Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9851 ggr
[Daniela1983]
4

Något med bakbenet

Min hund har vid två tillfällen när vi gått ute skrikit till av smärta och sedan inte velat stödja på ena bakbenet. Efter en halv minut stödjer han men haltar och efter någon minut så går han som vanligt tycker jag. Jag blir ju lite fundersam och undrar vad som händer. Det hände ju senast igår och jag såg inget han kunde skadat sig på på asfalten där han började skrika, tycker inte trampdynan ser skadad ut heller.

Tankar, erfarenheter?

linn8
0

Har du kollat om han har något mellan trampdynorna? Eller kanske han har knä problem?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Cocomo]
0

Min hund gjorde så också för länge sen och då var det för han hade slipat ner klon på ena baktassen så pulpan hade kommit fram. Då hade vi precis klippt klorna på honom innan vi gick ut.

[Daniela1983]
0

Jag är förkrossad…:( liknande sak hände ute IGEN, fast utan något skrik. Och sedan dess sitter han med det bakbenet utåt, dvs åt sidan. :(

Har de ont vid patella? Kan det åtgärdas om det är milt?

[Cocomo]
2

Det bästa är ju att ringa en veterinär så ni kan komma in och kolla vad det är som spökar!

Aristarcos
4

Håller med, veterinären nästa för utredning…låter som något problem med benet..han kanske tom behöver smärtstillande…

[Forest]
0

Vad är det för ras? Patella har jag inte hört någon hund skrika till om har dok bara träffat 2 med detta som jag vet om. Jag skulle rek att du ringer  till veterinären på måndag för att få en tid så dom gör en ordentlig koll på hunden varför den haltar till  och från, det låter inte normalt. Kan vara något med tassen med behöver inte vara i benet eller höften.

Hiro
0

Exakt samma sak hände norrbottenspetsen, vi ger glyco flex och sedan vi började med det är hon som normalt igen (9 år gammal, fick det då hon var 7-8 år)

[Daniela1983]
0

#1 kunde inte se nÅgot på tassarna tyvärr. #7 berätta mer. Gav ni det istället för ett veterinärbesök eller var hunden kollad o de rekommenderade preparatet? Var det sorten med en trea efter o tuggtabletter som ni ger er hund? Hur länge räcker en sån förp på dryga 400 kr till en liten hund,10 kg?

Hiro
2

#8 Tinja fick en vedkalabbe på ryggen då hon var cirka två år gammal. Hon skrek ting och var allmänt stel till dagen därpå och hon verkade bra så vi for inte till veterinären (vi var också bortresta)

Jag och Tinja tränade balans en dag då hon ramlade ner och landade konstigt hon skrek och lyfte upp vänster bakben en stund och sedan testade hon att stödja på det och då det var ok så blev hon misstänksam en stund innan hon slutligen blev som vanligt. Första dagarna så hände det ca 2 ggr/dag om jag minns rätt och efter en vecka så lyfte hon bara benet och stod stilla en stund då hon fick ont. Det var på sommaren och på mitt årliga besök hos min släkting som är hundinstruktör så berättade jag vad som hade hänt och då berättade hon om Glyco Flex att en hund som hon hade på kurs hade blivit gammal och stel och då hade denna hund fått det och var som en ny hund igen.

Vi köpte en påse och gav en hel bit till Tinja och vi märkte att hennes humör och energi ökade markant bara efter några dagar och hon hade tvekat att hoppa in i bilen tidigare men nu var det samma fart både ut och in.

Vi var alltså aldrig till någon veterinär men hade det inte blivit bättre så hade vi åkt och kollat det, hon har en knöl på ryggraden så vi tror att den trycker på någon nerv eller något sådant men hon har inte ont och är glad som hon alltid varit.

Tinja väger ca 10-12kg och hon får halva bitar då hon är storlek "liten" och det är ca 30 i en påse så det räcker i ca två månader. Hon får dessa: https://www.google.se/search?q=glyco+flex&safe=off&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=YMF2UseiEquO7QanuIDQDQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1360&bih=696#facrc=_&imgdii=_&imgrc=P8zDCRGGf-uTqM%3A%3BQxvoEBpB9U9FBM%3Bhttp%253A%252F%252Fvetzoo.se%252Fimages%252Fproducts%252Fmid%252Fglyco-flex-iii-tuggbitar-1op6QA.png%3Bhttp%253A%252F%252Fvetzoo.se%252Fglyco-flex-iii-tuggbitar%3B300%3B300

(Här kostar påsarna ca 300kr)

russin
1

Absolut kan dom skrika om knäskålen hoppar ur led - det gör ont och hundar är individer och vissa visar smärta tydligare än andra.

[Daniela1983]
1

# 9 just ja.. tack för att du tagit dig tiden till ett långt utförligt svar. Nu tar jag ut saker i förskott om att man kanske kommer behöva preparatet, men jag googlade fram igår att glyco flex lll innehåller vindruveextrakt, vilket kan ge njursvikt till hundar. :s Det låter inte bra.

