Vad behöver man?
Hejsan! Jag ska spara ihop till en valp! Familjen är med på det, bara jag betalar valpen och grejerna själv. Men veterinär besök betalar såklart dom om olyckan skulle vara framme. Jag har tänkt mycket på ras och är nu nästan 100% säker på att det blir en labrador retriver. Alltså en stor hundras :) Vi har 3 små shit zuer (stavning). Anledningen till att jag vill ha en till hund är för att jag ska satsa på agilityn. Jag har provat med vår yngsta och det var väl okej enligt henne. Jag har skrivit ner vad jag behöver köpa och hur mycket pengar jag kan lägga ner på det, men jag är inte helt säker på att jag har fått med allt. Så märker ni att något saknas så är det bara att skriva! Tips om uppfostran och så vidare är absolut välkommet! Halsband/koppel - 200 kr Sele/reflex - 300 kr Ben/godis - 150 kr Torrfoder/blötfoder - 500kr Leksaker - 300kr Hundpläd - 400kr Fleecefilt - 50kr Hundbur till bil - 700kr Skålar - 150kr
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Bur till bil, krocktestad, är betydligt dyrare än så.
Ska du köpa saker till valpen så köp inga dyra selar som hurtta, vgw eller liknande då de växer ur de SÅ fort. Koppel som hunden kan ha tills den blir vuxen(Läder m.m.) går på 2-300kr beroende på vilken kvalite du vill ha.
Kurser och liknande kan vara bra att gå, valpkurs t.e.x, brukar gå på mellan 700-1000kr där jag bor.
Annars kan inte jag komma på något mer
-
#1 tack så mycket för svar! :) Jag misstänkte att burarna skulle vara dyrare. Funkar galler som man fäster vid säterna? Hunden blir ju stor med, ingen valp för alltid haha :D Sele har jag tänkt på, valpar växer ju jättesnabbt! Tänkte köpa någon billig på tex Ullared :)
#2 Gallerburar går på ca 700 spänn men krossas ihop som en pappersbit vid krock och då är det bara att säga bye bye till valpen.
-
#3 ojdå /: då får det bli en bur, det är ju en billig livförsäkring ändå :)
Tänk på att hundmaten är en löpande utgift: 500 kr/mån blir alltså 6000 kr om året. Även ben och godis blir en löpande utgift, som väl går upp till någon tusenlapp eller två om året.
Försäkring: 2000-4000 kr om året beroende på försäkringsbolag.
Agilitykurs och valpkurs, eller inträde till brukshundsklubb, kan kosta några tusenlappar.
Dagmatte om ni är i skola om dagarna/föräldrarna jobbar heltid, 2000 kr i månaden och hundpensionat om ni ska resa bort, blir några hundralappar eller tusenlappar beroende på tid det gäller.
Sedan kostar väl en labrador runt 10-13 000 kronor.
Du bör alltså ha sparat ihop 20 000 kronor för det grundläggande (mat, hund, föremål, godis, kanske någon kurs). Om du även ska betala försäkring och passning blir det mycket dyrare.
Om du köper en hund till agility skulle jag dock råda till en annan ras än labradoren… Om du inte ska ha en jaktlabrador? Då är det även viktigt att de får apportera, spåra med mera :)
http://m.zooplus.se/shop/hund/hundburar_transport/metallburar/hund_boxar_av_aluminium/331175 Skulle en sådan funka?
#5 det är bara "starten" jag ska betala, dvs hunden och alla grejer. Kurser och sådant betalar mina föräldrar. (DOm är verkligen änglar!) Jag är ganska säker på en labrador, en aussie var jag inne på men spm jag har förstått så kräver dom väldigt mycket motion. Det är inga problem men jag vill inte ha en hund som klättrar på väggarna ifall man inte hunner ta längre promenader någon dag :) Dagmatte behövs inte, vi är 6 stycken i familjen så någon är alltid hemma. Mamma börjar oftast 5 på eftermiddagen och kommer hem 1 nästa dag. Pappa börjar 2 och är hemma 11 på kvällen. Och så kommer vi hem klockan halv 4 så någon är alltid hemma :)
#7 Motion är inga problem att lösa hos aussien, däremot är det en relativt skarp, tuff och ibland envis hund och jag skulle inte släppa en sådan hund med en 13åring. Den kräver mental aktivering, då det är en arbetande bruskhund. Motion är oftast inte den svåra biten.
