Jobbig promenad
Dagens morgonpromenad. Ute med två hundar, tikar som är 1 och 5 år, På ett sällan använt grönområde släpper jag dem för att de som vanligt ska få leka lite. Ettåringen sätter sig och bajsar, och hinner då uppmärksamma att det kommer en ung kvinna promenerande på en väg 150 meter bort. Hon sticker naturligtvis dit, skäller och småhoppar mot henne. När jag väl kommit dit pratar vi igenom det, jag ber om förlåtelse och hon gråter och berättar hur rädd hon blev. Vi skiljs båda två med gråten i halsen.
När vi är nästan hemma möter vi grannen med deras 4-5 mån valp. Den gamla hunden sätter sig och får tillåtelse att gå fram och hälsa. Funkar bra, men hon morrar till mot valpen, lite uppfostrande. Ettåringen får sitta ner och inte hälsa. När hon är lugn får valpen sakta komma fram. När det är en meter kvar brister kontrollen och hon stretar mot valpen, med tänderna framme. Då blir femåringen förbannad och ryker ihop med ettåringen som för att visa att: ÖJ, du har fel approach! Då tappar ettåringen fokus på valpen och försöker att få femåringen att leka istället. Som tur är har grannen inte bråttom, utan vi kan låta hundarna vara lugna på var sitt håll innan även vi skiljs åt.
Jag är både förbannad, frustrerad och LEDSEN. Hon blir helt bloclerad. Min teori är att hon i grunden är rädd (hon har visat det tidigare), och har utvecklat denna lösning. Det känns så… tröstlöst… /Matte
Är hon osäker så låt inte andra hundar komma fram till henne, utan låt henne välja om de ska hälsa. En osäker hund i koppel blir bara trängd annars i den situationen, då denne inte kan komma undan. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Näe, hon ska inte få hälsa på andra hundar på ett tag. OM hon nu skulle få välja själv, så väljer hon alltid full fart framåt, vare sig hon är osäker, trygg eller what ever. Det känns som om det är bäst att låta bli för tillfället.
Jag har en hund som sedan hon var ganska liten inte alls gillar främmande hundar och minst av allt i koppel (då hugger hon i luften för att skrämma) - hon tycker främmande hundar är läbbiga. Boten är att aldrig låta någon främmande hund komma fram till henne och ska någon ny hund introduceras i vår promenadgrupp, så får ingen alls hälsa utan vi går och efter en stund när alla lugnat sig så får dom vara lösa och vi fortsätter att gå.
Får hundarna något annat att fokusera på går allting lättare. Aldrig stå still så hundarna står och glor på varandra eller rikta in sina intressen på varandra - utan gå så dom istället kan nosa runt osv och lägga fokuset på ägaren och/eller omgivningen🙂
Att kunna hålla avstånd är viktigt för osäkra hundar och det är svårt i koppel eller om det finns andra hundar som är för "på". Därför är det viktigt för dig att försöka låta hunden slippa konfronteras med främmande hundar där den behöver gå in i försvar.