Rasval!
HejHej!
Jag har suttit och tänk länge på att skaffa en hund egen! Familjen har en amstaffblandning som är toppen och som jag aktiverar och tar ut på promenader ibland men han är mer knyten till min mamma så det känns lite fel att träna *hennes* hund oavsett hur kul det är :P Jag har suttit och kollat raser hit och dit men skulle behöva lite hjälp med "brainstormingen".
Jag vill ha en hund att tävla med. Definitivt i freestyle men även i andra grenar t.ex. lydnad, agility eller bruks. Utställning är oxå intressant men inte särskilt viktigt. Hunden ska vara lättlärd och pälsvården får max vara en borstning i veckan. Den får inte väga mer än 50 kg. Den ska kunna klara av att hänga med på det mesta oavsett väder. Kan gå/cykla/inlines/o.s.v ;) ca 1,5/3 tim om dagen och ge den ca 1-2 tim hjärngympa varje dag som max och detta blir mer under helger och lov. Går gärna i fjällen eller långa leder o.s.v. Den kommer även kanske följa med på hundgymnasium tills nästa höst.
Så de raser jag tänk på är t.ex. bordercollie/aussie men är osäker på om jag kan ge dem vad de behöver eftersom jag kanske inte kommer att ha tillgång till får och då kommer de ju inte få valla vilket jag har uppfattat är ett krav för att de ska må bra? Har även tänkt på scäfer, belgisk vallhund, holländsk herdehund och kelpie men samma sak där. Vet inte om det jag kan ge dem räcker.
Annars har jag tänk på t.ex. shetland sheepdog, Manchester terrier, labrador, golden, flatte och tollare. Kom gärna med nya förslag då det finns massor med intressanta raser!! Skulle även vilja veta vad ni tycker om nån av de olika raserna…
Oj,vilket långt inlägg det blev!! Men det är ju så himla kul så det blir så svårt att hålla sig kortfattad!! Tack till er som vill läsa och hjälpa till :D

Kom att tänka på Svensk och Finsk Lapphund :-) Fast söker du en mindre hund så kanske en Borderterrier kunde vara något?!
Jag tror defenitivt labrador skulle passa dig.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag tror du kan ha en bruksras med så mycket motion och aktivering helt klart. Kolla bara så du får en ras som har "lagom" nivå skärpa med. Sen vad som är lagom beror på vad du tycker är lagom så du inte får "för mycket hund". Kan vara påfrestande att ha en "tummen i ögat" hund.
Även brukshundar ska kunna ha dagar då man är sjuk utan att klättra på väggarna.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tycker du kan ta dig en en Sheltie allt ;) Jättetrevliga, lättsamma hundar med mycket fart i som passar väl till agility och freestyle :)
-
Om du kan tänka dig liten hund rekommenderar jag dig att kolla in mittelspitz. :)
Förlåt för sent svar men det krånglar hemskt mycket med internet :)
#1 Finsk och svensk lapphund är definitivt intressanta, verkar som riktigt trevliga hundar :D Borderterrier verkar vara lite väl mycket jakt hund för mig och så vill jag inte jobba med en envis terrier även fast de är himla fina hundar ;)
#2 Vad kul :D Har du erfarenhet av rasen? Om jag skulle skaffa en labrador så har jag fått rådet att isf skaffa en jaktinriktad, utställningsvarianten skulle tydligen vara väldigt lat och tunnformade? x)
#3#5 Vad kul :D Ja, det jag också har oroat mig för är att skaffa en hund som blir alldeles för mycket för mig, inte kul för mig eller hunden :/ Har bestämt mig för att kika lite på schäfern lite mer, ska iväg till brukshundsklubben och se om jag kan hitta några vid nästa tävling ;D Men det här med skärpa verkar komplicerat, men vad kan man förvänta sig med hundar som har mycket skärpa i vardagen? Om man bortser från att någon kanske skulle försöka råna en eller något ;) Har även kollat in mittelspitz och de var riktigt fina :D Men jag ska hitta lite mer info om dem innan jag kan bilda mig någon riktig uppfattning om dem :)
#4 Vad bra :D Det jag är orolig för är att den inte skulle kunna hänga med överallt :/ Som sagt gillar jag att vandra och skulle vilja kunna ta med hunden, skulle den klara av att gå 3-4 mil/dag i en vecka om man tränat upp dem innan? Det är en lite generell fråga oxå som jag tänk mycket på inte bara när det gäller sheltie :) Är det något särskilt det inte kan göra för att de är små d.v.s??
Har även hört talas om Schapendoes och undrar om någon tycker något om dem? Tack för att ni svarat :DD
Stryk Border collien direkt, skall du inte valla är det inte den rasen du skall ha.
Flatten kunde säkert vara ett bra val, Schappendoes som du själv nämner kunde säkert också passa om du kan tänka dig hålla på med lite mer pälsvård, de kan behövas borstas lite mer.
#7 Håller med, har tänk på det lite mer och en border collie är inte för mig :)
Är det något särskilt man ska tänka på när det gäller Schapendoes?
Håller med #7 flatten skulle nog passa dig.
Jag tycker nog också en flatte 🙂 Så otroligt mycket energi och de verkligen älskar att arbeta 😃Annars en schäfer då de antagligen också skulle passa dig väldigt bra 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#9 #10
Ska se vad jag hittar om flatten :D Är de duktiga på agility? Inte för stora/klumpiga eller så?
#11 Min ststers flatte är bra på agility.+ att han är ungefär 5-10 cm för stor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En flatte som tävlar agility:
Det beror på haha, de är både klumpiga och inte-klumpiga, men jag vet att många passar till agility så de är ju inte agility-klumpiga iaf 😂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Kan tänka mig att tikar är nättare och lättare än hanar och därmed få en uns mer smidighet. Men mycket kan tränas fram med paw-awareness och lära hunden vart den har tassarna.
Tror definitivt att flatten skulle passa! Min kompis har haft 2 sådana. Den äldsta som hette Saga var en riktig skogsmulle som älskade allt och alla! Hon var en riktig härlig hund men hon somna in pga cancer för ett år sedan… :(( Hon skaffade senare en "ny" flatte som hette Tess men det visade sig att hon hade något medfött fel med njurarna, så hon blev ej så gammal…. Min kompis hade ju väldigt otur, men rasen i sig inom min uppfattning är en pigg o trevlig ras som älskar att vara i skogen!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Boxer kanske vore något? 😉