-
#7 Var du inte inne på Golden också, jag tänker lite som så att om det står mellan Golden och Labbe skulle jag i ditt fall välja Golden om det är agility du vill hålla på med, eftersom det finns möjligheter att du kan få tag på en nättare och smidigare hund inom Golden som lämpar sig bättre för agility, vilket det inte riktigt går hos en vanlig Labbe, då är det jaktlabbe som gäller, men en sådan passar nog inte dig.
#9 golden har vi haft innan, gillar verkligen rasen skarpt. Jag vill ha en ras som kan göra lite av varje, men agilityn vill jag absolut satsa på mest. Pudel, ocj andra långhåriga raser tilltalar inte mig riktigt som tex en labbe då. Varför vet jag inte ? Jag är väl trött på allt hår efter våra tre andra hundar xD Jag har en sån beslutsångest, det är svårt dehär.
#10 Men är agilityn viktig borde du ju kolla på en ras som är lämplig för agility. Gillar du inte hundar som fäller stämmer ju inte Labben in heller, de fäller en hel del. En Pudel fäller ju inte, jag tror en storpudel kunde vara ett utmärkt val, fäller inte och är smidig och lämplig för agility. Du behöver ju inte ha Pudeln långhårig, du väljer ju själv, du kan ju hålla den kortklippt. Kortklippta Pudlar kan vara riktigt snygga; http://www.tungels.nu/bilder/2007/okt/mollyrakad.jpg http://uploads.ifokus.se/uploads/b59/b59041c50f6bc6666287cbc1a75ccf09/s8005995.jpg http://www.lakelandhuntingpoodles.com/Young%20Beau.jpg
#11 att de fäller gör ingenting, i princip alla hundar gör ju det. Jag menade mer att en långhårig hund till vill jag inte skaffa. Pudel har många föreslagit, men det känns inte rätt.
#12 Du vill inte ha en Golden då, tycker nog det är ett smartare val med tanke på agilityn. Om du gillar hundar ur grupp 8 så finns ju Springer spanieln också, den är också lättare och smidigare och fungerar bra till agility.
#13 hur menar du? :) Vill ha en stor hund
#14 Har ju redan förklarat en gång, läs mitt tidigare svar igen. En Labbe är ju inte en hund som är väldigt lämpad för agility, många är ju tunga och klumpiga och ledproblem är ju vanligt i rasen. Skall du hålla på med agility behöver du en någotsånär smidig hund.
Därför tänker jag att isåfall en nättare Golden är ett bättre val, eller varför inte en Springer spaniel om du gillar hundarna i grupp 8.
#15 aha, förlåt ;)
#14 Springer spaniels är stora. Det finns Field spaniel, wachtelhund, kooiker hondje, Welsh springer spaniel och engelsk springer spaniel som är de lite större spanielraserna. Clumber är också lite större men de är oftast väldigt lata och klumpiga. Jag skulle tipsa om en engelsk då. :) Här har jag länkat till Wikipedia där man kan se alla spaniels. De jag rabblade upp här ovan är de större typerna. http://sv.wikipedia.org/wiki/Spaniel
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#17 kooiker är dock allt ifrån stor ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 Welsh springer spaniel är ju inte en stor ras 🙂 (mina föräldrars granne har en) men beror såklart på vad man jämför med men för mig är de "medel" 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 rekommenderar MiM bur, de kostar ca 4000kr och uppåt beroende på storlek men är väldigt säkra.
#18 #19 Jag sa aldrig att de var stora men att de är några av de större spaniel raserna. Jämför man med t.ex. cocker eller cavalier så jo, de är större.
Älskar spanjlar ♥ de är så snälla och har så stora fina ögon och lättlärda.
Vill ha en stor, smidig ras :) och med stor menar jag 50-60 cm. Ska iallafall skumma igenom några uppfödarsidor och läsa på ordentligt om rasen.
#23 Då faller nog Labben bort. Welsh springer spaniel eller en nättare Golden kan vara bra alternativ. Sen finns ju också Flatcoated retriever ifall du gillar dem.
