Valpsäkra hemmet
Länge sedan jag hade valp nu.
Hur valpsäkra ni på bästa sätt? Glöms lätt bort mycket när det var länge sedan man hade egen valp.
Tvättmedel och sköljmedel är inlåsta i badrummet i ett skåp.
Rengöringsmedel mm är i städskrubben.
Sladdar gömde så gått det går, annars är det galler för.
Mattor kommer jag ta bort till en början, så det inte händer olyckor på dem
Kommer sätta undan de skor jag är rädd om.
Mer man kan göra?
Valpen kommer till helgen 
(kollat bland artiklarna här redan)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bra inlägg! Jag har tyvärr inga tips men jag får hem min valp till helgen också och behöver valpsäkra hemmet.. :)
Vad är det för valp du får hem? =)
#1 Härligt! 🙂
En papillon/powderpufftik. Du då? 🙂
Åh kan tänka mig att det är en riktig sötnos =)
Jag får hem en sheltiekille 🙂
Men så söt! 🙂
När jag får hem min lillkille ska jag lägga ut en bild på honom så får ni se honom!
#5 Tack! 🙂
👍
Har haft några valpar och har aldrig valpsäkrat någonting. Lämnar aldrig mina valpar ouppmärksammade.
Jo, iof så har jag väl inte finskor lämnade framme, men det har jag aldrig haft ändå då jag har garderob till finare (dyrare) skor. Andra skor får gladeligen stå framme, biter hunden i det får jag ett tillfälle att kommunicera med valpen och visa valpen vad hundar får lov att röra i mitt hem. Har aldrig haft problem, men visst något par skor har väl råkat ryka (dvs hunnit gå sönder lite innan jag hinner fram), men det är sånt man får räkna med när man har valp känner jag.
Vad jag däremot gör är att ladda upp med tuggleksaker/tuggben och mjuka leksaker som är roliga att leka med.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#7 Du verkar inte ha samma syn på vad valpsäkra är som jag har. För är inte alls det jag skrev/menade med inlägget. Men tack ändå! 🙂
Med valpsäkra menar jag inte det du tog upp utan att säkra hemmet från farliga saker, som just t.ex kemikalier mm 🙂 Och handlar då inte om kommunikation mm utan en säkerhetsgrej, för valpens säkerhet.
Självklart kommer hunden inte lämnas obevakat, och den kommer att få lära sig vad den får röra och inte röra. 🙂
#8 Jodå, det förstod jag alldeles utmärkt! Och det var med det i baktanke som jag svarade. Jag har faktiskt aldrig valpsäkrat mitt hem. Finns både sladdar/kablar framme kors och tvärs och har väl någon flaska rengöringsmedel framme på golvet i badrummet. Annars har jag inte massa kemikalier hemma alls. Har aldrig "valpsäkrat". Däremot har jag laddat upp med sådant som är tillåtet för hundar att tugga på. Jag ser långt i förväg om min hund visar intresse för något som han inte får röra (är ju detsamma med möbler, kläder, väggar/kanter osv) och är då där och kommunicerar med min hund och visar vad som är okej att bita i.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 Ok jag fick inte ut det i ditt svar i alla fall 🙂
Ja jag tänker ta bort kemikalerier och annat som inte är bra för valpar/hundar i alla fall, tänker inte chansa 🙂
Så vill ha tips ang det, för jag tänker valpsäkra i alla fall, vågar inte ta risker, även fast vi kommer ha koll på henne 🙂 Dock kan man inte vara 100% med valpen hela tiden samt att valpar är snabba i regel.
Så handlar inte enbart om kommunication heller eller vad som är OK att bita i eller inte.
Och vi kommer att valpsäkra. Känns tryggare, oavsett hur bra kommunicationen är/blir 🙂 Tänker inte riskera någonting.
Valpar är snabba varelser, ibland räcker det inte med kommunikation 😉
Tycker du verkar ha tänkt på mycket Frida, sladdar och borttagning av mattor mm. Som någon annan nämnde så kan det vara bra att ta bort skor och annat som man är rädd om 🙂Gränsa av platser där du inte vill att valpen ska vara på, kompostgaller är guld värt enligt mig 👍Visst har du katt? Har du kommit på nån lösning så att kattlådan ska få vara ifred? Och även katternas mat kan man ju också tänka på.
Vad roligt att valpen kommer i helgen, då måste du uppdatera oss 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#11 Ja de är ju det de små rackarna hehe
Ja jag har tagit bort mina finskor och har slitochslängskorna framme 🙂 Tänkte skaffa ett högre skoställ eller liknande dit valpen inte når de skor jag är mer rädd om.
Kompostgaller har jag gott om som jag använder som hage till kaninerna, samt en annan hage som jag haft till marsvinen, så check!
Japp vi har två katter. Kommer sätta kompostgaller för in till både badrummet och det "lilla rummet" där de står, så kan katterna hoppa över men valpen tar sig inte in. Kattmaten kommer stå uppe på ena bänken i badrummet, men bra att du nämnde det! 🙂
Tur att valpen är liten och inte kommer att bli så stor xD
Giftiga växter för hundar:
http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants?plant_toxicity=toxic-to-dogs
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#13 Synd att länken är på engelska, inte så bra på det tyvärr. Men bra tips! 👍
Våra växter (de få vi har) står i fönsterkarmarna men bra att veta ändå 🙂
Din valp är ju rätt liten så hon kanske inte kommer upp i skafferiet och likande. Det gjorde vår när han var valp och länsade de nedersta hyllorna. 🤪Kolla vad du har i skåp som en hund - eller en katt - kan öppna. Våra katter hjälpte hunden med skåpen. Till exempel in i sopskåpet.
#15 Har "skafferi" i skåp över köksbänken, så har inget i nedre skåpen i köket mer än kastruller och burkar samt sopskåpet då 🙂
Katterna försöker inte ens öppna våra skåp hehe tror inte valpen kommer lyckas heller med de skåpen annars får jag införskaffa barnsäkerhet på dem 😛