Försäkring - Folksam
Hejsan! Detta kommer bli långt så tack alla ni som orkar läsa! :)
Nu är det såhär att det känns som om jag ligger/kommer ligga i en liten tvist med försäkringsbolaget Folksam och jag behöver er hjälp för att reda ut lite saker då jag tyvärr inte är så insatt i detta.
Min Storpudel Dafne har ett ryggfel som gör att vid tuffa ansträngningar så får hon väldigt ont och får äta Metacam. Hon är röntgad och ryggraden går liksom nedåt i en böj, alltså inte rak (inte hela utan en bit). Känner man och trycker på hennes rygg, både vanligtvis och massage så just på ryggen så blir hon väldigt koncentrerad och tittar bakåt - alltså hon gillar det inte, ev ont av det.
Varje år när mitt gymnasium börjar på nytt så måste man ha friskhetsintyg på hunden och min veterinär gick ju igenom Dafne och skrev på intyget att hon ömmar i ryggen och får då inte utsättas för större ansträngningar, så jag har en massa papper på detta.
Vi har fått lägga våran agility plan i soptunnan då hennes rygg inte klarar av detta. Jag har byggt upp hennes muskler runt omkring och hon har inte fått mer ont iallafall, men skulle det bli värre så är det ju inget lätt ställe att operera..
Nu till saken! Jag får ju förlorad användarbarhet utav denna tösen och har pratat med min veterinär för några månader sedan om detta och vi skickade in en anmälan till hennes försäkringsbolag - Folksam, både jag och min veterinär har skrivit.
Nu precis ringde en kvinna därifrån och först frågade om min hund var avlivad? Ehm nej, hon ligger livs levande bredvid mig! Sedan så börjar hon prata på om delersättning? och frågade om det. Jag sa att jag ville ha för förlorad användarbarhet, att min veterinär sa att det var det som var bäst att söka i det här tillfället. Då blir hon lite sån och säger återigen delersättning. Betyder detta samma? Glömde fråga henne!
Sedan så började hon säga att hon kollat upp henne på hunddata och att hon inte har några meriter i något, vilket enligt henne är något dom måste ha. Jag har en tävlingsbok till henne i agility, vi hann tävla en gång men hon blev diskad så inget är ju i skrivet i boken. Mer hann vi inte tävla pga ryggen men vi hade planer.
Jag frågade om man inte kunde får ersättning ifall hunden inte var aktiv inom någon sport, typ en familjehund som, i mitt fall, ibland inte kan hoppa upp i soffor, knappt gå på promenad, men nej, det kunde man inte!
Så hon skulle skicka ett svarskuvert där jag sedan skulle skicka in hennes tävlingsbok ev något mer, får se och sedan skulle de titta på det igen.
Vad säger ni om detta? Har jag rätt till ersättning, kanske en annan än användarbarhet? Jag har som sagt tyvärr noll koll så kom med det ni vet! Allt uppskattas! :)
Jag tror tyvärr inte att du har rätt att få någon ersättning för förlorad användbarhet om hunden inte är meriterad, dessutom tror jag även det spelar in i vad hunden är meriterad inom, agility räknas ju inte som en bruksgren.
"Vid förlorad bruksegenskap ska dokumenterade
meriter i bruksaktiviteter kunna visas,
alternativt kunna styrkas att hund kontinuerligt
använts i jakt eller tjänstehundsarbete.
Förlusten ska kunna styrkas genom veterinärintyg."
(http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/1.70065 under hund och katt vilkor)
Antar att ni redan kollat med uppfödaren om ni kan få ersättning där? Förutsatt att skadan var medfödd då och räknas som ett dolt felt (då kan ni kräva uppfödaren på ersättning även om denne inte har en dolda fel försäkring, enligt konsumentköplagen).
#1 Okej så det finns ingen annan man kan försöka med heller då än användbarhet? :/
Ja, men det är det dumma att vi inte har samma bolag som när hon var hos uppfödaren så därför min veterinär tyckte att vi skulle söka detta istället..
Nej jag tror inte du kan få ersättning, då hunden inte visat sig vara "användbar" på något sätt såsom meriter, avel osv. Tråkigt, men så är nog fallet.
#3 Och det finns ingen annan man kan söka förutom användbarhet?
#2 fast att du och uppfödaren har olika bolag spelar ingen roll vad gäller dolda fel. Dolda fel är en försäkringen uppfödaren har för att slippa betala ut ersättning ur egen ficka om något som denne bör ersätta drabbar en valp. Så även om denne inte har dolda fel försäkring kan du ändå kräva ersättning, skillnaden blir att du får den direkt från uppfödaren och inte genom ett försäkringsbolag. Inom rimliga gränser såklart och man måste kunna visa på att detta är ett så kallat dolt fel, som fanns redan när du köpte "varan" (hundar räknas som varor och går under konsumentköplagen, där man har rätt att reklamera varor som är "skadade" vid införskaffandet bland annat).