#24 tack så mycket för dina svar, blev lite klokare :)
#20 kooiker är typ lika stor som en cocker. Ibland större, ibland mindre.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vilken fin lista du gjort TS 🙂
I början kan det vara risk att det mesta man köper till valpen gör sönder (hihi) så köp inga saker för flera hundra i början, utan man kan hitta mycket billigt i lite spontana affärer faktiskt! Det finns t ex billiga reflexvästar på ex ö&b, Biltema, Jula osv och ibland får man ett litet startkit med ett nylonhalsband och koppel av uppfödaren men du har ju valt labben och de växer ju rätt fort så ett halsband som man kan ändra storleken på :)
beroende på när ni köper hunden (årstid) kanske hunden kan vara i behov av ett täcke..? Även där kan man köpa billiga att ha under valpperioden, på t ex Rusta :)
Sen när din hund är fullvuxen kan man ju om man känner för det köpa ett täcke som kostar ett par hundralappar till :)
Och beroende på hur mycket ni kommer åka bil kan ni ju vänta lite med att köpa en bur för flera tusen, det finns ju även hundbilbälten som är krocktestade som kostar betydligt mindre men det kan ni ju i familjen diskutera när tiden närmar sig och valpen kommer :)
Stort lycka till TS och tror du kommer få många fina minnen och år med din labrador, det är en helt underbar ras och du kommer inte bli besviken 🌺
#27 tack så mycket för tipsen! :) tror det kommer bli bra tillslut, efter mycket tänkande och planerade ^^ Finns det någon bok som ni skulle rekommendera om typ, allt xD
#28 Bra relation av Kenth Svartberg och Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt.
Rekommenderar som #27 att köpa lite billigare saker först, eftersom de växer snabbt samt kan lätt "gå" sönder med hjälp av lite valptänder och så 😉 När jag får hem våran valp, kommer det bli Ö&B halsband till en början, samt begagnade kläder (den kommer frysa ute) mm.
Dock är såklart hundtransporten/hundselen viktig att den är bra och kroktestad.
Mycket bra att du planerar innan och så 👍
Har läst igenom kommentarerna. Hur går det med valet av hund? 🙂Fortfarande insatt på en labbe?
Annars skulle jag rekommendera nån typ av spaniel (alla spaniels är inte små!), tex Welsh eller Engelsk springer spaniel. Utmärkta familjehundar och bra & smidiga till agility! 😃
Jättebra att du har dina föräldrar som back-up om någonting skulle gå fel eller oväntade kostnader skulle finnas!
Ska jag skaffa hund måste jag betala allt själv, då mina föräldrar inte har råd så det funkar tyvvär inte då 😭
#32 Eftersom hon är under 18 år måste föräldrarna det, föräldrarna har alltid huvudansvaret då, speciellt när man bor hemma.
Tråkigt att ni inte har råd, du kan inte passa/låna hund då och då? 🙂
#33, det är det jag håller på att kolla upp nu faktiskt :) dock behöver de flesta dagmattar, som inte funkar för mig då jag går långa timmar i skolan. därför är det lite svårt, men kanske funkar för någon på jullovet om de ska åka bort :)
#34 Aha ok! 🙂
Ja då blir det svårt, men helger och lov kanske? Hoppas du hittar en bra lösning! 👍
#35, japp, det gör jag med :) tackar! 🙂
Labbe är lite mindre intressant nu, om de är lite klumpiga osv så passar nog en annan ras mig mer:)
#37 Ett tips är att gå på utställningar och så, prata med uppfödare av olika raser 🙂
Jag ska till hundmässan (missar aldrig den!), ett PERFEKT tillfälle att kolla lite olika raser och prata med hundägarna i rasstånden! :)
Är i sthlmsmässan Älvjö 8-9 december
#38 har mailat lite uppfödare och hört hur den rasen är osv, lite längre fram så ska vi åka och hälsa på olika uppfödare med :)
Skulle dock inte tipsa om en Welsh springer spaniel… De behöver mycket mer motion och tänk än en englesk springer spaniel :P Men jag tror absolut att en engelsk springer spaniel skulle passa om du är redo att klippa ner pälsen på ställen som öron och tassar osv :)
