Färskfoder kostnad
Hej börjar ju ladda upp för hund här hemma och för mig är det en självklarhet att ge färskfoder.
Jag funderar på VoH.
Min hund kommer väga runt 25 kg som vuxen, hur mycket kommer maten då kosta ungefär per månad?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Räkna bara ut hur mycket hunden ska ha om dagen. Olika beroende på hur aktivt hunden är och sedan räknar du var de blir på 31 dagar.
25 x 0,02 = 0,5
Alltså ska din hund i utgångsläge ha 500gram, sedan är det ju individuellt. Vissa mår bättre av 1,5% och andra måste ha 3-4% för att hålla hullet. Det beror på aktivitetsnivå och individen hur den tar upp maten och vad den har för grundbehov osv.
Men 500 gram om dagen (15kg i månaden). En korv VoH kostar ungefär 17-18:-/500gram. Och om man multiplicerar det med 30 så får man månadskostnaden: 510-540:-/mån. Sen kan det ju hända att priset variera mellan butiker, eller att det finns möjlighet att få tag i mängdrabatt osv. Tex finns det dom som kan köpa stora 5kg-korvar för ca 150:-, och kan du göra det så skulle din månadskostnad hamna på ca 450:-/mån.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Förstår inte alls hur jag ska räkna ut :s
Men om hunden väger 14 kg då?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hunden ska få 2% av den vuxna vikten i foder. Så ska hunden väga 14 kg som vuxen så räknar du ut hur mycket hen ska ha såhär= 14 x 0,02 vilket blir = 0,28kg = 280 gram VoH om dagen.
Förstår du principen då? :)
Ja nu förstår jag! Tack 😃
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund