Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1782 ggr
Wezza
1

Aktivering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite frågor till alla hundägare där ute :)

Vad har ni för ras/raser?

Hur gammal är den/dom?

Hur många timmar går ni ut om dagen?

Hur många gånger går ni ut om dagen?

Vad gör ni på promenaderna?

Hur aktiverar du den/dom utöver promenader? 

Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna?

Hoppas ni vill svara🙂

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[Teddies matte]
0

Vad har ni för ras/raser? Lagotto

Hur gammal är den/dom? 3

Hur många timmar går ni ut om dagen? Ett par timmar om dagen

Hur många gånger går ni ut om dagen? Vinterhalvåret, ca 4-6, på sommaren är vi mest ute hela tiden**.
**

Vad gör ni på promenaderna? Går vi promenad så går vi promenad helt enkelt, för att motionera.

Hur aktiverar du den/dom utöver promenader? Agility, lydnad, freestyle, spår.

Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? 15 min - 2 timmar (Då tänker jag på träning i ett sträck)

Pennybus
0

Vad har ni för ras/raser? Australian Shepherd och en Pudel Hur gammal är den/dom? Aussien är ett och ett halvt, pudeln ett. Hur många timmar går ni ut om dagen? 2-3 Hur många gånger går ni ut om dagen? Under vintern typ 3-5 ggr och sommaren går vi ut när vi känner för det Vad gör ni på promenaderna? Lite lydnad, fotgående och bara gå och lukta på saker Hur aktiverar du den/dom utöver promenader? Spår, lydnad, freestyle, frisbee och skogsagility Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? Varierar, sammanlagt 1-4 timmar, beroende på väder, ork och lust.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Ruzicka
0

Vad har ni för ras/raser? Jag har en Welsh Corgi Cardigan. 

Hur gammal är den/dom? Nelson är 7 månader gammal. 

Hur många timmar går ni ut om dagen? Ungefär 5 timmar om dagen. Men jag jobbar bara två timmar om dagen just nu, när jag brjar jobba mer är jag rädd att jag inte hinner ta ut honom lika mycket. 

Hur många gånger går ni ut om dagen? 5 till 6 gånger om dagen. 

Vad gör ni på promenaderna? Vi går. Mest strosar vi långsamt. Jag tycker om vatten, så vi går ofta förbi de små vattendragen här och leker lite i dem. Vi har också en hundrastgård i närheten som vi ofta går till. På senare tid har vi också använt naturen som hinder att hoppa över/stå på/gå genom. Vi passar även på att miljö- och passivitetsträna, och åker ungefär en gång i veckan till stan eller tittar på en hundtävling eller något annat "konstigt", bara för att sitta stilla och titta på det. 

Hur aktiverar du den/dom utöver promenader? Ännu gör vi inte så mycket. Jag gömmer godis i vardagsrummet rätt ofta, och tränar ibland lite trick.

Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? Inte många. Max en halv timme om dagen. Vi har planer på att tävla i både det ena och det andra, så när han blir äldre blir det säkert mer. Just nu sover han alla timmar vi inte är utomhus.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[typellisch]
0

**Vad har ni för ras/raser?
**Chinese Crested Hairless

Hur gammal är den/dom?
10 månader.

**Hur många timmar går ni ut om dagen?
**Allt från 30 minuter till 5 timmar.

**Hur många gånger går ni ut om dagen?
**Mellan 4-6 gånger.

**Vad gör ni på promenaderna?
**Promenerar, Molly får nosa lite överallt, slänger ut godis i gräs osv.

**Hur aktiverar du den/dom utöver promenader?
**Tränar trix med eller utan klicker, gömmer godis, aktiveringsleksaker m.m.

**Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna?
**30 minuter oftast.

LostMySelf
0

Chihuahua

Hur gammal är den/dom?

