Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1223 ggr
tsset
0

Ras för aktiv tävlingsmänniska?

Hej! Efter att en tid varit hundlös är det nu dax igen. Och för första gången på många år har jag som sagt ingen hund att "passa ihop" med, så jag kan egentligen välja vilken ras och hund jag vill… Roligt eller läskigt har jag inte kommit fram till än, haha! Och då jag varit aktiv medlem här förut, för länge sen, VET jag att ni brukar ha massa bra idéer :) Min nästa hund… … Är aktiv och träningsvillig … Tävlar långt upp i klasserna med mig i följande grenar - lydnad, bruks(spår, rapport, sök), agility, freestyle, rallylydnad, htm, viltspår … Får dessutom utlopp för sina "rasliga" behov … Har en sund kropp byggd för arbete … Får den motion som behövs för att vara i toppform … Har en positiv inställning i livet, möter det mesta med glädje … Har en lägre grad vakt och gärna långt till skall, men det är verkligen detaljer ;) Vad tänker ni på för ras? (Psst, gärna tips på kennlar också,i pm om ni hellre vill det, då jag vet vilka skillnader det kan vara i en och samma ras!) Ska väl tilläggas att detta inte är min första hund, och jag har just de här "överaktiva helknäppa" hundarna närmast hjärtat. Jag har många gånger tränat bort problembeteenden på andras hundar, t ex bilvallning hos BCs. Men individer är just individer, nu vill jag ha en ras som passar mig, och för en gångs skull kan jag fråga utan att någon vet vad jag tidigare haft och ingen försöker pracka på mig ännu ett valperbjudande ;)

Sugar Mist
1

Jag tänker på Aussie, Kelpie och Australian Cattledog, typ. Främst Cattledogen då jag upplever att de inte har lika lätt till skall som de två andra, men det är ju individuellt. Alla tre är ju vaktande raser men inte överdrivet.

-

Majken!
5

Malle eller schäfer.

TINOO
0

Flatcoated retriever: avlade att ha långt till skall, sund/frisk ras, positiva, glada, ovaktiga och går att  tävla högt upp i klasserna i alla nämnda grenar :)

Individen betyder förstås allt. Själv är jag väldigt sugen på den kommande kullen hos den här kenneln: http://www.skeppartorps.se/

Lycka till med ditt hundval :)

DwarfHamster
0

Jag tycker att Border Collie är den bästa hunden du kan ha. Den är jättesnabb och bra på agility! Den är en vakthund och jakthund o! :))

Frida B
6

#4 nej det är ingen jakthund, det är en vallhund. Ska man inte valla bör man välja en annan ras, för att man ska kunna bevara rasen som den är. 

Jag tycker du ska ta en titt på Kelpien. Dock vet jag inte hur det är med skallet och vakten. Eller Tervueren.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[MinIda]
6

#4 Hon vill inte valla. Då ingen border collie då de är avlade för att valla. Om de inte får utlopp för de börjar de valla antingen bilar,människor,cyklar ja, nästan allt som rör sig. Jakthund tror jag inte det är, utan vallhund. 

Och en border collie kräver massor. Själv tycker jag att det är den aktivaste hundrasen man kan få.

Tina
2

Utöver de tips du fått av #1 och #2 vill jag säga arbetsavlad retriever: golden eller labbe. Var inte vallningen nödvändig för mig skulle jag nog skaffa mig en retriever. Men det beror på vad du gillar för typ av hund.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Majken!
3

#3 Flattar har stora bekymmer med hälsan, framförallt cancer. Jag skulle inte kalla den för en frisk ras.

