Priser ang. Kastrering
Jag undrar hur mycket ni gav för era kastreringar på hanhundar?
Ska kastrera min 30kgs hane, och tänkte kolla ifall någon vet någon veterinär med humana priser här i stockholm eller i närheten utav stockholm?
www.dkfc.se > Operation > Kastration
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Här kostar en kastrering på hanhund ungefär 1500kr. 4000kr för en kastrering skulle göra mig bankrupt (vår hane väger 50 kg). 
Kan ju också säga att dom stora Djursjukhusen brukar ta fruktasvärda överpriser, t.ex. Albano, Bagarmossen och Södra djusjukhuset. Kolla på dom lite mindre klinikerna.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Här i västernorrland kostar en kastrering 4.500 :-

I jämtland kostar en kastrering 5000 kr för en hanhund. Ringde däremot runt eftersom vi ofta åker utanför länet, och som billigast hittade vi kastrering för 2000.
Vi hade funderingar på att kastrera båda hanhundarna eftersom dom helt plötsligt inte funkar ihop. Och då hade det ju lönat sig att åka 20 mil och betala 4000 för hundarna tillsammans, istället för 10 000 hemma. Det är ju ganska stor skillnad.
Men nu har vi gett båda hanhundarna suprelorin och hoppas att dom ska lugna ner sig så vi kan få dom att fungera ihop igen..
Som tur är så kan svärföräldrarna ha ena hanhunden så länge!

jag betal 1500kr för min hanhund en jart på 6kg men tror att vår vet tar i princip samma för alla kanske någon hundring mer för att de behövs mer sövmedel… norr om sthlm ca 12mil.
Vilka priser det finns O_O. Blir ju helt chockad över vad bara en kastrering på hund kostar hos vissa veterinärer. Katter är ju billigare och dem är oftast svårare att söva då dem är så sega, i varje fall våra. 
#6 vart i jämtland var det billigast? Har en kompis som ska kastrera sin hanhund, så tänkte att jag kan tipsa henne:)

#9 Som jag skrev, så kostar det 5000 överallt jag ringde här i jämtland.
Men nu när jag sitter och skriver så kom jag på att Maria Edler på Frösön tog omkring 3000 för en kastrering. Hon är väldigt omtyckt. Men det var billigare hos henne eftersom hon gör allt själv. Så man måste vara med när hunden somnar, vaknar och sedan ta med den hem…
Distriktsvetrinärerna och djursjukhuset mfl tog alla omkring 5000.
Men åker man däremot utanför jämtland, till Åsele så låg priset på omkring 2000, i lycksele med=)
Har man som sagt 2 hundar så sparar man ganska mycket pengar på att åka till Åsele, det är 22 mil från Östersund..
i karlskoga kostar hanhund 2500-3000 kr
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
# Tack! Ja, hon har jag också hört ska vara bra!:)
Luleå, privat veterinär 1500:-
ja jösses vilka priser.. min katt kostade 580 att knipa bollarna av… jag VET att detta handlar om hundar, men borde ändå inte vara så stor skillnad….

Man kan undra varför det är så enorm prisskillnad beroende på klinik och stad? ;o
Intressant tråd! Jag har en hanhund på 4 kg som jag skulle vilja kastrera. Någon i Uppsala som ringt runt och hört vad de olika tar för det här?
Ang. varför det är relativt billigt att knipsa bollarna av en katt tror jag beror på att det är ett sådant "rutiningrepp". Distriktsveterinärerna härikring kastrerar hankatter lite på löpande band. Gissningsvis så hålls väl även priset nere så att fler ska kastrera sina katter för att minska alla mer eller mindre oönskade kattungar. Hundar har ju en helt annan status i samhället än katter.

#5 Jag bor också i västernorrland och när jag ringde runt så var den dyrast 6700kr och den billigaste 2800kr.