#37 Vart i landet bor du? I december varje år har äger en hundmässa rum i Stockholm där finns det sk. rasmonter för de flesta godkända raserna av SKK, du kan även kolla in hundar i arbete där, försvarsmakten brukar vara där med sina hundar, räddningshundar och du kan se freestyleuppvisning och givetvis där hundarna ställs :) Det är ett mycket trevligt egenemang som är uppskattat av väldigt många, det är kul att gå runt och titta och ofta är man mycket klokare på raser när man går därifrån :)
Bor du längre ner i landet äger Mydog rum i början av året, Januari/februari där nångång :)
#41 gillar dock inte spanielar så mycket, haha vet inte varför. Känner mig så kräsen! XD
#43 Men har du kollat in jaktlabben? :) ser ju ut som en vanlig labbe fast slankare och älskar dessutom att träna och att använda huvudet :) Vill du ha en ras att aktivera ordentligt flera gånger i veckan så kanske också flatcoated retriever. ;)
#42, det jag sa x) Hundmässan som arrangeras av SKK, en otroligt bra mässa, där alla möjliga rasklubbar befinner sig i ras"stånd" med hundarna och där du kan prata med ägarna om rasen. Tycker också det är superkul att kolla på freestylen som äger rum där 😉
Men som sagt, är ju i stockholm, som invan sthlmsbo glömmer jag ibland bort att alla inte bor här hehe
Rekommenderar inte jakthundar om man inte ska jaga/spåra mycket.
#43 du borde verkligen ge spaniel en ärlig chans!! 😃De är underbara hundar och verkar passa dina behov.
Kollade in den lite snabbt http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/engelsk-springer-spaniel/ Blir inte lika "fast" i dom som jag blir med tex en golden :) fast jag har ju inte heller någon erfarenhet av dom heller :P
#42 bor i Blekinge, så det är en bit
Måste rasen vara just medelstor/stor?
(inte läst exakt alla kommentarer)
Men papillon t.ex? Energiska hundar, roliga, lätta, gillar att vara med mm.
#50 ja en stor ras vill jag ha, trivs med dom så mycket! :)
#48 Du borde träffa en i verkligheten :D Alla spaniels jag mött har varit helt otroligt fina individer som funkat med alla djur, barn och andra människor samt att de älskar att arbeta, och min Welsh tyckerd ET är superkul med agility :) Fast en Welsh är inte att rekommendera om du inte vill aktivera den på något sätt var, varannan dag + ha en liten utmaning. Tycker fortfarande engelsk ss borde passa dig bäst av de raser som nämnts :) annars en golden då, men du verkar inte vilja ha så mycket hår tihi ^^ Detsamma med flatten, den fäller ju enkel de också och du kanju glömma att ha vitt på dig när du ska umgås med hundenom du vill hålla plaggen vita… (Hahaha)
#51 Ok 🙂 För oftast brukar små raser/medelstora lämpa sig mer till agility än stora/jätteraser, beroende på såklart hur mycket man vill satsa på det och så 🙂
Hur är det med tollare då? De jag har träffat har varit underbara, livliga hundar, som folk har kört lite allt möjligt med. En ras jag personligen gillar 🙂 (fanns en uppfödare i Bräkne-Hoby eller ja runt där innan som födde upp tollare, vet inte om den uppfödningen finns kvar).
De är inte stora men inte små heller.
http://www.skk.se/hundraser/nova-scotia-duck-tolling-retriever/
Var det dig jag rekommenderade portugisisk vattenhund? Haha har glömt bort! Annars är det en härlig ras!
Är det storhund du vill ha ska du ju absolut satsa på storhund. Men tänk på att vissa raser (säger inte alla) som är stora kan ha problem med agility t ex. Vissa stora hundar är ju väldigt tunga men det finns ju även slankare modeller som är stora :)
Har du kollat in nån av vinthundarna? Greyhound? :)
#53 Tollare kan ibland ha lätt för att börja förvänta sig för mycket ec och då resultera i ''underbara'' tollarskrik. Det är iaf min upfattning och vissa tollare jag stött på är så känsliga för att förvänta sig saker att bara du gömmer en godis börjar de gapa
Lång päls vill jag inte ha, men korthåriga hundar som fäller är absolut inget problem! #53 jo, vet någon i hoby som har några sånna, har sett dom gå ut med de. Australian shepherd är ju en underbar ras, men vet att det inte passar mig :P men något sådant i utseendet och smidighet är jag ute efter :)
#55 Ok aldrig märkt på de jag träffat 😛 Men kanske är individuellt med?