18 månader

Är vädret bra är vi ute jämt och ständigt, är det sämre så är vi mest inne

Morgon och kvällspromenad sen massa korta rundor under dagen

Beror på. Jag geocachar mycket så då är det mycket i skogen så då letar jag cachar medans hunden springer och gör sitt. Blir även mycket spontan träning såsom kontakt, koppelträning och skvallerträning

Träning hemma såsom platsliggning, inkallning, kontakt, koppelträning och klossträning. Gör massvis annat också!

Svårt att svara på..

mingman
0

Australian Shepherd

Hur gammal är den/dom?

6 månader

Cirka 2 h/dag

Fem-sex kanske. Han börjar äntligen fatta grejen med att vara rumsren, så vi behöver inte rusa ut stup i kvarten ännu.

Går runt, nosar, tränar hundmöten, leker lite fotgående, kontaktövningar, balanserar på saker etc.

**

Lite småträning inomhus, men mest tränar vi passivitet och att ta det lugnt.

Varierar väldigt.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Loveradio
0

**Boxer

Hur gammal är den/dom?
2 år

**Varierar

**Hur många gånger går ni ut om dagen?
**2-3

**Gömmer godis i träd, dog parkour (hoppa upp på stenar, bänkar osv), tränar kontakt.

*Lydnad, dragweight, spårar, cyklar, simmar, trickträning, balansövningar*.
**

**Varierar

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

rubyruby1
0

**Sheltie

Hur gammal är den/dom?
8 månader 

**Lite olika

Hur många gånger går ni ut om dagen? 3 i alla fall. När jag jobbar är han ute hela dagarna med dagmatten.

**Går runt och nosar mest. Han har just blivit könsmogen så det är det enda han är intresserad utav just nu. Ibland tar vi ut en boll och leker med den.

**Lydnad, lär honom lite olika tricks och snart ska vi börja träna agility :D

**Lite olika

Hälsningar KimGlad

Cam88
0

Vad har ni för ras/raser? Chihuahua :) Hur gammal är den/dom? 4 månader Hur många timmar går ni ut om dagen? Det är olika :) Hur många gånger går ni ut om dagen? Minst 6 gånger om dagen :) Vad gör ni på promenaderna? Sniffar runder, hälsar på massor av trevliga människor, leker o rullar runder i gräset, leker med katterna på gården :) Hur aktiverar du den/dom utöver promenader? Mycket lek med mjukisdjuren o alla leksaker som finns, aport inomhus ;) Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? Oj det var en svår fråga, skulle tro mellan 4-7 timmar per dag :)

Medarbetare på Chihuahua

vwansander
0

**Lagotto

Hur gammal är den/dom? 
2

Hur många timmar går ni ut om dagen?  ca 2-3 timmar

4-5

**Varierar mellan att bara gå i raskt takt och ignorera alla intryck och sen bryta av genom att te.x. hoppa upp på bänkar, leta godis på marken, balansövning på stockar och stenar m.m.

Brukar bryta av promenaden i 5 min aktiviteter där vi leker och tränar och sen går vi kanske 10-15 min för att sen aktiveras i 5.

Har märkt att detta är mer uttröttande för henne än att gå i 1 timma och sen köra aktiveringspass för sig. 

**Skall komma igång med lydnad och agility.

Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? 1
5 min - 1 timma

[Bolten]
0

Dobermann och en Dalmatiner/schäfer/rottis

Hur gammal är den/dom?

15 Månader och 3 år.

2-3 Timmar drygt.

Vi är iväg varje dag i princip och gör något men utöver träningar och resor så är de nog 4-5 gånger/dag.  

Vanliga promenader gör vi inte något speciellt på egentligen. 

**

Lydnad, agility, spår, sök, skydd, weightpull osv. 

1-6 timmar blir de nog :)

[_annaH]
0

Chinese crested dog hairless och blandras.

Hur gammal är den/dom?
7 månader och 5 år.

Olika, nakenhunden vill inte ut så ofta när det är kallt. Blandisen lite mer men varierar.

