Saker till hund
Hejsan! Jag undrar om ni använder något tuggben till era valpar? Vad jag förstår så finns det olika sorters ben? Typ märgben osv.. Finns det någon man ska undvika? Samt vilket belöningsgodis har ni?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Märgben skulle jag undvika. De är så hårda och inte mycket att tugga på. Är inte mycket för hudben heller då jag vill veta vad det är jag ger och varifrån det kommer. Jag kommer ge riktiga råa ben till min valp, typ kotor, revben och så. Ben som är så stora att valpen inte kan svälja det helt. Om valpen sköter sig och äter lugnt och noggrant kommer han få kycklingvingar och andra mindre ben. :)
OBS: För mycket ben på en gång kan ge förstoppning eller hård mage, så man måste ta det lugnt och ge bara lite åt en ovan hund.
Jag kör med både märgben och revben - mest revben numera då dom är magrare.
Jag kommer ge revben av olika slag och ibland kanske lårben, ryggrad, bröstkorg m.m. från kanin till valpen
-
Vanliga tuggben och tuggpinnar i lämplig storlek. Belöningsgodis: torkad blodpudding, ost, korvbitar, pannkaksbitar, torrfoderkulor, köttbullar - man måste variera. Och inte bara godiset, utan belöningsformen: bollspel, jaktlek, kamplek, klappar och muntlig belöning.
Jag har alltid olika sorters ben liggandes framme så att hon ska få sitt tuggbehov tillfredsställt. Gav råhudsben och olika torkade senor när hon var liten och nu får hon även märgben ibland.
Jag köper mjukt hundgodis i små bitar eller delar större bitar till träningsgodis
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#4 Vilken blodpudding är de du torkar?
#6: vanlig blodpudding som man köper i affären. Nej, jag tillverkar verkligen inte egen blodpudding!
#7 Så du ger blodbudding som innehåller lök, du vet om att de är dåligt för hundar väl..??
#7 Precis som #8 säger så innehåller den lök, precis som köttbullar och korv gör.
-
Jag tror inte att de minimala mängderna lök gör nånting alls. Och försök inte, det är tusentals hundägare som ger både blodpudding och köttbullar till sina hundar, så försök inte svartmåla just mig!
#10 De är farligt även i små mängder. Finns massor av hundägare som ger/gör saker som inte är bra för hunden, blir lök mindre farligt för de? Nej knappast.
Blodpudding, korv, köttbullar osv med lök i ÄR farligt.
Jaja, spräng inte blodkärlen.
#12 Trevligt bemötande man får när man bryr sig om hundarnas hälsa.
Senor, och annat "köttiga" ben alltså? :) Undrar med, behöver man borsta tänderna på hunden? XD eller så sköter tänderna sig själva? Dum fråga kanske xD
#14 Ger man valpen/Hunden råa ben med jämna mellanrum ska tandborstning inte vara nödvändig(annat än för hundar med tandproblem så som kineser m.m.), jag har själv aldrig borstat tänderna på någon av de nuvarande vovvarna och det är inte något tandsten så långt ögat kan nå, och då får de "bara" ben någon gång i veckan(Pudeln, aussien får varje dag)
-
Tack så mycket för snabbt svar! :) #15