Ont att tvätta sår
Jag har ett problem, min lilla whippetkille på 8 månader har fått en liten bit päls bortsliten när han träffade på en annan nyfiken hund. Såret är på axeln där han inte kommer åt att slicka, och han verkar inte besväras av såret i allmänhet.
Jag har pratat med en veterinär på Agrias veterinärjour på telefon, och hon sa att jag ska tvätta såret minst två gånger om dagen och behöver inte gå till veterinären om det inte blir värre.
Nu till själva problemet: Varje gång jag försöker tvätta såret tycker han att dewt gör väldigt ont, han piper och springer iväg. jag lyckas inte muta honom till att stanna så jag får tvätta rent det heller. Den delen av såret som är "djupast" kan jag rengöra genom att "överraska" honom och snabbt torka innan han reagerar, men runt omkring blir det väldigt skitigt. Hur ska jag göra? Kommer det läka av sig själv om någon dag så att jag kan tvätta då istället?
Han är också väldigt loj och vill inte hoppa och leka som han brukar. Google säger att det är ganska vanligt att när hundar har ont blir de segare och inte lika pigga som vanligt, vilket är normalt, men han vill inte äta särskilt mycket (han åt ca en fjärdedel av det han brukar till lunch idag) och han dricker inte heller så mycket.
Jag tänker att det kan bero på att han inte hoppar runt och alltså inte behöver så mycket energi, men det känns ändå lite nervöst.
Tacksam för svar av någon som vet!
Ta gärna en bild på området och lägg upp. Om hunden inte blir piggare inom någon dag så hade jag åkt in ändå. Infektioner och sånt är inte roligt.
Jag har ingen bra kamera tillgänglig (telefonen är halvt trasig).
Såret är runt och det verkar som om alla lager av huden slitits bort. Såret är ca 1 cm i diameter men runt om det är det blod/likn som torkat och ser svart ut. Både jag och en kompis har kollar och trots att det ser läskigt ut att det är svart tror vi båda att det inte är konstigt att det är svart.
I form och storlek ser det typ ut såhär.
/ = svart päls med intorkat whatever
//////////
////( )\\\\
/////( )\\\\
///////////
Blev konstigt i storlek pga mellanrummen mellan raderna, Mycket mindre än sådär!
Överraska för att tvätta ett sår ? Koppla fast hunden så den inte kan smita, så går det lättare. Klarar du inte att tvätta rent sår så får du nog ringa en veterinär som kan göra det - men sårvård ingår i en hundägares göromål🙂
Lite bortsliten päls bör knappast göra så ont, utan då är det nog djupare än så.
Jag skulle ju kunna sätta mig på honom och tvätta rent det, men eftersom det bara är området direkt runt såret känns det inte motiverat att "plåga" honom för den sårtvätten.
Jag beskrev tydligen såret dåligt. Det är inte bara lite bortsliten päls, utan allt skinn har försvunnit och gjort ett "hål" på ca 1 cm i diameter.
Du behöver inte plåga honom för att tvätta såret. Håll fast hunden mjukt men bestämt och tvätta försiktigt. Kasta dig inte på och överraska honom, utan gör så att hunden får förtroende för dig. Om det är svårt kanske du kan be någon om hjälp. Ha en mysstund efteråt och ge godis så att han förknippar det med något bra, så blir det enklare nästa gång.
Är du orolig så tycker jag att du ska besöka veterinär!
Jag skulle helt sonika duscha såret med en relativt mjuk stråle. Då rör man ju inte vid det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Köp koksaltlösning på apoteket och spruta över såret som VildaVittra beskriver. Du kan även badda med avkylt grönt te, det ska påskynda läkning.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Okej, tack för alla svar, kommer så klart att hålla fast honom och tvätta det om jag ser att det verkligen behövs. Men Duschidén låter bra, har funderat på det innan, ska testa det!
Viktigast är att klippa bort päls runt såret, så päls inte fastnar i själva såret - för det är en grogrund för bakterier och lättare gör att det blir infekterat.
Han är som sagt en whippet, så pälsen är lite lätt omöjlig att klippa bort på grund av längden =)
#11 - missade att det var just en whippet😃
Hundar är smarta och vad funkar inte genom pipa till matte reagerar o vips kan man sticka, där har du en hund som belönat sig genom slippa detta obehag direkt. Var mer bestämd av dig det är detta som hör till hanteringen, så fort han ger efter och inte stretar i mot ge du efter lite. På så vis slipper man kampen hundar lär sig snabbt att jaha är jag bara still så går det fortare. klipp ner håret rent runt om är det ett hundbett han har fått? Låt det inte bli sårskorpa då bitskador ska läka innefrån och ut så att säga. Tvätta det varje morgon och kväll, belöna efter när du är klar med glad röst och kanske gottis eller bus så blir det hela roligt :) Lycka till