Inget jag räknar på. 

Promenerar. 

Låter dom springa fritt i skogen, kasta boll i trädgården, tränar övrigt. 

Vet inte.

Cahira
0

**Dvärgschnauzer Ixxi
Border collie/collie Digger
Border collie/corgi Apache

Hur gammal är den/dom?
Ixxi 9 år
Digger 11 år
Apache 1 år

Hundarna släpps ut vid 9, vi tar en cykeltur på ca 10 minuter kanske, men jag trampar fort så ynglingen får springa av sig, gamlingarna hänger med bra. Ynglingen är ute till runt 19 i en inhägnad och släpps ut då jag ska träna honom eller han ska följa med på nåt. Han vill inte vara inomhus. De andra två är inne och släpps ut för att kissa och springa 2-3 ggr/dag. Hur länge varierar på väder. Ibland hänger BCkorsningarna med då vi kollar korna i kupad terräng. Kl 19 tar jag en till cykeltur eller en promenad om de verkar behöva det men de får så mycket motion vissa dagar att jag vill inte utsätta tassarna för gruset på grusvägen mer än jag behöver. 

Varierar enormt. 

Hundarna är ofta lösa på gården så de lullar runt lite bäst de vill eller hänger med då vi vattnar hästarna, matar katterna, matar nappkalvarna m.m. 

Tricks och godissök på de äldre. Ynglingen jobbar jag lite hårdare med då jag planerar att tävla med honom så småningom. Balans, koordination, positionsarbete, tricks, nosarbete, påbörjad apporteringsträning, och mycket jobb på hans osäkerheter. Misstanke om misshandel i hans förflutna finns så största arbetet är att reparera honom och göra honom en trygg individ.

På en dag? Knappt en. Korta intensiva pass är min melodi. Jag tränar tills jag märker att hunden är trött genom att slarva eller visa tecken på stress. 20-30 minuter är min gräns på längsta passen i regel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

lisa90
0

Cavalier

Hur gammal är den/dom?

Snart 2 år.

Oftast ca 1 1/2 h, nån dag i veckan längre. 

Ca 4-5.   

Promenerar, letar godis, övar en del lydnadsmoment, lägger ut leksaker som han får leta efter. 

**

Just nu mkt inkallningsträning + lydnadsmoment. Även rallylydnad, klickerträning, godis och leksaksletande. Har planer på att komma igång med spår ordentligt och det blir agility till våren.  

Från 5 min till ett par timmar.

Lilllens
0

Vad har ni för ras/raser? - Mops Hur gammal är den/dom? - Blir 3 år om en månad Hur många timmar går ni ut om dagen? - Ja det beror på, men det handlar inte om många timmar. Hur många gånger går ni ut om dagen? - Ca 5-6 gånger Vad gör ni på promenaderna? - Går? Hur aktiverar du den/dom utöver promenader? - Tränar lite lydnad, på vintern sparkar/åker vi skidor, men har planer på att börja med lite allt möjligt. Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? - Väldigt svårt att säga, ibland 10 min ibland en timme.

[Lillmatten]
0

Vad har ni för ras/raser? jaktlabbe

Hur gammal är den/dom? 5 månader

Hur många timmar går ni ut om dagen? ca 1 h kanske?

Vad gör ni på promenaderna? jag brukar ofta gå till närmaste skogen och släppa honom lös så han får busa av sig lite.Så brukar jag slänga ut lite godis som han får leta efter. På vägen hem kör vi koppelträning :)

Hur aktiverar du den/dom utöver promenader?  Jag brukar köra lite trix och har börjat lite smått med apportering och sök.

Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? eftersom han är valp så blir det inte precis flera timmar, vi kör väldigt korta pass men flera gånger/dag

Fialialej
0

**Australian Shepherd/Border Collie

**Hur gammal är den/dom?
**2 år

Två i snitt, kanske. Ibland hela dagen ibland en..

