Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3972 ggr
Theres
1

Drar i koppel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får jag Maya att sluta dra när vi är ute och går? Har försökt med alla knep jag kan. Tips mottages tacksamt :/ Vore bra att hon lär sig i att koppel går man och med sele drar man sen när der blir aktuellt.

golf.ifokus.se

Karmatarerskanise
0

Hur har du gått tillväga hittills? Hur gammal är valpen?

Em_
0

Vilken sötnos! Hon är inte så gammal va?
Det är bra att försöka undvika att hon vänjer sig vid att dra i halsbandet. Ha henne lös eller i lina så mycket du kan, försök vara så följsam det går när hon måste vara kopplad. Just nu behöver hon ju inte riktiga promenader utan gå med henne på upptäcktsfärd i hennes egen takt. Belöna all kontakt hon tar med dig. Träna en liten bit varje gång ni går ut på att gå fint i koppel. Tänk på att en valp inte orkar koncentrera sig så länge. 
På de valpkurser jag gått har vi fått träna mycket på detta. Det finns massa gamla trådar om ämnet du kan söka efter :)

Theres
0

Hon är 12 veckor :) Har sagt "tschy" när hon drar och stannat och väntat tills hon lugnat ner sig, sen börjat gå igen. Kan ta två steg, sen drar hon igen, så det tar typ en kvart att gå 20 meter känns det som. När vi var ute nyss så band jag kopplet som en sele på henne. Vet inte om det gick bättre p.g.a det, eller för det var massa spännande rönnbär och pinnar på marken som man var tvungen att släpa på, men tyckte det gick lite bättre då iaf :) Problem två är att hon bits när hon får bus-ryck. Kör samma taktik där med ljudeffekten. Men då lyssnar hon helst inte alls. Det enda som funkar då är att säga "ligg", men när hon inser att jag inte bjuder på godis så börjar hon igen. Kan ju inte ge henne belöning för ett "ligg" då, för då kommer hon ju tro att man får godis om man bits. Som tur är varar det bara några minuter innan hon vill sova :)

golf.ifokus.se

Karmatarerskanise
3

Testa att vända och gå på andra hållet så fort hon drar. Man ser ut som en idiot om folk ser en, men det fungerar på många. Och tyvärr kan man få hålla på i en evighet innan hunden förstår att den inte ska dra utan följa. Har aldrig behövt göra något ljud dock. Och det gäller att vara konsekvent.

[fantasi]1
1

din hund är så ung så välj en metod och håll dig till den!

Denna kommentar har tagits bort.
Em_
0

Hon är ju superduktigt som lägger sig mitt i ett busryck! Har inte sett många valpar som klarar det. Klart hon ska ha belöning. Om du vill lugna henne utan att det blir för positivt så ignorera henne eller kör ryggsäcken. Min valp var också bitig, fick ta ett löst men bestämt grepp runt nosen på honom.

Jag lärde in vardags-fot genom att gå med godis i handen. I början fick han belöning vartannat steg. Körde max en minut i sträck när han var 12 veckor. Personligen tror jag bara man blir besviken om man ställer massa krav på så små valpar. Man håller på de absolut nödvändiga reglerna, sedan berömmer man beteenden man gillar och struntar i eller eliminerar det som är mindre bra.

md32
0

Jag har en hund som dragit som en tok från dag ett. Jag har prövat allt från att vända om, kort och långt koppel, godis, kommandon.. ja ALLT. Det som jag nu äntligen kommit fram funkar, är att jag har hunden i ganska kort koppel bakom mig. (jag har båda händerna bakom ryggen. Om hon börjar försöka skena förbi makar jag tillbaka henne genom fösa tillbaka med benet. Om hon gör flera försök att gå förbi, eller stretar, då vänder jag mig om och går mot henne så att hon måste backa ett par steg. Jag behöver inte säga något, bara se stor och bestämd ut. På den 1.5 vecka jag prövat har det blivit MYCKET bättre, och jag önskar att jag kommit på det är hon var valp (är ett år nu). Sen får man ju inte glömma att ge henne fri när hon ska få snusa, och att ge beröm när hon går fint. Glöm heller inte det där med att DU alltid går för nedför trappor, ut genom dörrar mm LYCKA TILL! /Maria

WildaE.R
0

Ett tips är att träna på följsamheten, gå ut på trädgården eller någonstans där hon kan vara lös, eller i lina. När hunden inte har koll på dig dyker du ner i gräset och "gräver", när hunden börjar komma nära dig och ser att du gräver lägger du en bit godis där och säger varsågod. Detta upprepar man då fort hunden inte tittar på en, viktigt att byta "grävställe". Sen tycker ju jag att det är med tsch och säga till sin hund när de drar funkar inte riktigt, eller inte på min hund Iaf, utan fick göra mycket kontakt övningar och ta den långa vägen att stanna så fort hon drar i kopplet och när hon släpper lite på kopplet eller närmar sig mig så gå vi igen. Även att när ni är ute o går, vik helt plötsligt av vid ett oväntat håll eller byt plötsligt riktning helt, när hunden följer med dig berömmer du med godis, här är viktigt att du ger godiset på det stället du vill ha henne ex vid benet. Fortsätt köra kontsktövningar och belöna med gott så kommer det nog att försvinna. Wilda började inte gå fint i koppel försen hon var nästan ett år, så det kan ta tid, men nu går hon så bra man bara kan gå. Men det viktigaste är att låta hunden själv lista ut hur den ska gå ist för att säga till den :) Lycka till :)

Majken!
2

Ingen valp som är 12 veckor ska gå fint i koppel, de ska vara vilda och nyfikna, så ta det lugnt - koppelgående tar ofta lång tid att verkligen befästa.

md32
0

Jag håller med om att man vid 12 veckor inte kan förvänta sig så mycket. Bebis, ju! Men man ska börja i tid, lite och kort men definitivt regelbundet. VIPS så är de stora och starka…! ;)

Theres
0

Hon är redan stor och stark ju. Det är ju rätt skönt när hon drar upp för backar åtminstone, för då kan man bara luta sig tillbaka och få hjälp upp ;)

golf.ifokus.se