#56 OK, vi var hos dem och tittade på valpar, träffade föräldrarna till valparna och så, när jag gick gymnasiet. 🙂
#56 Alltså aussien är ofta en ras med väldig skärpa, och den passar enligt mig unga sportiga tjejer och killar jättebra om man är förberedd på vad man får, det är helt enkelt en ras där man måste vara väldigt tydlig med att lära in Av/på knapp tidigt och passivitets träning är A-O när det gäller en aussie.
Den hetsar gärna upp sig och är en riktig cirkusapa, men sen får man inte glömma - givetvis inte omöjlig att äga. För att vara säker på att aussien passar dig om du är seriöst intresserad av den bör du ta kontakt med ägare av rasen på privat håll och även uppfödare.
För det är absolut inte en omöjlig ras som många vill få det att låta som, den ger med sig lätt och man måste bara vara bestämd men mjuk. Den gör det inte i elakhet utan cirkusapa som den är ser den ofta inte farorna i att vara uppe på två ben hela tiden.
Det finns flera aussie ägare här inne som säkert kan ge sin syn på rasen, och även kanske har tips på uppfödare till dig, att hitta en bra aussie är verkligen viktigt och om du får en aussie som är riktigt bra kommer du få en kanon kompis som du kan ta med på allt! :)
#58 tack för den fina texten :)
#58 Jag och en vän till mig(Även den också aussieägare) satt faktiskt och pratade om just TS och Aussie, och vi kom fram till att den inte lämpar sig till en 13 åring. Vad händer om ts tröttnar på hund? Inte kan ge allt hunden behöver? Om hon får en rejäl arbetsmyra? Vad händer när TS börjar i gymnasie? Ska hunden lulla hemma och gå ut någon/några gånger per dag i resten av sitt liv? Vad händer om TS inte kan hantera aussiens tuffhet, envishet(Vilket faktiskt finns i många aussies) och skärpa? Jag skulle inte rekomendera en aussie till en 13åring just på grund av att den inte har en aning om framtiden. TS, fatta mig inte fel men det är MYCKET som kommer hända under de 3-2åren tills gymnasium, du kommer vela SÅ(!) mycket.
OM storleken inte är viktig är Sheltie(Som finns i större typer upp mot 40-45cm) en bra kandidat till det du söker.
-
Sheltie skulle vara jättebra för TS tror jag med! Otroligt snäll, samt en väldigt populär hund inom agility. Dock har den lång päls och kräver då ganska så mycket pälsvård skulle jag tro.
#61 De kräver faktiskt inte alls mycket pälsvård, typ knappt 1 gång i veckan genomborstning d:
-
Sheltie kan jag också tipsa om :) har mest träffat "för stora" shelties Cohen av dem var lika stor som en collie hhaha, och den var ändå renrasig med stam ^^
#62 vad bra! då kanske den passar ännu bättre för ts. den är ju inte supermini direkt, en mellanstor hund sen antar jag att det finns lite större variationer i rasen. sheltien passar nog även väldigt bra för aktiva tonåringar (iaf dem jag har träffat)
#60 varför skulle jag tröttna? Jag har haft hund hela mitt liv, jag har då aldrig "tröttnat" samma med kaninerna. Skaffat man djur så kan man ju inte bara "skita" i dom. ;j men jag förstår vad du menar.
Vad är en sheltie? :P långhårig va? ^^
#66 Precis, Shetland Sheepdog =)
#67 jaha! Då vet jag vad du menar! Några bekanta har sånna fast större, sheltie då? Jag upplever dom som lite gnälliga, haha
Lite info;
"Sheltien älskar att röra på sig passar utmärkt till Agility eftersom den är älskar både fysisk och psykisk träning. Om du skapa köpa en shetland sheepdog måste du alltså tänka på att den behöver fysisk och psykiskt stimulans. En vallhund som saknar något av detta kan börja valla bilar eller andra rörelsemoment."