tsset
0

Okej, ni kan släppa det där med vakt och skall ;) jag tänkte mer undvika de värsta fallen, typ "du är främmande, kliver du in är du död". man får både vakta = nu kommer det någon, och skälla! #1 cattledogen har aldrig tilltalat mig. Vet inte varför :/ Aussien finns på listan, men jag oroar mig för att få en såndär soffhund som ploppar upp överallt i rasen nu..,. Kelpien finns också på listan och jag gillar även den, men där känner jag att den kan bli lite för vass och är lite för kompakt i kroppen eventuellt? Då jag gillar avancerat kroppsarbete behöver hunden vara smidig, nästintill fladdrig. #2 förstår hur du tänker (har hört det förr) men ingen av dom kliver över min tröskel ;) #3 en flat ska jag ha någon dag, men det är inte rätt hund i detta läge. Därtill har de överlag nära till skall till vardags och är inte bland de friskaste alls. Även om det hela tiden blir bättre., och det finns en viss skillnad inom rasen. Men nån dag! #4 självklart har tanken slagit mig (och många andra), men jag är lite surgrinig gällande BCn… Typ "varför ska det alltid vara det självklara valet bara för att man vill göra mycket?" Också är jag lite motvalls bara för att ;) #5 bara för att vara jobbig - förändras rasen om individer används till annat än vad rasen är gjord för? Trodde det var aveln som avgjorde det ;) nä förlåt, jag ska vara snäll. #6 jaså det vill jag inte? Hm, konstigt ;) näe, ja har inte krävt det men jag gör det gärna. Får väl förtydliga - med rasliga behov menar jag t ex just vallning, jakt, drag… Vilket jag också har erfarenhet inom. Jag gör gärna mer! #7 mä, dom har ju sån himla vittringsbaserad näsa att man blir helt slut på dom ;) haha, har erfarenhet av dom också. Försöker hålla mig ifrån det jag brukar tänka mig men det är ju så att jag gillar positiva hundar… #8 stämmer fint, känner bara en dom dött av annan orsak…,

[MinIda]
1

Men vallning börjar man bara inte med för att man har en hund som kräver det. De flesta tröttnar i längden. Och du kan också få en arbetsnarkoman som vill jobba med vallning varje dag flera timmar, eller en som kan tåla sig med 4 gånger i veckan. Var ska man valla, får du valla där när du vill. Ja, mycket spelar roll.

Om du har en löptik på ena sidan och får på den andra. Och en border collie hane står brevid dig, vilken tror du den väljer. Jo, fåren flera gånger om. Man kan inte heller få bort border colliens vallningsinstinkter de sitter där, oavsett om man vill det eller inte.

Och jag svarar även på din fråga till #5. Nej, hela rasen behöver inte förstöras, men varför i hela friden börja avla på ''utställningsborder collies'' då det är en ras som verkligen ska jobba. Det finns få raser kvar som klarar det jobbet, så den behövs inte förstöras.

Det är exakt lika självklart som om man köper en jakthund för att man ska jaga. Det är samma sak som att köpa en border collie för att man ska valla.

Tina
1

Jag tror inte du behöver oroa dig för att få en soffhunds-aussie. 😂 Jag har då aldrig träffat en, men då har jag nästan uteslutande träffat aussies som aktivt tränar och tävlar.

[MinIda]
3

Ett tips också. När de nu har börjat avla ''utställningsborder collies'' så fattar de verkligen inte vad de förstör. Deras smidighet har dom fått av vallning. Deras lättlärdhet/signalförmåga har de fått av vallningen. Det är en självklar vallhund. 

Så man ska inte köpa en Border collie om man inte verkligen brinner för vallningen.

Frida B
1

Visste du att cocker spaniel var en jakthund rn gång i tiden? Samma med golden retriever, labrador, Jack russel, ska jag fortsätta? Visst finns det folk som jagar med dessa raser än idag, men majoriteten gör det inte. Jut för att vi valt att inte göra det rasen är skapt för, och avlat bort jaktegenskaperna. Samma med många vallhundar, som till exempel collie och shetland sheepdog. Just BC försöker många bevara som den är, och det tycker jag man ska fortsätta med. De är sp. Jag menar :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

Någon av de belgiska vallhundarna kanske kunde vara en idé?

Sugar Mist
1

#9 Aussie? Soffpotatis? Det var något nytt xD Väljer du en aussie efter arbetande hundar med bruks/vall bakom sig kan jag nästan garantera att du inte får en soffpotatis. Alla de hundarna är smidiga i kroppen, så det är inget du behöver oroa dig för.

-

Lathundarna
0

Det första jag får upp bakom pannan är en nättare modell malle.