Här i Katrineholm tog dom 2500 kr för en hund på 8 kg, men det var några år sedan.
någon som vet vad vetrinären i Fjugesta området tar??? hört hon ska vara jätte bra
spirit of godness spirits of light. protect us from all plight
#20 Det bästa är nog om du ringer och frågar den veterinären, beror ju helt på vilken storlek din hund har.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#21 jo men tänkte kolla om någon här inne visste=)
spirit of godness spirits of light. protect us from all plight
Sorry för OT, men någon som sett att TS fått över 200 "bra inlägg"? Eller är det bara min dator som det är något konstigt med?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
En kastrering går väl på försäkringen så du bör komma undan med självrisken. Hoppas han mår bättre snart
minavitas.wix.com/kennel
Äh, gammal tråd jue…..
minavitas.wix.com/kennel
Kastrering eller andra profylaktiska åtgärder går dessvärre inte på försäkringen (som t.ex kastrering, vaccinering, kloklippning, tandsten etc) eftersom de räknas som vanligt "underhåll" (precis som att årlig service på bilen ej går på bilförsäkringen eller ett snyggare kylskåp ej går på hemförsäkringen).
Intressant..men någon som kastrerat när ena pungkulan inte ramlat ner? Vi fick betala 12000 för det i gbg..
Priset för kastration av kryptorkid hane varierar dels avhängigt av om den ena kulan ligger i ljumsken eller buken samt vilken klinik man gör det på. Bukingrepp är alltid mer komplicerade och därmed dyrare. Där jag jobbar tar vi runt 4000 för kastration av kryptorkid hane med kulan i ljumsken och runt 6000 om den ligger i buken.
#26 Klart det går på försäkringen, att hunden blir sjuk o måste kastrerar är ju inget man kan räkna med….
minavitas.wix.com/kennel
#29 Ja om man kastrerar av medicinska skäl så täcks det av försäkringen, men så vitt jag ser så är det inte kastrering i behandlingssyfte som diskuteras utan kastrering i profylaktiskt syfte och därmed täcks det ej av försäkringen (jag skrev även just Kastrering eller andra profylaktiska åtgärder går dessvärre inte på försäkringen).
#30 Tolkade det som att du menade att kastrering och profylaktiska åtgärder får man bekosta själv. Kastrera för skojs skull känns ju ganska omödödigt så om man kastrerar "bara för att" får man ju skylla sig lite själv om man får betala x- tusen kronor
minavitas.wix.com/kennel
#31 Ja, du tolkade det helt rätt, kastrering är en profylaktisk åtgärd om det inte finns medicinska skäl bakom, och ersätts därför inte. Jag har själv kastrerat min tik "bara för att" eller "för skojs skull" som du så fint uttrycker det. Detta eftersom jag inte vill riskera en pyometra samt minska risken för juvertumörer (båda två saker som är skrämmande vanligt)- för skojs skull och bara för att ;) Och den bekostade jag gladeligen själv och har inga som helst klagomål på priset :D
Den enda som vinner på en profylaktisk kastrering är veterinären (och kliniken) som utför ingreppet. Jag i min lilla naiva värld trodde att folk visste bättre nu för tiden.
minavitas.wix.com/kennel
#33 Nja, faktum är att man som veterinär inte tjänar många kronor på en profylaktiskt kastrering eftersom ingreppet är så subventionerat det går. Ett bukingrepp kräver ganska så lång narkos vilket kostar ganska så många tusenlappar (narkos för en halvtimme, vilket sällan räcker för en normalstor tik kostar ca 2000 - 3000 kr vanligtvis, oftast behöver de ligga närmare en timme om inte mer vilket ger en narkoskostnad på 4000-6000 kr, sedan har vi själva operationen som kräver minst en veterinär som opererar och en djursjukvårdare som övervakar narkosen, sedan har vi stationärvård minst över dagen, dropp, injektioner, krage, recept på smärtlindring eventuell stygntagning, recept osv osv förutom övrig personal som också tas i anspråk, receptionist för tidbokning, någon som ser till att det finns autoklaverade operationsredskap, ren operationssal, någon som övervakar djuret på uppvak, tar ut det och rastar, lämnar hem det med hemgångsråd till matte eller husse, osv. Så nej, kliniker blir inte rika på vanliga kastrationer, vad man däremot kan tjäna pengar på är akutkastrationer pga pyometra som oftast kostar runt en 20.000 - 30.000 kr att utför eller juvertumörsoperationer som lätt kostar 15.000-20.000 kr per gång och oftast behöver hunden opereras flera gånger eftersom tumörerna kommer tillbaka.
Och att kalla mig naiv var nog något av det mest naiva jag har läst på ett bra tag, men jag tror inte det spelar någon roll om jag talar om för dig varför jag inte är naiv och varför jag vet exakt vad jag gör och vilka välgrundade beslut jag fattar gällande mina hundars välmående :D