Det går väl att raka ner de? :)
#71 funkar gör det väl men det är inte det optimala. Vill du verkligen inte ha en långhårig hund, välj en korthårig då :) så tycker jag
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#69 Sheltien kan börja skälla när de blir uppspelta, såsom när det kommer folk, vid lek och under träning av agility ;) Det beror såklart på hurdå tränar den men issa shelties jag har träffat har bara varit helt underbara och knappt sagt ett ljud :) Sen ska man inte skrämmas över att de är vallhundar från början. Jag skulle säga att det inte är en alls så krävande ras som de andra vall raserna som Border collies osv. Vad gällerborstning såskulle jag säga att det är manen somligt får knutor, det är ju där halsbandet tas på oh av, och dessutom är håret längst där. Annars inte så hemskt mycket pälsvård.
ja jag har då aldrig sett en nerrakad sheltie, haha :P
#71 haha ja, men det är svårt att hitta en ras. Känns som att jag bara nekar till alla ni föreslår :P Border collie? Fast det är en vallhund :P
#75 ja men öppna ditt sinne 😃
Border Collie anser jag som den värsta arbetsnarkomanen i hundvärlden så nja… ;)
Har du funderat på Dansk Svensk gårdshund? Dock faller dom också i storleken, men de större hundraserna är inte lika smidiga som de små (de flesta) ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#76 min kompis har en sådan, tog nästan kaninen när jag tränade hos henne, så nja ;)
#65 Varför du skulle tröttna? För att hundar kan gå en på nerverna, vara tokjobbiga och allt känns hopplöst ibland. Därför. Jag själv tröttnade på familjens pudel när hon stoppade bomull i öronen och visade noll intresse. SOm svar på ditt inlägg #75 tycker jag Nej, inte en BC. Har du inte får och behöver du inte en vallande vallhund ska du inte skaffa en högaktiv arbetsnarkoman.
-
#78 okej, ta det lungt ;)
Återigen TS känn dig inte bortskrämd av aussien (detta är inte en pik till någons åsikter i tråden) men hänvisar dig Ts att ta kontakt med uppfödare, det kan vara svårt i början men ge dig tusan på det bara så kommer du hitta en bra uppfödare tillslut :) En bra uppfödare ska vara öppen för frågor osv!
Och det är alltid bra att ha det Sugar Mist skriver i åtanke, en aussie kan komma en väldigt ''på tårna'' men jag tycker iaf aussien är väldigt lätt att ''övertala'', ja den kan fjanta runt och vara lite överallt men med en fast hand växer den ur det :)
#80 Fast nja.. Att släppa en tuff, skarp och framförallt krävande hund med en 13 åring, hur smart är det? Skulle du släppa en schäfer, malle, dobbis med en 13 åring? Vad gör att aussien skiljer sig från restrerande brukshundar? Visst finns det underbarn men jag hade absolut inte gjort det eftersom hon inte har någon koll på vad hon kommer göra under gymnasietiden. "Jo det gör hon", nej, TS lär ändra sig flera gånger när det gäller sådant, det gör alla.
Förövrigt är det lätt att falla för en hund utseendemässigt men att underskatta en hunds psyke, speciellt en aussies, är ingen bra ide.
-
#81 vad du går på!
TS, jag tycker du ska, som vi har sagt här, skriva ner en lista på de raser du gillar och känns rimliga för dig att ta hand om (dvs, en tuff, utpräglad brukshund kanske inte är det bästa), samla information om dessa hundar och sedan ringa runt till olika uppfödare. Tänk också att du ska kunna tillfredställa hundens behov (vallning eller vad det kan va) i 10+ år framåt!
(menade inte att du ska valla med hunden, men att du isf måste kunna tillfredställa det behovet med någonting annat som stimulerar just den rasens naturliga behov.)
skyller på att jag är trött och inte orkar läsa igenom min text x)
#81 Tycker inte du ska haka upp dig på hennes ålder. Jag var faktiskt 14 år när jag skaffade hund och visst är han en liten sällskaps blandning men det gör det inte till ett liv med rosor och att sväva på moln. Han har under ett par gånger blivit attackerad av olika hundar och vi har fått jobba riktigt mycket på hundmöten och trots hans 11kg har jag ibland haft problem med när han ryckt osv, han har även varit väldigt (nu menar jag vääldigt) svårhanterlig i trimning, kloklipp osv men vi har gett oss farao på att klara det och idag är han inte samma hund som för 7 månader sen.