WildaE.R
3

Jack Russell terrier ;) energiska, vissa är lättlärda andra inte. Tycker det mesta är roligt och orkar med så mycket träning.

Anibaz
0

Tervueren, Aussie, Kelpie, Tollare, Flat.

Gia91an
0

17# Ja Wilda, din hade väl kunnat göra allt det TS vill ;)

WildaE.R
2

#ojah, helst hade hon nog velat göra allt på Samma gång också, just to crank it up lite ;)

RedMonsters
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Alla kelpies är inte kompakta. Men en kelpie skulle passa dig! Här är min (ska dock upp 0.5 kg)

Medarbetare på brukshundraser.

Cahira
1

Jag vet att australian cattledog ser väldigt klumpig ut men dom är enormt kvicka, viga och atletiska. 

http://www.youtube.com/watch?v=Ec2SqqkOJVs

http://www.youtube.com/watch?v=GgsC3HudfCk

Jag tycker den passar din beskrivning som handen i handsken.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tsset
0

Somliga saker går verkligen aldrig ur hundforumen, så fort bc nämns går antaganden före faktisk information i inläggen ;) #10 som sagt, jag har erfarenhet. Jag ville däremot inte specificera det då jag vill ha så neutrala svar som möjligt. Men, säger jag att jag har erfarenhet och att hunden kommer få utlopp för sina rasliga behov (än har jag inte hittat något hinder för något), då är det så så i mitt fall Kan jag faktiskt "börja" om jag vill. Fåren står en minuts promenad bort, jag har haft vallhund och vallat, men när jag blev hundlös fick andra den möjligheten. Jag har också jaktmöjligheter, dragmöjligheter och i övrigt finns inga hinder. Det är bara det att jag inte längre Behöver ha en viss typ av hund, jag "får" välja vad jag vill. Därtill har jag, som nämnt, arbetat med bl a bilvallande BCs. Så jag vet precis vad det är för typ av hund, och vad arbetsviljan och vallningsinstinkterna handlar om :) Ang aveln - min poäng är att det är, precis som du också säger, aveln som påverkar rasen och alltså vilka egenskaper man väljer att avla på. Vad enskilda individer i rasen gör påverkar det däremot inte, även om folk gärna vill få det att framstå så så fort någon nämner att de vill göra något annat med en enskild individ. Är du med? #11 det är ju just det jag menar - så länge man är bland rätt linjer i rasen är allt lugnt, men jag tycker att just aussien gärna "blandar". Jag har t ex varit stensäker på att kennel1=arbete och kennel2=sällskap, veckan därpå ser jag en kombination mellan kennel1 och kennel2?? Och jag vill ju ha en ren arbetshund.. #13 för min del är det jakthundar - det är i vart fall vad jag använt de som :) och vi är ju på samma spår - vad man väljer att avla på är det som påverkar rasen. Jag menar bara på att hur en individ används påverkar inte rasen. Om den inte används i avel då. #14 de kommer inte innanför min tröskel :) #15 som jag svarade #11, så länge man är rätt är det lugnt. Men hur håller man sig ifrån "fel" i aussien? Jag är van vid bra mycket mer skillnader i aveln så att säga, men jag kanske letat dåligt. #16 kommer inte innanför min tröskel :) #17 terrier överlag är inte min grej :) har däremot funderat på något mindre, finns ju faktiskt mycket arbetsvilligt "där nere"! :) #18 tollaren är ny i denna tråd och de är ju underbara - men när psyket brister så brister det rejält :/ #21 tollare i bakgrunden? Hur tänker du i likheter och skillnader på dom två? :) #22 snarare kompakta skulle jag säga… Jag tänker muskelbyggare - kan visserligen vara viga, men inte som en lealös person.

tsset
0

Har ni några linje/kenneltips? :) positiv och aktiv uppfödare är lite av ett krav ;)

Tina
0

#23 Eftersom att aussien är en lite "uppdelad" ras kräver den lite tid att sätta sig in i. Det finns inga egentliga genvägar, man får sätta sig in i linjer, besöka/prata med uppfödare och se hundar i arbete för att få en riktig bild av rasen. Vill du diskutera rasen/kennlar kan du PM:a mig.