#5 Jaha! Det var något nytt! Jag har fattat det som att det blir krångel när man byter bolag och att därför ska man helst i byta.
Hon har en dolda fel försäkring, dock la vi ju det på hyllan eftersom det sades att det blev krångel och förmodligen ingen ersättning så nu har hon ju hunnit fylla 3 år..
Det är bättre att ha kvar hunden veterinärvårds- och livförsäkrad som nu än att ta ut ersättning för förlorad användbarhet ur livförsäkringen! Tar man ut för förlorad användbarhet kan man inte ha hunden livförsäkrad längre och dessutom får man inte ett öre i ersättning för kommande veterinärvård, medicin, rehab som har med ryggen att göra! De summorna kan vida överstiga det man skulle få ut i ersättning nu.
Det är MYCKET bättre att ha hunden fullt veterinärvårdsförsäkrad så länge det går och sedan också kunna få ut full liversättning om ryggproblemen skulle bli så svåra att tiken måste avlivas.
Läs igenom den punkt i villkoren som gäller i det här fallet:
"Ersättning för förlorad bruksegenskap betalas från livförsäkringen motsvarande det livförsäkringsbelopp som framgår av ditt försäkringsbesked, dock högst med marknadsvärdet – se närmare under punkt 5 i villkoret. Livförsäkringen upphör därefter att gälla.
Vid ersättning kvarstår veterinärvårdsförsäkringen med undantag för den skada eller sjukdom som är orsaken till den förlorade bruksegenskapen.
Vid förlorad bruksegenskap ska dokumenterade meriter i bruksaktiviteter kunna visas, alternativt kunna styrkas att hund kontinuerligt använts i jakt eller tjänstehundsarbete. Förlusten ska kunna styrkas genom veterinärintyg"
#6 Man har ju tyvärr inte hela hundens liv på sig att kräva ersättning, men eftersom hunden vad jag förstår haft dessa problem länge så har ni ju alltid journalkopior och kvitton som visar att "felet" visade sig innan 3 års ålder. Men ni bör nog få veterinärens hjälp att skriva ett intyg på att detta är något som är medfött, sen tycker jag att ni kan slå SKK en signal, de har ju både avelsavdelning och juridisk rådgivning etc. som man kan ringa och prata med, så där borde ni verkligen kunna få hjälp och svar på om ni skulle kunna kräva ersättning.
Här finns lite mer att läsa hos SKK : http://www.skk.se/uppfodning/regler-policys-och-lagar/
Om du är medlem i SKK kan du få juridisk rådgivning här:
Medan jag skrev ovanstående såg jag att det hann skrivas om det var bra att ha samma försäkringsbolag som uppfödaren har doldafelförsäkringen i eller inte. Det borde inte ha någon betydels men tyvärr kan det
vara så att bolagen anser olika om vad som är ett "dolt fel" eller inte.
Som valpköpare kan man hamna i ett läge där det egna bolaget anser att det är ett dolt fel , som uppfödarens bolag ska stå för. Men uppfödarens bolag kan anse att det INTE är ett dolt fel och därför ska det betalas av hundens egen försäkring i det andra bolaget.
Den som då hamnar i kläm är hundägaren som kan få stå för hela kalaset själv ur egen ficka.
#8 . Det kan nog bli svårt att få en veterinär att intyga att ryggfelet beror på en medfödd missbildning eller att det har uppkommit/påbörjats innan veterinärbesiktningen inför försäljning. .
#11 Det beror helt på, har hon en missbildning i ryggraden så är ju detta mest troligt något som är medfött, men som inte visat sig till besiktningen, och därmed bör det anses som ett dolt fel. Förutsättningen då för att kunna få ersättning är att hon besiktigades Ua. på valpbesiktningen. Optimalt vore om problemet hann visa sig innan 6 månaders ålder, men det kan gå att få ut ersättning ändå. Men det är köparen som har bevisbördan och behöver dessutom ett veterinärintyg som konstaterar att detta är ett medfött fel som orsakar hunden problem.
Jag tackar för era svar! Har lite att läsa och fundera över nu.. Kvinnan på bolaget skulle ju skicka ett svarskuvert som vi ska skicka in lite saker med så jag börjar där och får se efter vad dom har att säga, annars kanske jag borde se över det med dolda fel igen!