Jag skulle inte sträcka mig så långt att jämföra aussie med malle nej, malle/belgisk vallhund är en väldigt speciell ras som kräver extremt mycket av sin förare och säger inte att en aussie inte kan vara svår men nej jag tycker inte aussie går upp i belgisk vallhund i vad de kräver.
Aldrig stött på nån som faller för aussien utseendemässigt, de är inte särskilt speciella i utseendet, snarare tvärtom, många tycker de ser lite knäppa ut av vad jag hört (haha) 🤐
#82 Jag går på för att jag värnar om både hund och TS framtid. Att skaffa en hund som kräver för mycket slutar inte bra.
-
#85, förhoppningsvis ser TS till att ha nog med vett i skallen för att förstå vad hen klarar av eller inte. Annars finns det ju bra uppfödare som inte säljer valpar till personer som inte är kapabla till att ta hand om dem. 🙂
#81 vem har sagt att jag ska klara detta själv? Jag har 5 familjemedlemmar som är villiga att ställa upp. Så hunden kommer inte "bara gå ut och gå" när jag går på gymnasiet. Men då vet jag att aussien inte är något för mig :/
#84 Inte? Har du inte mött folk som fallit för aussies pga utseende? Udda, sådana möter jag nästan dagligen, speciellt sådana som vill ha merles. Det är en skillnad att skaffa en SÄLLSKAPSHUND och en BRUKSHUND, speciellt om föräldrarna kanske inte är så haj på att lägga spår, gå långa promenader, aktivera hunden flertal ggr i veckan osv. när man kanske inte har möjlighet/går i skola osv.
Aussien är också speciell och passar inte "vemsomhelst", och om du tittar noga, väldigt, väldigt noga kan du se att de jag radade upp var BRUKSRASER, aussien är en BRUKSRAS precis som mallen, eller? Precis som dobben, ACD, kelpie, schäfer m.m.
Jag var också 14 när jag skaffade hund, en aussie, men det är absolut inget jag rekommenderar över huvud taget då MYCKET kan gå fel. Väldigt mycket. Och då står man som jag, med en hund som har social osäkerhet, och måste omplacera sin käraste vän. Därför är jag så jäkla på och varnar att man INTE ska ta en brukshund om man ABSOLUT inte känner sig 100% redo och säker att man kan ta hand om en hund som kan ha lite vad som helst och vara väldigt egensinnig i hela 14-15 år framåt.
-
#81 Åldern tycker jag inte spelar någon roll alls. Allt beror på hur mogen man är av sin ålder. Vissa 13 åringar är lika mogna i huvudet som en 15-16 åring och jag är en sådan person. Fick min Welsh som 11 åring och har klarat det galant utan hjälp från mina föräldrar mer än att de gick en kissrunda precis innan de gick och la sig. Tränade då agility, dog parkour, spår, trix och lite annat smått och gått och mitt hund intresse blir bara starkare och starkare även om vi också har haft våra upp- och ner gångar. Det enda jag tycker att man behöver är någon som stöttar en, som kollar på ens träningar och framgångar med hunden ibland och kör och tittar på olika träningar och tävlingar. Mina föräldrar har stöttat mig enormt mycket bara igenom att vara där och säga "Gud vad ni har utvecklats!". Dock spelar rastat in och sålänge du klarar av skolan samtidigt som du kan aktivera din hund på rätt sätt flera gånger i veckan så skaffa den ras du tycker borde passa dig :) känner ett flertal trevliga vanliga labbar som iaf tränas till agility på hobby nivå och då kan du säkert tävla lite lättare klasser med don labbe senare också :) Man får ju börja någonstans så jag hoppas vi inte skrämt iväg dig från labben! :D Men samtidigt tycker jag du ska prata igenom saken lite med dina föräldrar. Att skaffa 20 000 på momangen är inte alltid lätt och då kanske dina föräldrar kan betala hälften/hela summan av hunden? :) Mina föräldrar betalade hunden, jag alla tillbehör, buren fick vi av vår kompis vars hund "växt ur" burens storlek och min veckopeng sänktes så att jag betalade en del av maten. Det funkade för oss men det var ju bara en idé ifall du ville ha tips haha x)
#89 Åldern har visst en stor del. När man är 13 kan man inte vara BOMBSÄKER på sin framtid. Vart man ska gå gymnasie, vilken linje, vad man gör efter, osv. Man kan inte heller vara säker på att familjen stöttar en hela tiden.
