Vilken hund passar mig i framtiden?
Jag är som bäst 20 år. Jag planerar att skaffa en till hund om ca. 4 år. (Kanske om ennu längre tid) Jag skall tänka noga genom före jag skaffar honom/henne. Vår familj består som bäst av mig och min kille våra 2 hus katter och en stövare. Vi har båda gått med på att vårt "Zoo" består av max. 3 katter och 2 hundar i gången. Som bäst kan jag inte säga vad jag kan erbjuda, men tanken är att bygga eget på landet då min killes föräldrar äger mark. Dvs. Att en stor gård blir aktuell. Aktiveringen kommer och vara mycket skogs promenader och sök iaf. Hunden får inte vara av XS eller S storlek. M och större är alltså vad jag söker :) Pälsvård spelar ingen roll. Inte så mycket skällas. Jakt och Vakt får ingå. Blandras är oxo ok men då vill jag ha tipps på blandningar. Fråga om ni vill veta mera. :)
Berner Sennen eller Leonberger kanske skulle passa? Stora "lagom" aktiva hundar som jag tror skulle trivas bra på en stor gård. Kolla hälsan på föräldrarna ordentligt bara då de inte är de friskaste raserna
Någon spets/lapphund kanske vore intressant? Dessa hundar kan ju förstås ha lite lättare till skall, men det är ju en träningssak.
Ex. Keeshond, Eurasier, Finsk eller Svensk Lapphund.
Leonberger, Landseer eller New Foundland? :)
-
Border Collie? De är snälla, medelstora och älskar landet!
#4 Nej, inte ett bra val i denna situation. En BC skaffar man enbart om man är mycket aktiv och ts har heller inga planer på vallande.
Det stämmer nog ;) #5
Norsk buhund, Lagotto romagnolo? Båda raserna älskar att vara ute i skog och mark 😃
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
New foundland o bernersennen låter bra. Leon berger oxo :) Finsk o svensk lapphund är inte riktigt i min smak… Har dålig erfarenhet av dem :S Dom kanske inte aktiverats tillräckligt av sina ägare? BC är söta och jag känner en BC blandras men kanske inte riktigt min typ av hund :P

Jag som själv har 2 Leonberger och är väldigt aktiv och involverad i rasen kan också tycka att Leonbergen kan passa in måttligt på beskrivningen. Dock får man inte glömma att aktivera sitt Lejon, så den inte bara blir en "gårdshund". Leonbergen är en otroligt rolig,pratglad och charmig ras och är väldigt egen och gör gärna lite som den själv vill och tänker väldigt mycket själv, vilket jag tycker är charmen med just leonbergen. Den är otroligt sammarbetsvillig och tycker om att arbeta och vara med sin familj då den har en stark flockkänsla och ska få vara en familjemedlem och vara involverad i det som familjen gör. Det är en arbetande gårdshund som är mångsidig och idag är det inte ovanligt att se arbetande Leonberger även fast den beskrivs som en sällskapshund. Av våran erfarenhet så är det en väldigt aktiv hund som tycker om att arbeta både med kroppen och huvudet och även fast den gärna gör det på sitt eget sätt så är det en ras som både behöver motion och hjärngympa och leva ett aktivt liv för att bli harmonisk och må bra, annars får man vara beredd på både det ena och andra, då Leonbergen gärna hittar på egna sysselsättningar som kanske inte alltid är så populär. Men förutom Leonbergen så kan jag rekomendera Landseer, Berner Sennen och sankt bernard om du är intresserad utav en större hund :-)
#9 Hur aktiverar du dem? :)
Mitt tips är att vänta tills det är lite närmare dags. Livet kan förändras enormt mycket på fyra år! Du kanske flyttat och bor annorlunda tills dess till exempel. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

