Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3276 ggr
Mr_Si
0

Gårdshund

Vad är en gårdshund för dig?

Vilka egenskaper tycker du en sådan bör ha?

Villka raser tycker du är lämpliga?

Cahira
0

En gårdshund för mig är en hund som funkar på en bondgård. Går att ha lös utan att sticka och är vänlig med de andra djuren. 

Ibland är det även ett plus om det är en råttjagande hund, såsom terrier, schnauzer, pinscher, osv. 

Ännu en bra grej är om pälsen är lättskött, det är mycket skit och annat på en gård.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
1

En gårdshund är en hund som brukar hålla sig på gården och bör fungera med allehanda lantbruksdjur, hjälper ofta till med att fånga råttor andra skadedjur samt varnar när det kommer inkräktare.

Stämmer egentligen in väldigt bra på min ras lancashire heeler, men den räknas ju som vallhund (nötvallare, men den används inte så ofta till det idag). Heelern är nog en kombinerad gårds-och vallhund/kofösare och ofta en rackare på att ta väck både råttor och kaniner.

Mysisa
0

Håller med ett och två och lägger till att hunden ska signalera till vakthunden om det kommer inkräktare också

minavitas.wix.com/kennel

Cahira
1

Som svar på fråga tre så våra gårdshundar är en border collie/collie, border collie/corgi och en dvärgschnauzer. Jag har planer på en till dvärgschnauzer med mer jaktlust och så småningom cairnterrier och standard schnauzer. Jag hade gärna haft dvärgpinscher eller pinscher men min astma och allergi har börjat blomma upp så jag får välja raser med omsorg.

Västgötaspets och dansk/svensk gårdshund skulle jag säga är bra gårdshundar med. Keeshond och lapphundar kan jag tänka funka toppen med. 

Rat terrier har jag kollat in men då vi har så många katter så ska det inte behövas en sån extrem råtthund här.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
1

Vad är en gårdshund för dig?

En gårdshund är för mig en som hjälper till att sköta gården. Vare sig den vallar, vaktar, jagar osv. eller bara håller sig på gården som "varningskylt" eller jagar råttor och andra skadedjur. En hund som hjälper till med gården.

Vilka egenskaper tycker du en sådan bör ha?

Svårt och säga, beroende på ändamål. När jag blir äldre ska jag ha gård och egenskaper som jag söker finns redan i en ras som jag redan har.

Villka raser tycker du är lämpliga?

Beror på ändamål. Våra gårdshundar är av raserna Australian Shepherd och den andra Pudel.

-

[JeanetteK]
1

Jag har en flatcoated retriever. För mig är han den ideala gårdshunden. Han går lös ute med mig och älskar alla de andra djuren. Han är inte bra på att valla men går gärna bakom fåren eller hönsen (eller vilka vi nu ska få in) med mig. Han säger till när det kommer folk till gården och han reagerar om något är annorlunda - något djur är på fel ställe eller liknande.