Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4978 ggr
tussen12
0

Vilken ras?

Hejsan! Efter ett långt snack med min mamma och resten av familjen så har dom gått med på att jag kanske ska få en egen hund! Bara jag betalar hunden själv. Det kommer ta 1-2 år att spara ihop men det är bara att spara ihop :) Men såklart kollar man ju runt redan nu på lite raser, det är svårt att bestämma sig vilken ras som skulle passa mig! Så jag tänkte om bi skulle kunna hjälpa mig. Jag är en 13 årig pigg tjej som gillar att vara ute, jag springer ungefär 2-4 gånger i veckan. Jag tävlar kaninhoppning led mina 4 kaniner så hunden ska ju vara bra med smådjur, det hänger kanske inte på rasen om dom funkar bra med dom :) Jag vill kunna spåra eller träna agility då jag tycker det är jätte kul! Min smak är stora, smidiga hundar.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tussen12
0

Puddel hag jag aldrig tänkt på faktiskt! Jag vill ju ha en aktiv samarbetsvillig hund, som inte blir för "på" om promenaderna inte blir så långa ibland. Jag tänkte mer år golden retriver hållet? :)

Mr_Si
0

Hur viktigt är det för dej att hunden är stor? Om du kan tänka dej en mindre hund så skulle jag föreslå sheltien som är en smidig liten gårdshund ursprungligen som normalt funkar väldigt bra med andra djur och är riktigt bra på agility. :)

Golden kan vara ett bra val men de har en del jakt i sig så du får lägga en del energi på att lära den att man inte får ta kaniner isf…

tussen12
0

#3 att hunden är stor är väl "ganska" viktigt. Vet inte varför, men jag känner att jag trivs med stora hundar. Vem vill inte ha en stor Björn bredvid sig lixom? ;) Jag vill inte ha någon ras med jaktonstinkt, det går ju förståss att träna bort det :)

Mr_Si
0

#4 nja om man ska va petig så går det ju inte att träna bort jaktinstinkten, däremot går det att lära hunden vad den får och inte får jaga (bollar okej, kaniner inte okej) :)

Goldens är jakthundar så du kommer få handskas med en del jaktinstinkt om du väljer en sådan.

[Teddies matte]
0

#5 Fast Golden är ju inte direkt jakthundar i den bemärkelsen att de skulle ha mycket stor jaktinstinkt som blir svårare att kontrollera, såsom många hundar ur grupp 6 och 7 t.ex. Rasen är ju också uppdelad och en utställningsgolden har ju inte lika stark instinkt, en jaktgolden eller Dual purpose är heller inte omöjlig att ha kontroll på, de fungerar ju inte på samma sätt som en stövare t.ex. En Golden kunde säkert fungera hos ts.

Cahira
0

Golden och labbe har en hel del höft och armbågsproblem i rasen så om du vill ha en aktiv livsstil skulle jag välja en större hund med lättare vikt så OM du har ledproblem så kan hunden hänga med bra ändå eftersom lättare vikt inte sliter lika mycket. Så kolla Bearded Collie, långhårig eller korthårig collie (var noga med mentaliteten) och pudel. Pudeln är extremt allround och orkar lätt långa promenader och springturer samt har will to please (finns en anledning att dom väljs till att vara cirkushundar ;) ) och man blir väldigt glad av att vara runt en pudel. :)

Och att kela med en pudel så får du inte munnen, näsan och ögonen full med löspäls heller som lätt blir med en fällande ras, utan det är som att kela med ett lamm istället! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mr_Si
0

#6 läser du mitt inlägg i #3 så tror även jag att de kan vara ett bra val men att ts kommer behöva lägga tid på att lära vovven att inte jaga kaniner, för så pass mycket jaktinstinkt kan vi väll vara eniga om att en normal golden har? :)

Cahira
0

Och portugisisk vattenhund!

[Teddies matte]
3

#8 Nja, jag tror faktiskt inte det kommer bli ett stort problem, Golden används till fågeljakt och inte till den typen av djur. Kan fungera alldeles utmärkt och utan att man skulle behöva lära hunden att inte jaga kaninerna. Sen kanske inte rasen stämmer in på de andra punkerna lika bra, det beror ju förstås på hur seriöst ts vill satsa på agilityn t.ex.

Cahira
0

Ja en golden ska ju kunna sitta kvar på kommando till kommando ges att apportera skjuten fågel utan att vara fokuserad på fågarna runtom, harar, kaniner, möss och annat.

[TeamGolden]
2

Tror precis som Cahira skriver att portugisisk vattenhund skulle passa dig utmärkt. Det är en stor ras (iaf för mig och jag är 164 lång ungefär) och är väldigt stabila hundar med ändlöst mycket humor och sprattel i benen utan att bli för mycket, det är en allroundhund som passar i den aktiva familjen och hänger gärna med på allt, allt från agilityträningar till att plumsa i vattnet svala sommarkvällar. 

Det är en väldigt fin ras som blir sin familj trogen och lojal och är familjens lilla cirkusapa och det är inte sällan man får sig ett par stora pussar rakt i ansiktet när man kliver innanför dörren. 
Det är en ras jag även kollat på mycket då jag känt ett par portisar under ett par år under min tidiga barndom :)

tussen12
1

Portugisiskt vattenhund verkar ju vara något! Får söka upp lite fakta om den :)

tussen12
0

Lite mycket päls för min smak, vill ha något lättskött med pälsen :)

tussen12
0

Australian shepherd? ^^ skulle det vara något som kanske passar mig?

Sugar Mist
3

#16 Nej. Tuff, krävande och helt enkelt en ras som är väldigt "mycket", om man kan säga så.

-

tussen12
0

#17 okej :)

tussen12
0

Putt. Jag har kollat runt på en massa sidor men ingen ras verkar passa :/ En blandis då?

[Teddies matte]
3

#19 Nej, någon blandras skall du inte ta, du vet ju på ett ungefär vad du vill ha och då är det en renras du skall ha. Det finns otroligt många raser här i världen, så att hitta en ras för dig är inte så svårt bara du söker och bekantar dig ordentligt. Du kan ju inte bestämma dig för en ras via nätet, du måste ju bekanta dig med rasen i verkligheten också.

Sugar Mist
0

Finsk lapphund kanske? :) Eller varför inte en labrador?

-

tussen12
0

#21 en labrador har min kompis, underbar hund :) Har ju tid att bestämma mig riktigt också. Och så får jag väl åka till lite uppfödare och "lära känna" rasen :)

Summerdogs
0

Det om jakt är inga problem med träning! När jag tog hem min första hermelin kanin för tre år sedan så hade vi fyra stycken field spaniel som är jakt hundar. Dom hade lite eld i blicken första månaden men nu är det verkligen inget. 
Vi brukar ha våra kaniner lösa på golvet då och då men hundarna bryr sig inte det minsta. 🙂

tussen12
2

#23 jo med lite träning ska det nog gå bra! Vi har haft en golden retriver innan, världens snällaste hund verkligen! 14 stadiga år blev hon :)