Urinvägsinfektion?
Min 18-veckor gamla valp har kissat inne flera gånger sedan i natt. Vi har varit ute två gånger under natten (det brukar räcka med en) och ändå har hon hunnit kissa tre stora pölar i sovrummet. Nu under dagen har hon också kissat flera gånger inne, trots att vi precis varit ute.
Det har inte varit några små pölar och jag har inte kunnat se något spår av blod när jag torkat upp efter henne men vi funderar över om hon kan ha fått urinvägsinfektion? Hon brukar inte kissa så här mycket och ofta. Någon som har erfarenhet av det och vad man kan göra för att lindra. Har läst på internet om C-vitamin och tranbärsjuice men hur bra funkar det till hund?
Såg även att det kunde vara ett tecken på diabetes hos hunden men då brukar hunden också vara väldigt trött och det är hon ju verkligen inte! :P Hon verkar må bra annars. Äter och dricker som hon ska.
Har fått en tid hos veterinär imorgon men ville höra om någon här hade något bra råd.
Jag måste erkänna att jag inte har ssk stor erfarenhet av hundar med urinvägsinfektion, men tycker det oftare brukar vara småskvättar oftare än stora pölar vid urinvägsinfektion.
Hon är ju bara 18 veckor och kan omöjligen ha kontroll över blåsan ännu. Förmodligen inte så kul, som tidigare att gå ut och kissa nu, när det börjar bli kallt.
Har själv en liten valp på 16 veckor och han är definitivt inte rumsren.
Diabetes låter heller inte ssk troligt.
Måste också fråga när du ger henne vatten sista gången på kvällen?
Bra att du bokat tid! UVI är väldigt vanligt på speciellt tikvalpar och det är inte bra om det går obehandlat. Och är det inte UVI så är det ofta cystit.
Sitter själv med en valp som kämpat med UVI sen 6 veckors ålder. Bakterieinfektionen är behandlad och enligt urinprov borta sen länge, men kissproblemen har fortsatt, hon kissar mängder, flera gånger per timme, stora pölar. Så vi gick vidare med ultraljud och sterilt urinprov idag. Hon har än så länge en inflammation i urinblåsan som troligtvis ska behandlas under flera månader för att få ordning på, samt att vi väntar på svar från urinprov och ny bakterieodling.
Så ja, uvi eller cystit är betydligt mer troligt än diabetes, som är väldigt ovanligt på unga djur, och dessutom så kommer de oftast smygande.
Det kan vara mycket blod i urinen vid UVI utan att man ser blodet med blotta ögat. Absolut bra att du har beställt tid, för UVI behöver avhjälpas så det inte går vidare till njurar osv. men är relativt lättbotat med antibiotika.