# 10 :(

Djurälskaren87
2

Men visar din hund tecken på smärta så ring veterinär???

Aristarcos
0

#11 har du inte ringt din veterinär ännu, det är inget att dra  ut på..

[Daniela1983]
0

Jag frågade faktiskt efter en lämplig veterinär på forumet men fick få svar. Lugn han ska till veterinär så snart jag vet hur mycket jag kan och inte kan lägga på det här. Och vad jag ska göra med hela situationen, om det nu är illa.

Djurälskaren87
4

14# du fick ju svar att åk varsomhelst förutom ja så var de något ställe jag ej minns nu men det står i din tråd. Har din hund ont så dra inte ut på tiden. De var ju över en dag sen detta hände så du har kunnat kolla upp dessa saker innan dess. Man kan inte sitta o vänta på bra/mer svar från ett forum utan svarar ingen googla eller fråga dig runt på annat sätt efter en bra veterinär eller iallafall ring en veterinär och kolla. Tycker hemskt synd om hunden som verkar ha väldigt ont att inte få hjälp och nej jag är inte lugn för tycker det är under all kritik att sitt och dra ut på saker och låta dagarna gå! Först innan du börjar tänka på kostnader måste du ju veta vad detta är och det gör du via veterinär!

[Daniela1983]
0

# 15 Svaret rör mig inte i ryggen.

Maja2
5

#14 ska du ta hunden till veterinär först när du räknat ut hur mycket du kan lägga ut på veterinärkostnader?  Du må ursäkta, men att skriva så på ett hundforum, leder inte till positiv respons är jag rädd. 

Du beskriver att din hund har ont, du vet inte varför. Att besöka veterinär borde vara det första du gör. Ja, veterinärbesök kostar, men det borde alla djurägare vara  medvetna om att det gör. 

Hoppas det går bra med din hund!

Karmatarerskanise
2

#14 Men kära nån …. det är något man som djurägare har koll på INNAN det händer något. Ska din hund behöva lida för att du kanske inte har råd?

[TeamGolden]
2

Ta det lugnt alla! 
Det är sant som det är sagt att skriver man nått om foder eller vet besök där hundmänniskor kan se blir det liv i luckan. 

Känt till liknande problem och då var det en nerv som var i kläm på hunden i fråga. 

Kom ihåg ts att din hunds välvårnad kommer först, har du inte råd att åka in så kanske kan du låna av nån släkting? Testa ring och rådfråga en vet också det kostar inget så vitt jag vet. 

Hoppas ni hittar felet på lillen så h*n kan bli behandlad och ni kan få ro igen :)🌺

Maja2
1

#19 Vi tar det väl rätt så lugnt allihop :)  Att vi är några som ifrågasätter uttalandet om att ts först ska kolla om hen har råd att besöka vet. är väl rätt så normalt och sunt?

Visst, det kan vara något som inte alls är något som hunden lider av. Hoppas det, för hundens skull.

LinaK
1

#19 Men i detta fall är det väl inte konstigt att folk reagerar då det handlar om en sjuk hund som verkar ha ont? Då är det klart att man rekommenderar att personen snarast tar hunden till veterinär.

Hoppas du kontaktat en veterinär nu TS, och lycka till med hunden! Hoppas det löser sig 👍

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Djurälskaren87
0

jag tycker bara att det har gått ett par dagar nu och inget verkar ha hänt? varken ringt veterinär eller något sådant, och du skapade ju en tråd här inne för du upptäckte att något var fel på din hund? ändå tar du ju inte råden speciellt om hjärtat då du ännu ej har varit hos veterinären!

kalindas
2

Jag hoppas som flera att du åkt till veterinären med din hund! Att "räkna om man har råd" finns inte i min värld. Har hunden ont så åker man in så enkelt är det!

Jag har själv en hund som jag senaste tiden lagt ut minst 5000 kr på (då inte inräknat allt som försäkringsbolaget lagt ut). Då var ändå min veterinär "snäll" och lät mig slippa betala 2500 kr för självrisken på en av operationerna som gjorts på honom.
Under denna tid har jag även fått avliva en katt 1000 kr och behandlat en katt för UVI 1400 kr.
I denna ekvation lever jag även på existensminimum och ska vara glad om jag har 1000 kr över till mat till mig själv.
Men ärligt så bryr jag mig inte om det, för har jag skaffat djur så ska de ha den bästa vården oavsett min ekonomi!
Kan jag inte betala för mina djur, då får jag se till att någon som kan betala för dem tar hand om dem!

En hund som haltar så som din gör kan mycket väl ha en allvarlig knäskada eller någon sena som gått av eller är på väg att gå av. Sånt väntar man inte med mer än max ett par dagar. Har hunden väldigt ont åker man in direkt!
De flesta kliniker har numera möjlighet att ordna så man kan få kredit om man inte kan betala allt direkt.

/Elisa

Djurälskaren87
0

23# håller fullkomligt med! Stackars hund tycker jag!!!!