byte med en så resursförsvarande hund.
Är hunden ordentligt genomundersökt av veterinär o sjukgymnast samt röntgen efter olyckan?
Du är för ung för att uppfostra honom i vad han får o inte får tugga på. Råa vaktelben skadar inte hunden på något sätt oavsett hur mycket de krasar/knakar när han tuggar på dem. Men det är inte så lämpligt om hunden används till jakt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Har det hänt helt oprovocerat någon gång? Att han helt plötsligt anfallit och sedan är helt normal? (till exempel på promenad, då han vilar osv)
#4 & #6 han är bara kollad efter han blev överkörd, de röntgade och gav honom smärtlindring och efter någon vecka drog de ut de trasiga tänderna som fortfarande satt kvar.
#7 nej, varje gång han anfallit har han lagt sig ner på rygg med svansen mellan benen.
#6 nej, han används inte till jakt. det är bara för skojs skull… men skojs skull är det nog inte nu…
jag tänkte så han inte får i sig benen och skär upp magen/halsen på benen. fågel ben gör ju det.
#8 Då är det nog dags för en ny kontroll.
#8 tillagade fågelben gör det, råa är ingen fara.
#10 jaha, trodde det inte spelade någon roll om den var rå eller tillagad.
#8 håller med #9 dags för ny vet kontroll! Röntgen o genomgång av hundsjukgymnast.
Råa fågelben skär inte upp någonting i hunden, det är en seglivad myt.
http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen?discussions-1
#8 Nej men jag menar när hände det? Har det hänt helt oprovocerat eller har du gjort något med honom?
Börja med att prata med dina föräldrar, ni måste börja med att veterinär undersöka hunden och är du rädd för den oavsett vad så måste ni prata om att omplacera den. Det är ditt och din familjs hem, där ska du känna dig trygg!
Sover haha
Prata med din mamma, du ska inte behöva vara rädd för eran hund! Tycker det är viktigt att du berättar, speciellt eftersom din syster är så liten. Din mamma vill säkert vet även om hon jobbar borta.
Håller med de andra om att en veterinärkoll hade varit bra. En del hundar reagerar så på smärta. Om han har blivit annorlunda mot hur han var innan kan det vara en hjärntumör, men det är ovanligt.
Om det "bara" handlar om resursförsvar ska inte du behöva ta tag i det, det är de vuxnas ansvar. Om det bara är mellan dig och hunden det inte funkar får din mamma hjälpa dig med det. Du ska behöva ta något ansvar för hunden om den inte ens accepterar att du rättar till täcket!
Hoppas verkligen att det löser sig för dig :)
jag ringde till mamma. hon visste vad det var.
jag har typ varit för snäll och helt odominant, så han har börjat fostra på mig… t.ex. att jag inte säger ifrån ordentligt när han gör något… så han tycker han är 'bättre' än mig och tycker att han är äldre än mig…
#13 nej, det är om man typ gör något han inte vill(som att ta ifrån honom något han inte får ha, eller när han snott en macka och man ska ta tillbaka den för det är något dumt på mackan han kan få i sig, t.ex.) eller något som är obehagligt (t.ex. att täcket satt fel och hamnat runt kulorna)
#17 Nej, så är det verkligen inte!
Hunden "fostrar" inte dig och tror inte att den är bättre än dig! Så otroligt trist att dina föräldrar har såna tråkiga och gammaldags idéer,på det viset kommer det inte bli bättre. Ni skall verkligen inte tro att ni skall vara "dominanta", sök hjälp av någon duktig och modern tränare som kan hjälpa er hur ni skall tänka och träna, om det visar sig att hunden är frisk.
Glöm sådant skitsnack som de nu verkar tro på.
Dogmas artiklar är läsvärda; http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
#17 jag gissar dock på att hunden är osäker och/eller har ont, det är inte för att du inte "kan säga till ordentligt". han tror inte han är bättre än dig, jag lovar.
hoppas att det löser sig för dig i vilket fall :)
#18 mamma tror att hon vet allt och går inte övertala henne… hon har sagt jättemycket som inte är i närheten av sant…
ett själ till varför jag inte vill ha denna störda familj…
#20 Så trist! Ni kommer ju inte få det att fungera om hon inte ändrar inställning, finns det inget som hjälper? Kanske ni kan gå på en vettig och bra hundkurs tillsammans?
Kanske du skall försöka förklara att din och ditt syskons säkerhet borde betyda något? Att om ni inte börjar hantera och träna hunden på rätt sätt så hamnar ni i fara, lyssnar hon inte?
#21 det skulle hon aldrig tro på. då säger hon bara förklaringar osv…
hon har tidigare sagt att om jag letar upp och kollar på kurser på brukshunds klubben, så betalar hon. men hon följer inte med… och hunden är svår att jobba med då han annars bara fjantar runt, har man han lös så springer han runt och fånar sig, han kan häller inte koncentrera sig där det finns andra hundar.. och när man skäller ut honom så morrar han eller lägger sig ner som en tönt och lossas att han inte fattar någonting… och sedan är inget kul för honom mer utan när man säger åt honom att göra något så lägger han sig ner som en tönt…
han lägger sig även ner när han inte vill/orkar mer, vilket kan vara efter (t.ex. om man kör apport) att bara hämtat en gång… så jag orkar inte med honom och mamma har inte tid och tror att hon redan vet allt…
#22 Så tråkigt..
Men kanske du skulle börja gå kurser med honom då? Då borde du ju få en hel del hjälp, om du får hjälp och kommer igång på rätt väg och får till förändringar hos hunden kanske din mamma börjar inse att hon inte har rätt.
#23 mm. ska försöka komma med i vår. tidigare i höst var alla kurser redan fulla
#17 Då låter det som om han är osäker, om du berättar i vilket område du bor i Sverige kanske folk kan rekommendera olika personer som kan hjälpa er?
Du kan gå med i SHU (svensk hundungdom), det är ganska billigt o de har en hel del olika aktiviteter, du blir oxå automatiskt medlem i SBK o SKK.
Tills du kommer med på kurs eller går på öppna träningar på SBK så skall du inte ta något ansvar alls för hunden, mer än att rasta/kissa den. Du har inte valt hunden, det har din mamma gjort, det är hennes ansvar att ta hand om sin hund.
Du skall absolut inte behöva vara rädd i ditt eget hem för hennes hund.
#26 jag ska kolla på det.