-
Nä, förstår inte vad min ålder har med detta att göra. Jag tycker att jag är ganska mogen. Första djuret fick jag när jag var 9 och sen dess har jag skött det helt själv. #89 tack för tipsen! :D Blir nog en golden ändå. Har läst mer, och dessutom har vi ju erfarenhet av den rasen sen innan.
#88 Givetvis är det skillnad på att skaffa sällskapshund och brukshund det behöver du inte förtydliga genom att skriva i stora bokstäver men det förändrar inte faktot att du måste tagga ner med att aussien är så speciell och inte passar nån inprincip. Vem ska skaffa den då? en 17 åring? En 18 åring? En 40 åring? en 100 åring? Släpp ålderssnacket det kommer du ingenvart med.
Och nej jag tycker inte du kan jämföra Aussien med Mallen bara för att de båda är bruksraser, de lämpar sig till olika saker och ligger på olika nivåer.
Så komplicerad och svår är inte aussien så att du måste skydda den med ditt liv i tråden. Det är en hund som är jäkligt envis ja, men aldrig får nog av att jobba dvs en dag släpper det på envisheten för får man jobba är det roligare. Och som jag skrev tidigare, det du beskriver med det speciella osv är mycket unghund, en aussie växer också upp vad jag sett.
#91, goldens är ju ändå för härliga! min kompis har en underbar goldentik på 16 månader som är världens finaste. du har valt en fantastisk ras! (:
#92 mkt bra skrivet!! håller med till 100%
#90 Jag var iaf "bombsäker" på min framtid då. igentligen redan när jag gick på dagis men när jag var 13 visste jag vilket gymnasie, linje osv jag skulle gå. TS Gus vad kul med golden! Vill du slippa att borsta den längre pälsen så kan du ju alltid klippa ner det längsta så att det blir ungefär lika långt som pälsen på resten av kroppen :D
#95 tack för tipset! :D
#95 Jag var bombsäker på att jag skulle gå på Nuntorps naturbruk när jag var 12. Vid 14 år var jag bombsäker på sättila. I våras var jag bombsäker på Dingle och nu velar jag mellan forshaga och dingle. Så mycket för den bombsäkerheten🤔
-
Men Sugar Mist. Herregud vad du ska hacka på hennes ålder, en 13 åring kan vara mer mogen än vad du är som 15 åring. Hon kan vara bombsäker på hennes framtid. Jag har vart bombsäker på vad jag vill bli sedan jag var 13, och är fortfarande lika bombsäker. Alla är inte precis som du.
TS, gud vad roligt att du skaffar golden. Jag älskar goldens och jag önskar jag fick skaffa en själv! lycka till :)
#98 Jag hackar inte på hennes ålder, jag kan inte veta hur mogen hon är men jag utgår ifrån de 13åringar jag mött och träffat. Jag lämnar denna diskussion och låter de som vill ha något sagt till mig att skicka PM till mig.
-
Kan någon låsa tråden?
#100 Förstår dig jag pmar dig! 🌺
Klart att du kan skaffa en labbe och köra agility. Och det är klart att åldern spelar in (tycker dock inte att det är en så enorm skillnad på en 15åring och en 13åring om jag ska vara ärlig). Men har man inte ens gått klart grundskolan är det svårt att ens ha en aning om hur livet kommer att se ut i framtiden. Med det sagt betyder det inte att jag emot stt skaffa hund så tidigt, tvärt om. Det är ju jättekul att det finns så drivna unga hundmänniskor och huvudansvaret ligger fortfarande på föräldrarna. Hoppas att du hittar en fin hund och lycka till :)
/Lova
Ny blogg!