Tre. Morgon, mitt på dagen och på kvällen innan läggdags.

Dogparkour, tränar gå fint, inkallning, osv. Ofta/ibland bara går.

Tränar tricks inne. Aktivitetsleksaker (får frukosten i kong eller gömd i hela lägenheten tillexempel)..

30 min/dag fördelat i fem-min-intervaller utspritt över dagen + spontaninfall av uppgifter (tillexempel hämtar hon saker åt mig, tänder lampan, öppnar dörren osv)

"På natten är alla katter svarta"

Lans
0

Vad har ni för ras/raser? Korthårig vorsteh

Hur gammal är den/dom? 1år

Hur många timmar går ni ut om dagen? 1-3h.

Hur många gånger går ni ut om dagen? 1-3

Vad gör ni på promenaderna? Har henne lös eller i lina så hon får springa 1h/dag. Då kör vi lite inkallning och jag brukar gömma mig och träna kontakt o så.

Hur aktiverar du den/dom utöver promenader? Spår och lydnad just nu. Till vintern blir det drag och tanken är att vi även ska jaga.

Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? ca 1h. 

= 1h springa fritt + 1h aktivering /dag en vanlig vardag (jobbar 4-8h) är så det sett ut just nu. Är jag ledig är vi givetvis ute mer. Det "går" inte att träna eller gå på "vanliga" koppelpromenader om man inte låter henne på springa av sig. Och om man bara låter henne springa o inte använda lilla huvudet, kan hon hitta på lite allt möjligt ;)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Falathrin
0

Vad har ni för ras/raser? Golden Retriever.

Hur gammal är den/dom? Ca 4 år.

Hur många timmar går ni ut om dagen? Det varierar mellan vardagar och helger, men oftast en 45min - 1h promenad och rastas han med ca 15min prommisar några gånger om dagen.

Hur många gånger går ni ut om dagen? Beror på, se ovan.

Vad gör ni på promenaderna? Ofta får han mest gå och nosa, men ofta får han springa löst då han är väldigt duktig på det. På fredagar blir det ofta att vi åker till "Gropen" där vi tränar sök och apport.

Hur aktiverar du den/dom utöver promenader?  Sök, apport, "trickträning".

Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? Ingen aning.

Life is better with dogs.

Haley
0

Schäfer av brukstyp och lhasa apso/yorkshire terriermix.

Hur gammal är den/dom? 

3,5 år och 6,5 år.

2-4 timmar ungefär.

Oftast 4-5 gånger, beroende på hur länge vi är ute.

Schäfern är oftast lös. Lillen oftast kopplad. I övrigt så låter jag de både "vara hund" och strosa runt och lukta och sen kan jag träna lite inkallning och övrig vardagslydnad. Ibland tränar vi lite balans på föremål ute.

Genom spår, sök, uppletande, lydnad, trickträning, freeshaping, åka till stan osv

Per dag? Totalt olika. Allt mellan lite freeshaping på 15 minuter till att åka iväg och ha en heldag med träning.

Rent generellt skulle jag säga att de får göra något ca 3-4 timmar om dagen. Men, vissa dagar är rena vilodagar med endast rastningspromenader och andra dagar är vi borta hela dagar.

Jag försöker även se till att de får aktiveras genom maten de äter. Tex RKB som tar runt 30-60 min att äta.

IngaTrnqvist
0

Vad har ni för ras/raser? Blandras, papillon/schipperke.

Hur gammal är den/dom? 5 år.

Hur många timmar går ni ut om dagen? 30 minuter - 2 h, ibland mer.

Hur många gånger går ni ut om dagen? 3-4ggr.

Vad gör ni på promenaderna? Strosar runt i skogen, kör dogparkour och små sökövningar.

Hur aktiverar du den/dom utöver promenader? Rallylydnad, agility, treibball, tävlingslydnad och trick.

Hur många timmar aktiverar du den/dom utöver promenaderna? 1-3 h