Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 962 ggr
linn8
0

Varför gör han så?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en bichon havanieis på 2 år som alltid följt mamma hela tiden men nu senaste tiden följer han mig hela tiden. Han kommer alltid när jag ropar(det gjorde han inte förr). Såfort jag lämnar rummet är han precis bakom mig. Han blir jätte ledsen om jag lämnar honom på nedervåningen. Han har liksom alltid koll på vad jag gör. Vad kan det bero på? Tacksam för svar!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

linn8
0

Putt

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

burbank33
0

Jättesvårt att veta. Men kanske det är du som rastar honom eller du som ger mat? Är en unghund och han kanske tycker du är mer aktiv och roligare än din mamma 😉

linn8
0

#2 jag spenderar mest tid med honom i familjen. Han är 2 är det unghund?

burbank33
0

Ja,det är unghund

linn8
0

#4 okej:) Han blir nästen hysterisk när jag går på toa eller ska duscha han står och skäller och gräver på dörren. Hoppas det går över snart, tycker lite synd om honom…

burbank33
1

Försök att inte tycka synd om honom, det kan göra beteendet värre. Och lär honom att inte följa efter dej överallt hemma. Om han ständigt går/springer efter dej kan ni sätta upp ett kompostgaller där han kan koppla av. 🙂

mingman
2

#5 Vänta aldrig och hoppas att ett beteende ska försvinna. Det du beskriver låter som separationsångest. Börja om ensamträningen från punkt noll. Lär hunden att när du går bort dröjer det bara en liten liten stund innan du är tillbaka igen. Genom att helt enkelt vara borta i millisekunder först.

Hur fungerar det för honom att vara själv längre stunder? Kan ni tex gå och handla utan hund?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/