snoppdropp - färskfoder
Jag har två frågor, och tänkte slå ihop dem till en tråd.
Jag har en fråga när det gäller snoppdropp. Måste man behandla det? Jag vet ju att man behandlar det hemma med saltlösning, men går det över av sig själv? Vad händer om man inte skulle behandla det?
Min andra fråga gäller färskfoder. Vi har nyss köpt ett färskfoder till vår hund, han har ätit det i en vecka drygt. Hur vet man om färskfodret är gammalt? Det luktar ju fruktansvärt, fast det är inte ovanligt. Vår hund har varit lös i magen i 5 dagar, igår gav jag honom inget färskfoder för att se om han skulle bli bättre i magen, vilket han blev, så jag är rätt säker på att det är färskfodret han blir lös i magen av. Det är inte Nordic, och inte VoH. Det verkar heta "Sund hundmat". Börjar fundera på om det verkligen är så sunt…
Plötsligt byte av diet kan ge diarré:
http://youtu.be/Pn1F7AsmEkw?t=1m43s
(Kolla gärna igenom alla tre delar av hennes video dock)
Det brukar vara max ett par dagar en öppnad och tinad färskfoderförpackning bör användas.
//Lina
#1 Okej ska kolla länken. Men hur länge ger det diarré? Jag vet också att det kan det, men det har gått lite väl lång tid nu. Vi ger honom färskfodret samma dag som vi tinar upp det.
Sundhundmat innehåller väldigt lite kalcium, jag vet inte vilken sort du ger men samtliga sorter innehåller endast brosk (ca 15-20%) vilket inte är tillräckligt kan vara det. För lite kalcium ger löst bajs. Men om det luktar väldigt äckligt så kan det även bero på att maten är skämd.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#3 Vad är skämd mat?
Vi ger han ett rått köttben till frukost, så jag hoppas det väger upp kalciumet.
Typ förstörd. Aha, men då borde det ju räcka. Men prova en annan sort och se om han fortfarande blir lös, då kanske det bara är att han är ovan. Prova då att ge lite färskfoder i taget tillsammans med det gamla fodret tills magen är bra och öka försiktigt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Vad jag förstår så kan förhudskatarr leda till infektion i urinvägarna om det inte behandlas och vill sig illa. Snoppdropp kan bero på A-vitaminbrist, men även kalkbrist kan vara orsaken - eller både och. Tydligen vanligt när hormonerna spökar och kroppen kräver lite extra näring. Eftersom hunden ofta slickar mer än vanligt så flyttas bakterierna runt så då kan det hjälpa att byta vatten ofta och även lägga i några skivor gurka i vattnet så att vattnet blir mer basiskt. Då får bakterierna svårare att överleva i hundens mun.
Jag har tyvärr ingen koll på sund hundmat men det låter inte normalt att din hund varit lös i magen så länge, då är det något tok. Läs på lite mer om märket och säkerställ att hunden får i sig rekommenderad mängd kalk, för annars kan ju bajset bli löst. Annars kanske du får börja om och introducera fodret långsammare. Se bara till så att hunden inte är konstig i magen under alltför lång tid och riskerar att få större magproblem. Lycka till. :)
Om det är förhudskatarr din hund har så behöver man inte behandla det ska gå över av sig självt. Förra gången min hane hade det lät jag det vara. Han slickade extra mycket och tog hand om det själv.
#7 En del hanhundar måste läras att hålla sig rena, det gör man genom att spruta in koksalt under förhuden o massera.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
TS vad menar du med snoppdropp ? Typ gult kleggs som förhudskatarr ?
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#7 Vi har försökt att vänta ut det, men det försvinner inte. Vi försökte skölja snoppen med saltlösning, men då vi inte har någon sån där spruta och försökte med att bara hälla lite över och det krånglade som bara den så vägrade han släppa ut snoppen när vi försökte och misslyckades, han blev även väldigt stressad.
#8 Han slickar mycket, ska man låta honom göra det eller avbryta?
Jag tror helt ärligt det har blivit bättre, för jag har inte sett något snoppdropp på golvet på ett tag, men det luktar fortfarande ibland och det ligger någon droppe på snoppen, så borta är det inte.
#9 Ja, snoppdropp är ett förenklat ord för förhudskatarr :P
De ska väl helst inte hålla på och slicka så försök avbryta och avleda så han inte är där hela tiden.
