Promenader
Hur ska jag få valpen att tycka det är kul och gå ut? Varje gång jag sätter på mig springer hon in i vardagsrummet och sitter där, går jag dit för och sätta på kopplet springer hon iväg istället. vill inte alls ut.
Men när vi väl är ute går det väl okej, hon följer efter men är vaksam, har koll på allt och allting och börjar gärna skälla när hon ser folk kommer. Så hur går jag till?
Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget
Medarbetare på Sorg ifokus
Min hund är precis lika dan. Men hon är ju 8 veckor. Prova ge henne godis när hon är duktig och lyssnar. Hitta på lekar på vägen ut så tror jag att det blir roligare för henne
Åh hon är ju bara valpen xD Såklart saker är läskiga. Håll dig på en och samma plats i början sen utöka och gå till nya ställen och ta det i hennes takt och beröm henne för varje steg hon tar så ska du se att hon börjar lita på dig samt så stärks hennes självförtroende.
När min skrutt var valp var vi enbart på baksidan i några veckor.. sedan gick vi lite längre, lite längre osv. Hon fick följa med till djuraffären och till affären osv. Och jag berömde för varje steg hon tog och till slut fann hon världen rätt intressant.
Tack :-) Min första hund så man blir ju lite tveksam, men då är det bara och fortsätta med det jag gör, Bär henne alltid ut till samma gräsmatta, men aldrig belönat när hon går, men det ska jag börja med! 🙂
#3 Första hunden, det är både mysigt och läskigt :) Min skrutt är också första hunden jag nånsin ägt så det tog ett tag innan jag kom in i det hela.
Ja, börja belöna! Alla BRA beteenden ska du berömma, man ska aldrig vara försiktigt med beröm vid bra tillfällen ;) Det kan bara stärka ens hund! Om hon är feg för vattenpölar? Beröm och ge godis när hon passerar en vattenpöl. Folk säger att man inte ska berömma en rädd hund men jag säger tvärtom. Jag berömmer min skrutt även om hon är rädd… hon var rädd för motorcyklar-ljudet förut så jag berömde henne så fort jag hörde ljudet och ÄVEN om hon kröp ihop (bara hon gick framåt).. jag sa typ ''Åh så fin du är, vad duktig du är! BRA MOLLY!'' … det stärkte henne enormt :) Om hon däremot stod stilla och var rädd så berömde jag inte, bara om hon gick och genomled det liksom. Jag vill ju få henne att kunna genomlida ett skrämmande ljud.. jag vill inte få henne att kura ihop sig och inte våga gå liksom :)
Så belöna alla framsteg, allt bra din hund gör. Du vill ju få en självsäker hund som vågar ta för sig lite :) Men beröm i rätt tillfälle liksom.. du ska t.ex inte berömma om hon går framåt OCH skäller ut människor/hundar. Du ska berömma så fort du ser att du ska passera en människa/hund och din valp är tyst. Du ska se tillfället före henne liksom :)
Min skrutt gillar att varna när nån kommit innanför dörren så när jag hinner höra att nån kommit innan henne så ber jag henne stanna och så berömmer jag henne som bara den så länge hon är tyst :) Det funkar!
Hoppas du förstår hur jag menar? :P hahaha. Rätt beteende ska belönas, så fort som bara den!
Förstår vad du menar, Tack för tipsen, man läser på mycket, men när man väl fått valpen så glöms det mesta bort.. 😛 Då är det bara och jobba vidare för att få en så självsäker vovve som möjligt 🙂
#5 Jag tycker man ska läsa lite grundläggande innan man får valpen.. göra lite sökningar på rasen, mentaliteten osv. För det man läser stämmer sällan med verkligheten förrän man lär känna sin hund :) Jag läste bara på om rasen, vad man ska tänka på osv innan jag fick hem min hund.. sedan insåg jag att jag inte kommer så långt på vad jag läst om jag inte lär känna min hund och EFTER DET så kan jag låna böcker om saker jag undrar över eller så :)