#10 Lydnad, spår, sök, apportering både på land och vatten och har även testat freestyle, men sen går vi minst en långpromenad på 1mil om dagen. Det är en aktiv ras och behöver aktiveras både med huvud och kropp. Det är inte bara en stor nallebjörn som vill vara på gården och vara själv hela dagarna, då kommer den hitta på egna saker att sysselsätta sig med. Men tillgodoser man behoven så får man en otroligt härlig och glad kompis, som kommer bjuda på mycket skratt och gos :-)
Självklart Storpudel säger jag som själv nyss skaffat en :) En underbar och lätt ras, aktiv och lättlärd och passar till det mesta så som spår, agility, jakt och bruks då det är en allround hund :)
#12 Visst kan livet ändras på 4 år :) Men det stör väll inte att drömma? ;D Somsagt så vill jag inte förhasta mig heller :) Jag vill vara förberäd på att kunna ha tid o pengar o kälek åt ett husdjur till :) Kanske nästa hund kommer om 10 år, vem vet? :P Men medan dess ska jag läsa på mig o ta reda på :)
#15 Inte alls! Jag har dagdrömt dagligen om framtida hundar så länge jag kan minnas. ^^ Men jag minns själv hur jag tyckte jag planerat ut perfekta rasen då jag var 20, var i ett bra förhållande och allt var toppen, så rasade ekonomin och vi gjorde slut precis innan jag var 24 och plötsligt blev saker inte som tänkt. Men dagdrömmande är bra, det ger en motivation och fokus helt klart. :)
Tror nån spaniel kanske kan vara nåt? Blir lite pälsvård men är goda spårare och älskar familj. skog och mark och är kvick på att haka på. :) Annars spetsar som teddies matte sa, eller långhårig collie kanske?
#14 Storpudel har varit i tankarna emellan :) Skulle sekert passa :)
#16 Har rastat en spaniel då och då när jag var liten :D Jätte söta vovvar :) Pälsvård stör inte, jag borstar stövaren min oftare än vad det behövs tror jag :P Collien e inte riktigt i min smak :P De är ljuvliga hundar men kanske inte riktig min typ av hund. :)
Flat coated retriever?
Har någon erfarenhet av karelsk björnhund? Vad kräver en sån vovve??
#20 Den behöver jaga.
-
#20 En karelsk björnhund ska man jaga ordentligt med ofta, kräver en del av dig som ägare och är ingen ras jag skulle valt om jag inte var väldigt engagerad i jakt eller hade ett syfte. Det är en tuff hund som är gjord för att skrämma bort björnar och är ingen hund jag skulle rekommendera för er familj, men vill ni ändå börja jaga ordentligt så kanske 😉
#20 Min kille jagar. Jag går med hunden o söker byte medan min kille är skytt. :P #21 Min kille jagar som bäst 5 gngr i veckan :P Inga problem med den biten :) Vi har bollat ned tankar om en älg hund. (Karelsk björnhund borde funka?) Jag har själv planerat att skaffa jakt lov snart så.. :D Hehe :) Ps. Vår stövare används i jakt. ;)
#23 Vad kul! Vilken sorts jakt undrar jag då 🙂 En karelsk björnhund är väll inte direkt en hund till t.ex. fågeljakt 😛 Men det är en fin ras och min granne hade en innan och den var hur mysig som helst 😍 Jätte fin ras verkligen 🙂
För älg är gråhund, jämthund och lajka rätt oslagbara från vad jag blivit tillsagd. Karelare kan säkert användas på älg men gråhund och jämthund är nog lättare att leva med till vardags. Karelare och vissa linjer lajkor kan vara rätt så skarpa.
Finns även hälleforsare men dom är lite ovanligare så vågar inte säga så mycket om dom, men de är älghundar de med.
#24 Stövaren vår är 9månader och tränas innom harjakt och har 3harar skjutna under sig redan :) Han har även jagat räv några gnger men ingen har sluppit och skjuta.(Hoppas någon skjuter räven under honom :D) Han är jätte duktig :D Men hjortarna måste vi ennu träna bort :(