#10 jag fick rekomendationen av min uppfödare att köpa en såndär"spruta" (utan kanyl förstås xD) och spruta in lite A-fil (rumstemprerad) i förhuden och sedan "massera" så att filen åker runt sen trycka ut allt. Filen gör att PH värdet neutraliseras. Funkade på båda mina hundar :)
#12 Tack för tipset :)
10 10-ml sprutor kan man köpa på vissa apotek
Om du får färskfodret att fungera för er så kommer det troligtvis att upphöra med snopp dropp. Hade problem med det till o från hela tiden när jag gav torrfoder, men det slutade efter att jag bytte till råutfodring. Likaså hade han röda och ibland rinniga ögon, samma där så försvann det när han ätit färskfoder ett tag.
Kanske det är så att just sund hundmat inte fungerar för din hund? Du kanske ska prova en annan sort? Det är ju samma som med torrfoder, alla sorter passar inte alla hundar. Det är ju trots allt lite olika sammansättningar i fodren.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Koksaltslösning är bättre än fil/yogurth etc, Man drar ut förhuden o så sprutar man in innanför, sen måste man massera att tag eftersom där finns fickor o hudveck. Det är bra att hunden slickar efter att man är klar o det rinner ut, då lär sig hunden att hålla sig själv ren. Naturligtvis är det inte bra om den slickar sig så maniskt att snoppen blir irriterad.
#16 Varför är det bättre ? 🙂 Det är ju naturliga bakterier i A-fil som gör att det blir bra. Jag gjorde på samma sätt som du beskrev, med koksaltlösning, det funkade inte för mina hundar ( men kanske funkar för någon annan?). Gjorde sen samma sak med fil, och det blev bra på ett par dagar :)
#17 A-fil är inte bakteriedödande, att tillföra mjölksyrebakterier kommer inte ge något resultat så länge det fortfarande är en infektion. Behandla med koksaltlösning först och främst.
Lactobacillus acidophilus är inte bakteriedödande, de kan hjälpa till att återställa en rubbad bakterieflora i slemhinnorna. Bäst nytta till hund gör de i magtarmkanalen efter t ex antibiotikabehandling. Lämpligast inmundigade i form av pulver eller kapslar utan mjölkprodukter.
Snoppdropp/flensost är inte en infektion, bara tecken på dålig hygien, är det en infektion så är det veterinären som gäller.
#18, det är ju ingen infektion. Hur som helstså funkade det på mina hundar iallafall, och har inte kommit tillbaka 🙂
A-fil innanför snoppen låter riktigt knasigt..
#21 varför skulle det vara konstigt ?
#22 Skulle du spruta upp A fil i slidan om du hade flytningar eller skaffa laktobacelusker från apoteket att stoppa upp?
#23 Japp, såklart man gör, inga konstigheter med det. Jag som ofta har problem med obalans i underlivet använder rätt ofta yoghurt/fil. Fungerar jättebra. Bra mycket billigare.
# 22 tja, mat är ju inte medicin. Det är en annan sak om man tar till mat när hunden är dålig i magen, dvs ger filen att äta. Låter lite långssökt att filen skulle hjälpa sådär på i snoppen, men hjälper det någon, så är det väl bra. Men då kan det lika gärna vara så att i det fallet hundens förhudskatarr gått över av sig själv, och att det inte är filen som hjälpt. Jag håller mig iaf till koksaltlösning eller inget alls och låta det gå över självt.
#25 Just fil/yoghurt innehåller massa nyttigheter. Det vi stoppar i munnen är långt ifrån enbart bra för insidan. Och detta är ett gammalt beprövat knep ;P
Vet inte om du sett det, men finns massa med både krämer och tvålar som innehåller yoghurt (har några i mitt duschställ) och det är just för att det återställer balansen på ett bra och naturligt sätt.
Håller med CelsiusT , jag har också haft rubbningar, och botat svamp i underlivet med det. Inget fel med det. Hellre något naturligt där än kemiskt(ellerhurdomnuärgjorda) bakterier.
#26 Att tvålar o krämer innehåller yoghurt är bra försäljningsargument, så länge de inte innehåller levande bakteriekulturer så lär de inte göra den nytta som du påstår, men visst, det kan göra dem lena o trevliga i konsistensen.
#27 Oh, låter som något för mig :P
#29 kul att kunna hjälpa någon iaf 🙂