Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 652 ggr
nitisen
0

Försäkringsfunderingar.

Idag skriver jag papper på min lilla valp och ska även försäkra honom fort som attan! Han blir ju min då papprena är undertecknade men hämtar honom först 1dec. :)
Undrar lite vad jag bör ha i livförsäkring? Tar högsta möjliga vet.vård.

Funderar lite på Optimaldjur men är öppen för förslag.

Jax <3

Fridaaaa
0

Jag har Folksam, ska även försäkra våran valp när den kommer där.

Livförsäkring, är inte det ungefär vad man gav för hunden eller vad hunden är "värd"? Eller har jag missuppfattat livförsäkring?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MyCassie]
1

Här hunden dolda fel försäkring rekommenderar jag att ta försäkring i samma bolag, annars kan det bli strul om hunden blir sjuk. Livförsäkringen är det man betala för hunden dvs kosta den 9000kr så är det de beloppet man anger i livförsäkringen.

[_annaH]
0

Livförsäkring är de man betalat hunden för. Så har du gett 5000 för valpen så ska du sätta 5000 på livförsäkring.

nitisen
0

Tack! :)
Han är dolda fel försäkrad hos Agria men jag får bättre pris hos Optimaldjur. Så vilsen i detta.

Jax <3

[MyCassie]
1

#4 då rekommenderar jag att du tar Agria. Annars är risken att försäkringsbolagen börjar slåss sinsemellan om hunden blir sjuk och du kan bli utan ersättning från båda då ena kan skylla på att det går under dolda fel medan andra kan skylla på att det går under veterinärsförsäkringen. Har du allt under samma bolag sker inte det.

Fridaaaa
2

Går det inte att flytta doldafelförsäkran till samma bolag man vill ha försäkringen? Eller det går inte?

För jag skulle personligen gjort det om det går, aldrig att jag kommer ha agria (om t.ex en hund jag hade köpt hade haft det där).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fabienne]
4

Fast uppfödaren är väl alltid skyldig att betala för fel som fanns vid leveransen men som visade sig först senare. Dolda fel-försäkringen är väl till för uppfödarens skull? För att uppfödaren ska slippa betala en massa pengar själv om valpköparen upptäcker efter två månader att valpen har ett dolt fel. Har uppfödaren ingen sådan försäkring får uppfödaren betala ur egen ficka, eller har jag förstått fel?

Men i och för sig, försäkringsbolag gör ju som bekant lite som de behagar så det kan väl säkert bli problem om man försäkrar valpen i ett annat bolag.

Jag personligen skulle inte välja bolag efter var hunden är dolda fel-försäkrad och Agria kommer jag definitivt aldrig välja att ha något att göra med igen.

Gaiezza
0

Alla våra djur är försäkrade hos Agria.

Bacon, svaret är bacon. 

nitisen
0

Det blev Agria. Mamma känner ett ombud som hjälpte mig. 2021kr/år betalar jag.
Vet.vård 50000
Livförs. 11000
Medicin 3000

Jax <3

[MyCassie]
1

#7 Jo men det förhindrar ändå inte att försäkringsbolagen börjar slåss sinsemellan. Varit några sådana trådar här och på andra forum där folk fått problem pga att de har två försäkringar på hunden i olika bolag därav rekommenderar jag som andra att alltid ta samma försäkringsbolag som hunden redan är försäkrad i.

Misarn
1

Vi har IF på båda våra tjejer och är nöjda med dom :-)

[fabienne]
3

#10 Det är ju totalt bakvänt om man ska behöva ta samma bolag som uppfödaren tecknar försäkring i för dolda fel. Dolda fel är ett skydd för uppfödaren och inte för den som köper valpen. Varför ska valpköpare behöva påverkas av vilket försäkringsbolag uppfödaren väljer?

Usch, jag är så less på försäkringsbolag. Tydligen är det okej att bete sig hur som helst. :/